24.5.2023 Ajoneuvot Pienet matkailuvaunut: Kulkuri Mini Camper – budjettiratkaisu vaikka sähköauton perään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kulkuri Mini on edullinen, aerodynaaminen ja kevyt vetää vaikka sähköauton perässä. Hyvää: hinta, keveys, katsastusvapaa. Huonoa: Ei sovellu oleskeluun, sisälle joutuu kömpimään, ei wc:tä. Pienten matkailuvaunujen kysyntä on lisääntynyt viime vuosina runsaasti. Korona sysäsi caravan-harrastustuksen suosiota nousuun ja samalla erilaisten budjettiratkaisuiden sekä pienten vaunujen, joiden avulla caravan-elämää voi harrastaa edullisesti, kysyntä kasvoi.Kulkuri Mini Camper on yksi markkinoilla olevista ratkaisuista edullisin, jos retkeillä ei halua puhtaasti telttameiningillä. Kulkuri Mini Camper -retkeilyvaunun tarkka mallimerkintä on TFS 250 C. Suomessa vaunu on brändätty suomalaiselle nimelle, mutta sitä ei ole valmistettu Suomessa, vaan se tulee Puolasta Tomplanin tehtaalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyt vaunu jarruillaKulkuri Mini Camper on kevytperäkärryn kokoinen ja painoinen vaunu, jonka kokonaismassa rajoittuu 750 kiloon. Tällöin perävaunussa ei tarvitse olla jarruja, mutta Kulkuri Minissä sellaiset myös on. Alle 750-kiloisen vaunun etu on myös se, että sitä ei tarvitse katsastaa.Vaikka vaunu on katsastusvapaa, sen omistajalla on toki velvollisuus pitää huolta siitä, että vaunu täyttää koko sen elinkaaren ajan tieliikennekelpoisuuden.Vaunun alhaisen kokonaismassan sekä jarrujen olemassa olon vuoksi sitä on turvallista vetää pienelläkin henkilöautolla. Nykysäännösten mukaan sitä saa vetää maksimissaan sadan kilometrin tuntinopeudella. Lisäksi pienen vaunun etuna on se, että se ei lisää kovin paljoa vetoautona toimivan ajoneuvon kulutusta – kulutuksen lisääntyminen saattaa aiheuttaa esimerkiksi sähköautoilijoille heti ylimääräistä päänvaivaa. Auton perässä Mini Camper tulee kuitenkin ihan huomaamatta. Leveydeltään se on selvästi henkilöautoa kapeampi, leveyttä Minillä on vain 1,6 metriä. Pituutta vastaavasti vetoaisan kanssa 3,6 metriä.Kulkuri Mini Camper lisää auton kulutusta, veti sitä sitten sähköautolla tai jollain muulla vetoautolla, vain suunnilleen saman verran kuin esimerkiksi tavallinen kuomulla varustettu peräkärry.Sisälle pitää kömpiäKulkuri Mini Camper -retkeilyvaunu on varustettu niukoin mukavuuksin, mutta se ajaa kuitenkin asiansa hyvin monessa asiassa.Sisälle Mini Camperiin kulkeminen vaatii pientä akrobatiaa, kun sinne joutuu kömpimään, mutta sen vastapainoksi sisältä löytyy tasainen lattia, johon napakat patjat voi levittää eikä mikään kivi eikä kanto paina selän alla kuin jos teltassa nukkuisi. Makuutila on 1,4 metriä leveä ja kaksi pitkä , joten kaksi aikuista mahtuu majoittumaan Minissä. Nukkimisen ajaksi alas voi laskea myös tukijalat, jotta vaunu ei keiku ja heilu kun kylkeä kääntää. Säilytystilaa Minissa on niukasti, mutta yhdelle hyllylle voi asetella tavaroita. Halutessaan musiikkia saa äänetoistojärjestelmän kautta ja valaistus tarjoaa valoa vaikka lukemiseen. Varsinaisesti oleskeluun Kulkuri Mini ei sovi, vaikkakin sen sisällä pystyy kyllä istumaan. Sisätila tuntuu kuitenkin yllättäen väljemmältä kuin miltä se näyttää.Lämmitystä Minissa ei ole, joten se on tarkoitettu puhtaasti kesäkäyttöön. Vaunuun saa kytkettyä myös 220 voltin maasähkön. Kulkurin seinärakenne on 30 milliä paksua sandwich-rakennetta ja eristemateriaalina toimii Finnfoam.Keittiö perällä sään armoillaPerän luukun takaa aukeaa kevyt keittiö, joka on sään armoilla – ainoastaan keittiön ylös taittuva ovi tarjoaa hieman säänsuojaa. Keittiössä on kaasuliesi, pesuallas ja jääkaappi sekä 10 litran vesisäiliöt raikkaalle vedelle sekä harmaalle vedelle. Keittiössä on myös hieman lasku- ja työskentelytilaa sekä parit pistorasiat. Tiskipöydän alle mahtuu myös sijoittamaan mukana kulkevia tarvittavia tarvikkeita. Wc:tä Minissä ei ole, jos sellaisen haluaa vielä mukaan, niin edullisimmillaan kemiallisen wc:n saa hankittua noin sadalla eurolla.Kulkuri Mini on kaikinpuolin laadukas ja hyvin viimeistellyn oloisesti tehty vaunu. Hintaa sillä on noin 10000 euroa. Kulkuri Mini Camperista on myös saatavilla runsaan 6 000 euron hintainen riisutumpi versio, vielä minimpi Mini, ilman keittiötä. Se on yksinkertainen vaunu, jossa on ikkunat sivuilla ja ovi perässä. Sisälle vaunuun saa patjan. Keittiöllä varustettu Kulkuri Mini Camper on huomattavasti monikäyttöisempi ja monipuolisempi toiminnallisten ominaisuuksiensa vuoksi.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaPienet matkailuvaunut: Kulkuri 305 – pienuudestaan huolimatta malliston lippulaivamalli Pienet matkailuvaunut: Poksi N126NT – pieni niinkuin Poksi Kulkuri TFS 250C Mini Camper Hinta alkaen 10 290 € Mitat pituus 3680 mm, leveys 1610 mm, korkeus 1800 mm, Omamassa: 443 kg Muu tieto Kokonaismassa 750 kg, sisämitat: 2 010 x 1 400 x 1 210 mm, alas laskeuttavat tukijalat 4 kpl Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla