30.5.2023 Ajoneuvot Pienet matkailuvaunut: Poksi N126NT – pieni niinkuin Poksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poksi N126NT on pieni matkailuvaunu, joka tarjoaa kaikki välttämättömyydet, mitä matkailuvaunussa vain tarvitsee. Se on ollut suosikki jo vuosikymmeniä. Hyvää: Kompakti koko, varustelu varauksin, kaappitilat. Huonoa: Sisustus, 80-lukuinen tunnelma, matala sisäkorkeus, ei lämmintä vettä eikä suihkua vakiovarusteena. Keittiö, jääkaappi, tiskiallas, wc, lämmitys, sänky, ruokaryhmä, vaatekaappi, pyöräteline. Siinä kiteytettynä kaikki ne varusteet, mitä pienestä Poksi-matkailuvaunusta löytyy. Käytännössä melkein siis kaikki se, mitä matkalla tarvitsee, mutta ei mitään ylimääräistä. Pöytäryhmän joutuu tosin taittelemaan pois edestä, jotta sängyn saa nukkumavalmiiksi ja päinvastoin, mutta ne ovat kuitenkin käytössä, mutta eri aikaan. Kun vaunu on pieni niinkuin Poksi, niin kaikkea ei voi vaatia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköinen lattialämmitysPoksi-vaunussa on myös Truman puhaltimella toimiva lämmitys, ja sen lisäksi vielä sähkökäyttöinen lattialämmitys. Kun Poksin lämpöeristystä on vielä parannettu aikojen saatossa, Poksin voi vetää periaatteessa talvellakin sinne missä sitä tarvitsee ja viettää siinä aikaa.Poksin tilankäyttö on todella tehokasta, keittiö on takana, sen vieressä wc ja suihkutila, jossa tosin ei ole suihkua vakiona. Suihkun rakentaminen lämpimine vesineen, vesivaraajineen ja viemäröinteineen maksaa noin 1 200 euroa Poksiin. Vaunun etuosassa on oleskelutila sängyksi muuntuvine pöytäryhmineen. Kaappitilaa Poksissa on myös paljon vaunun kokoon nähden ja esimerkiksi yläkaapit kiertävät ylhäällä vaunun sisätiloja. Sisätilat Poksissa on vähän matalat, yli 180-senttisellä pää hipoo kattoa.Varusteet Poksissa on tuttuja ja luotettaviksi caravan-maailmassa todettuja merkkejä. Wc on ja muutkin wc-tilan kalusteet tulevat Therfordilta, keittiön varusteet ovat Dometicilta ja lämmöstä huolehtii Truma. Katsastusvapaa vaunuPoksi on pieni, vetoaisan kanssa vain 4,5 metriä pitkä vaunu. Poksi on painonsa vuoksi myös katsastusvapaa, sen kokonaismassa on 750 kiloa ja siinä on myös jarrut tuomaan lisää turvallisuutta sen vetämiseen. Koska omamassa Poksin NT-versiossa on 650 kiloa, vaunuun saa lastata tavaraa tuolloin vain sadan kilon verran, joten suuremmat ja painavammat tavarat täytyy lastata vetoautoon.Poksi kuuluu niihin matkailuvaunuihin, joiden suosio on viime vuosina kasvanut kovasti. Itse Poksin suosio perustuu vuosikymmeniin, sillä se on ollut kestosuosikki vuodesta toiseen. Monen nykyisen karavaanarin ensimmäinen vaunu oli vuosikymmeniä sitten Poksi. Suosio on kuitenkin taattua ja edelleen käytännössä kaikki Poksi-vaunut, mitä kauppiaat vain saavat myyntiin, menevät samantien. Jämähtänyt sisustukseltaan 80-luvullePoksin huonompi puoli onkin se, että se on hieman jämähtänyt sinne, mistä se on lähtöisin, eli 70-luvulta. Sisätilojen punertavat seinät, ruskeat kaapistot ja ruskeat kangaskuosit pöytäryhmän pehmusteissa ja beigen väristen verhojen takaa siivilöityvä auringonvalo tekee Poksiin fiiliksen, kuin vanhaa valokuvaa katsoisi. Toki parannuksia on vuosien saatossa tehty, mutta materiaalit vaikuttavat 2020-luvullakin hieman menneiden vuosien tunnelmaa luovilta. Toki valmiin monistaminen vuosikymmenistä toiseen samanlaisena tuo kustannustehokkuutta ja sitä kautta ehkä myös alempaa kuluttajahintaa. Poksin testissä ollut versio eli NT-malli maksaa 16 900 euroa. Poksin etu on se, että sen kori on tehty lujitemuovista, jolloin kosteusvaurioita Pokseissa on ollut vähän. Lujitemuovi ei ruostu, homehdu eikä lahoa. Vaunu valmistetaan Puolassa ja sieltä kaikki Poksit ovat alun alkaen, jo 70-luvulta asti tulleet. Vanhatkin Poksit voivat olla edelleen hyvässä iskussa. Vaunun valmistaa Niewiadow, ja Poksista on tarjolla myös erilaisia versioita, kuten NTL-malli, jossa wc:n ja toisen sohvan välissä oleva vaatekaappi on alareunasta lyhennetty, jolloin sohvaa on saatu jatkettua pidemmälle. Tämä mahdollistaa sen, että Poksiin mahtuu pari 185 senttiä pitkää sänkyä, ilman että pöytätasoa täytyy ottaa pois käytöstä. Kun NTL-mallin pöytätason purkaa, vuoteen koko on 185 x 193 senttiä, joka mahdollistaa jopa kolmen henkilön majoittumisen Poksiin. Tosin vaunun koko ei tällä tavoin kasva yhtään, joten voi vain kuvitella, että millainen viikonloppu Poksissa olisi edessä kolmen henkilön majoittuessa siihen.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaPienet matkailuvaunut: Kulkuri 305 – pienuudestaan huolimatta malliston lippulaivamalli Pienet matkailuvaunut: Kulkuri Mini Camper – budjettiratkaisu vaikka sähköauton perään Poksi N126NT Hinta alkaen 16 900 € Mitat pituus 4470 mm, leveys 2050 mm, korkeus 242 mm, Omamassa: 650 kg Muu tieto Kokonaismassa 750 kg, sisäpituus 3050 mm, sisäleveys 1950 mm, sisäkorkeus 1810 mm, sängyn koko 1930 × 1300 mm. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?