8.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz C 200 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei mikään tilaihme, mutta täynnä harkittuja yksityiskohtia. Hyvää: Viimeistelty kokonaisuus, kattavat varusteet, vaivaton tavaratilan käyttö. Huonoa: keskinkertainen tavaratilan koko. Keväällä uudestisyntynyt C-sarjan Mercedes-Benz-valikoima on täydentynyt odotetulla farmariversiolla. Sedan-mallin linjoja noudattava uutuus, Mercedes-Benz C 200, ei tarjoa vallankumouksellisen suurta tavaratilaa, mutta osoittautuu monikäyttöiseksi.Farmari-C on pidentynyt sedanin tavoin kymmenen senttimetriä edeltäjäänsä verrattuna. Akseliväli koriversioiden välillä on identtinen, eikä farmarikori ole muutenkaan kuin pari senttimetriä sedania pidempi.Neliovisen tavoin myös farmari on keventynyt edeltäjästään. Vaaka näyttää nyt 65 kiloa edeltäjän vastaavaa versiota vähemmän, kiitos runsaan alumiinin käytön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää pääntilaaSisätiloissa muutos näkyy lähinnä tasaisen kattolinjan tuomana takaistuimen pääntilan kasvuna. Perusmuodossaan tavaratila on kasvanut nelioviseen versioon nähden vain kymmenellä litralla 490 litraan. Selkänoja kaatuu napinpainalluksella kolmessa osassa. Istuinosa ei liiku, joten tilasta ei saa aivan tasaista.Se kylmistä numeroista. Ne eivät tee oikeutta autolle. Koeajettu johtotähti on harkittujen ja viimeisteltyjen yksityiskohtien kokonaisuus.Hyvä esimerkki elämää helpottavista toiminnosta on jalanheilautuksella avautuva takaluukku, joka vetää avautuessaan tavaratilan suojaverhon pois tieltä.Sprinter-pakettiauton korvikkeeksi uutuudesta ei ole, mutta nimittely pikkuässäksi ei ole aivan tuulesta temmattua. Sisätilat ovat laadukkaan tuntuiset muotoilultaan ja materiaaleiltaan. Viimeisen päälle varustellut yksilöt huokuvat ylellisyyttä.Kovin karuilta eivät tunnu arkisemmatkaan versiot. Kojelaudan vaihtuessa nahkaisesta muoviseksi luksuksen määrä laskee, mutta laadukkuuden tunne säilyy.Sisätilojen muotoilu on miellyttävän rauhallista. Käyttökytkimet löytyvät selkeästi ryhmiteltynä. Keskikonsolin päällä irtonaisen oloisesti näyttö sen sijaan jakaa yhä mielipiteitä.Ajossa mykkäkouluAjettavuudeltaan farmari vastaa sedan-mallia. Ohjaus ei kuiski aktiivisesti tienpinnan tapahtumien muutoksista. Mykkäkoulusta huolimatta autoa on helppo ja vaivaton ohjata hyvän tarkkuuden ja johdonmukaisen vasteen ansiosta.Koeajoautot olivat tässä kokoluokassa toistaiseksi harvinaisella ilmajousituksella varustettuja. Mukavuusasetuksella menossa oli mukana hieman Amerikan meininkiä, kori velloi turhan paljon pystysuunnassa moottoritievauhdissa.Urheiluasetuksella liikkeet pysyivät erinomaisesti kontrollissa, mutta vaihtokauppana autosta tuli aavistuksen pintakova.Ilmajousitus on mielenkiintoinen varuste, mutta auto kannattaa koeajaa myös vaihtoehtoisella teräsjousituksella, joka ainakin sedanissa toimi mainiosti.Korvakuulolta rengasäänet kuuluivat takaistuimella eturiviä voimakkaammin. Totuus selviää ensimmäisten autojen saapuessa kotimaan asvaltille syyskuussa.Seuraavaksi C-mallisto laajenee nelivetoisilla 4Matic-versioilla ja bensiinimoottoria hyödyntävällä ladattavalla hybridillä. Sitten odotuksissa on coupé.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz C 200 T Exclusive Hinta alkaen 44 934 € Ajoneuvovero 110 €/ v Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 135 kW (183 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (1200–4000 r/min) Vääntö 300 Nm (1200–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 233 km/h Kulutus l/ 100 km 7,0 (kaup.) / 4,6 (maant.) / NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4707 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1441 mm, akseliväli 2840 mm Tavaratila: 490 l Omamassa: 1505 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa