30.5.2023 Ajoneuvot Pienet matkailuvaunut: Poksi N126NT – pieni niinkuin Poksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poksi N126NT on pieni matkailuvaunu, joka tarjoaa kaikki välttämättömyydet, mitä matkailuvaunussa vain tarvitsee. Se on ollut suosikki jo vuosikymmeniä. Hyvää: Kompakti koko, varustelu varauksin, kaappitilat. Huonoa: Sisustus, 80-lukuinen tunnelma, matala sisäkorkeus, ei lämmintä vettä eikä suihkua vakiovarusteena. Keittiö, jääkaappi, tiskiallas, wc, lämmitys, sänky, ruokaryhmä, vaatekaappi, pyöräteline. Siinä kiteytettynä kaikki ne varusteet, mitä pienestä Poksi-matkailuvaunusta löytyy. Käytännössä melkein siis kaikki se, mitä matkalla tarvitsee, mutta ei mitään ylimääräistä. Pöytäryhmän joutuu tosin taittelemaan pois edestä, jotta sängyn saa nukkumavalmiiksi ja päinvastoin, mutta ne ovat kuitenkin käytössä, mutta eri aikaan. Kun vaunu on pieni niinkuin Poksi, niin kaikkea ei voi vaatia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköinen lattialämmitysPoksi-vaunussa on myös Truman puhaltimella toimiva lämmitys, ja sen lisäksi vielä sähkökäyttöinen lattialämmitys. Kun Poksin lämpöeristystä on vielä parannettu aikojen saatossa, Poksin voi vetää periaatteessa talvellakin sinne missä sitä tarvitsee ja viettää siinä aikaa.Poksin tilankäyttö on todella tehokasta, keittiö on takana, sen vieressä wc ja suihkutila, jossa tosin ei ole suihkua vakiona. Suihkun rakentaminen lämpimine vesineen, vesivaraajineen ja viemäröinteineen maksaa noin 1 200 euroa Poksiin. Vaunun etuosassa on oleskelutila sängyksi muuntuvine pöytäryhmineen. Kaappitilaa Poksissa on myös paljon vaunun kokoon nähden ja esimerkiksi yläkaapit kiertävät ylhäällä vaunun sisätiloja. Sisätilat Poksissa on vähän matalat, yli 180-senttisellä pää hipoo kattoa.Varusteet Poksissa on tuttuja ja luotettaviksi caravan-maailmassa todettuja merkkejä. Wc on ja muutkin wc-tilan kalusteet tulevat Therfordilta, keittiön varusteet ovat Dometicilta ja lämmöstä huolehtii Truma. Katsastusvapaa vaunuPoksi on pieni, vetoaisan kanssa vain 4,5 metriä pitkä vaunu. Poksi on painonsa vuoksi myös katsastusvapaa, sen kokonaismassa on 750 kiloa ja siinä on myös jarrut tuomaan lisää turvallisuutta sen vetämiseen. Koska omamassa Poksin NT-versiossa on 650 kiloa, vaunuun saa lastata tavaraa tuolloin vain sadan kilon verran, joten suuremmat ja painavammat tavarat täytyy lastata vetoautoon.Poksi kuuluu niihin matkailuvaunuihin, joiden suosio on viime vuosina kasvanut kovasti. Itse Poksin suosio perustuu vuosikymmeniin, sillä se on ollut kestosuosikki vuodesta toiseen. Monen nykyisen karavaanarin ensimmäinen vaunu oli vuosikymmeniä sitten Poksi. Suosio on kuitenkin taattua ja edelleen käytännössä kaikki Poksi-vaunut, mitä kauppiaat vain saavat myyntiin, menevät samantien. Jämähtänyt sisustukseltaan 80-luvullePoksin huonompi puoli onkin se, että se on hieman jämähtänyt sinne, mistä se on lähtöisin, eli 70-luvulta. Sisätilojen punertavat seinät, ruskeat kaapistot ja ruskeat kangaskuosit pöytäryhmän pehmusteissa ja beigen väristen verhojen takaa siivilöityvä auringonvalo tekee Poksiin fiiliksen, kuin vanhaa valokuvaa katsoisi. Toki parannuksia on vuosien saatossa tehty, mutta materiaalit vaikuttavat 2020-luvullakin hieman menneiden vuosien tunnelmaa luovilta. Toki valmiin monistaminen vuosikymmenistä toiseen samanlaisena tuo kustannustehokkuutta ja sitä kautta ehkä myös alempaa kuluttajahintaa. Poksin testissä ollut versio eli NT-malli maksaa 16 900 euroa. Poksin etu on se, että sen kori on tehty lujitemuovista, jolloin kosteusvaurioita Pokseissa on ollut vähän. Lujitemuovi ei ruostu, homehdu eikä lahoa. Vaunu valmistetaan Puolassa ja sieltä kaikki Poksit ovat alun alkaen, jo 70-luvulta asti tulleet. Vanhatkin Poksit voivat olla edelleen hyvässä iskussa. Vaunun valmistaa Niewiadow, ja Poksista on tarjolla myös erilaisia versioita, kuten NTL-malli, jossa wc:n ja toisen sohvan välissä oleva vaatekaappi on alareunasta lyhennetty, jolloin sohvaa on saatu jatkettua pidemmälle. Tämä mahdollistaa sen, että Poksiin mahtuu pari 185 senttiä pitkää sänkyä, ilman että pöytätasoa täytyy ottaa pois käytöstä. Kun NTL-mallin pöytätason purkaa, vuoteen koko on 185 x 193 senttiä, joka mahdollistaa jopa kolmen henkilön majoittumisen Poksiin. Tosin vaunun koko ei tällä tavoin kasva yhtään, joten voi vain kuvitella, että millainen viikonloppu Poksissa olisi edessä kolmen henkilön majoittuessa siihen.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaPienet matkailuvaunut: Kulkuri 305 – pienuudestaan huolimatta malliston lippulaivamalli Pienet matkailuvaunut: Kulkuri Mini Camper – budjettiratkaisu vaikka sähköauton perään Poksi N126NT Hinta alkaen 16 900 € Mitat pituus 4470 mm, leveys 2050 mm, korkeus 242 mm, Omamassa: 650 kg Muu tieto Kokonaismassa 750 kg, sisäpituus 3050 mm, sisäleveys 1950 mm, sisäkorkeus 1810 mm, sängyn koko 1930 × 1300 mm. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle