8.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: pirteä outolintu Kia Soul Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dieselautomaatti sopii Kia-malliston piristykseen. Hyvää: muotoilu, tilat, vaivaton diesel-automaatti. Huonoa: Tavaratila, ohjaus. Soul on Kia-malliston iloinen outolintu. Korimalli yhdistää pystyperää henkilöautoon, ja kokonaisuus kuorrutetaan pirteillä yksityiskohdilla. Soul näyttää hauskalle, muttei sorru ällöttävään ylisöpöyteen.Moottori on aiemmin koeajanut toisen sukupolven Soulin 1,6-litraisellla bensiinimoottorilla. Ahtamattoman voimanlähteen ohut vääntö vaati ahkeraa vaihteidenkäyttöä. Autoa vaivasi myös korkea kaupunkikulutus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToimiva dieselautomaatti1,6-litrainen turbodiesel ja uusi kaksoiskytkinvaihteisto paikkaavat ongelmaa. Mikään raketti diesel-Soul ei todellakaan ole, mutta arkiajo sujuu vaivattomasti. Seitsenportaisen kaksoiskytkinvaihteiston yhteistyö dieselmoottorin kanssa sujuu paljon sulavammin, kuin bensiiniturbossa konsernisisar Hyundai Tucsonin keulalla. Hyundaita vaivasi liian suurten vaihteiden käyttö kaupunkinopeuksissa.Tila-autoksi Kia Soul on iloisen pirteä, paljon sympaattisempi kuin Kian muut mallit. Koeajoauton keltaisella värillä on toki vaikutusta, mutta pääosaa esittää onnistunut muotoilu: lyhyt keula, taakse madaltuvat ikkunat ja jämäkkä C-pilari hävittävät laatikkomaisuuden hienosti. Supreme-varustetason kiiltomustat yksityiskohdat tuovat keltaiseen väriin kontrastia.Tilaa vaikka silinterihatulleSisätilat ovat tavanomaisemmat, vaikka pyöreissä muodoissa ja suurissa kaiuttimien suojissa onkin yritystä. Kojelaudassa lymyävä näyttö on 4,3-tuumaisena edellistä vuosikymmentä. Myös ohjauspyörän lämmityskytkimen sijoittaminen luistoneston poiskytkennän viereen ihmetyttää. Molempiin näppäimiin osuu epähuomiossa yhdellä painalluksella – ainakin talvikelillä luistelevaa Soulia paimentaa lämpimin kämmenin.Matkustajien tilat ovat Soulin suurin vahvuus. Pääntilaa riittää keskivertoa korkeammalle silinterihatulle. Korkeuden ansiosta istuimet ovat tavallista korkeammalle, joten autoon kulku käy vaivattomasti iäkkäämmältäkin kuljettajalta.Hyvä tilankäyttö ei ulotu tavaratilaan. Muoto on lyhyt, ja välipohjan asennusta riippuen tilavuus jää 238–354 litraan.Kian riemukas olemus ei aivan välity ajettavuudesta. Kia Soul ei ole huono, mutta lähinnä mitäänsanomaton ajaa. Ainoa oikea moite kohdistuu elottoman tahmeaan ohjaukseen. Auton kanssa tulee hyvin toimeen, mutta minkäänlaista minimäistä pirteyttä se ei kuljettajalle tarjoa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Soul 1.6 CRDi Supreme Urban DCT A/T Hinta alkaen 29 880 € Moottori 1582 cm #&179; dieselmoottori, etuveto, 7-v. automaattivaihteisto Teho 100 kW (136 hv), 4000 r/min Vääntö 300 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 300 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,2 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4140 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1593 mm, akseliväli 2570 mm Tavaratila: 354 l Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta tai 150 000 km (3 ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajaa) Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla