8.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz C 200 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei mikään tilaihme, mutta täynnä harkittuja yksityiskohtia. Hyvää: Viimeistelty kokonaisuus, kattavat varusteet, vaivaton tavaratilan käyttö. Huonoa: keskinkertainen tavaratilan koko. Keväällä uudestisyntynyt C-sarjan Mercedes-Benz-valikoima on täydentynyt odotetulla farmariversiolla. Sedan-mallin linjoja noudattava uutuus, Mercedes-Benz C 200, ei tarjoa vallankumouksellisen suurta tavaratilaa, mutta osoittautuu monikäyttöiseksi.Farmari-C on pidentynyt sedanin tavoin kymmenen senttimetriä edeltäjäänsä verrattuna. Akseliväli koriversioiden välillä on identtinen, eikä farmarikori ole muutenkaan kuin pari senttimetriä sedania pidempi.Neliovisen tavoin myös farmari on keventynyt edeltäjästään. Vaaka näyttää nyt 65 kiloa edeltäjän vastaavaa versiota vähemmän, kiitos runsaan alumiinin käytön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää pääntilaaSisätiloissa muutos näkyy lähinnä tasaisen kattolinjan tuomana takaistuimen pääntilan kasvuna. Perusmuodossaan tavaratila on kasvanut nelioviseen versioon nähden vain kymmenellä litralla 490 litraan. Selkänoja kaatuu napinpainalluksella kolmessa osassa. Istuinosa ei liiku, joten tilasta ei saa aivan tasaista.Se kylmistä numeroista. Ne eivät tee oikeutta autolle. Koeajettu johtotähti on harkittujen ja viimeisteltyjen yksityiskohtien kokonaisuus.Hyvä esimerkki elämää helpottavista toiminnosta on jalanheilautuksella avautuva takaluukku, joka vetää avautuessaan tavaratilan suojaverhon pois tieltä.Sprinter-pakettiauton korvikkeeksi uutuudesta ei ole, mutta nimittely pikkuässäksi ei ole aivan tuulesta temmattua. Sisätilat ovat laadukkaan tuntuiset muotoilultaan ja materiaaleiltaan. Viimeisen päälle varustellut yksilöt huokuvat ylellisyyttä.Kovin karuilta eivät tunnu arkisemmatkaan versiot. Kojelaudan vaihtuessa nahkaisesta muoviseksi luksuksen määrä laskee, mutta laadukkuuden tunne säilyy.Sisätilojen muotoilu on miellyttävän rauhallista. Käyttökytkimet löytyvät selkeästi ryhmiteltynä. Keskikonsolin päällä irtonaisen oloisesti näyttö sen sijaan jakaa yhä mielipiteitä.Ajossa mykkäkouluAjettavuudeltaan farmari vastaa sedan-mallia. Ohjaus ei kuiski aktiivisesti tienpinnan tapahtumien muutoksista. Mykkäkoulusta huolimatta autoa on helppo ja vaivaton ohjata hyvän tarkkuuden ja johdonmukaisen vasteen ansiosta.Koeajoautot olivat tässä kokoluokassa toistaiseksi harvinaisella ilmajousituksella varustettuja. Mukavuusasetuksella menossa oli mukana hieman Amerikan meininkiä, kori velloi turhan paljon pystysuunnassa moottoritievauhdissa.Urheiluasetuksella liikkeet pysyivät erinomaisesti kontrollissa, mutta vaihtokauppana autosta tuli aavistuksen pintakova.Ilmajousitus on mielenkiintoinen varuste, mutta auto kannattaa koeajaa myös vaihtoehtoisella teräsjousituksella, joka ainakin sedanissa toimi mainiosti.Korvakuulolta rengasäänet kuuluivat takaistuimella eturiviä voimakkaammin. Totuus selviää ensimmäisten autojen saapuessa kotimaan asvaltille syyskuussa.Seuraavaksi C-mallisto laajenee nelivetoisilla 4Matic-versioilla ja bensiinimoottoria hyödyntävällä ladattavalla hybridillä. Sitten odotuksissa on coupé.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz C 200 T Exclusive Hinta alkaen 44 934 € Ajoneuvovero 110 €/ v Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 135 kW (183 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (1200–4000 r/min) Vääntö 300 Nm (1200–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 233 km/h Kulutus l/ 100 km 7,0 (kaup.) / 4,6 (maant.) / NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4707 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1441 mm, akseliväli 2840 mm Tavaratila: 490 l Omamassa: 1505 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella