8.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: pirteä outolintu Kia Soul Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dieselautomaatti sopii Kia-malliston piristykseen. Hyvää: muotoilu, tilat, vaivaton diesel-automaatti. Huonoa: Tavaratila, ohjaus. Soul on Kia-malliston iloinen outolintu. Korimalli yhdistää pystyperää henkilöautoon, ja kokonaisuus kuorrutetaan pirteillä yksityiskohdilla. Soul näyttää hauskalle, muttei sorru ällöttävään ylisöpöyteen.Moottori on aiemmin koeajanut toisen sukupolven Soulin 1,6-litraisellla bensiinimoottorilla. Ahtamattoman voimanlähteen ohut vääntö vaati ahkeraa vaihteidenkäyttöä. Autoa vaivasi myös korkea kaupunkikulutus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToimiva dieselautomaatti1,6-litrainen turbodiesel ja uusi kaksoiskytkinvaihteisto paikkaavat ongelmaa. Mikään raketti diesel-Soul ei todellakaan ole, mutta arkiajo sujuu vaivattomasti. Seitsenportaisen kaksoiskytkinvaihteiston yhteistyö dieselmoottorin kanssa sujuu paljon sulavammin, kuin bensiiniturbossa konsernisisar Hyundai Tucsonin keulalla. Hyundaita vaivasi liian suurten vaihteiden käyttö kaupunkinopeuksissa.Tila-autoksi Kia Soul on iloisen pirteä, paljon sympaattisempi kuin Kian muut mallit. Koeajoauton keltaisella värillä on toki vaikutusta, mutta pääosaa esittää onnistunut muotoilu: lyhyt keula, taakse madaltuvat ikkunat ja jämäkkä C-pilari hävittävät laatikkomaisuuden hienosti. Supreme-varustetason kiiltomustat yksityiskohdat tuovat keltaiseen väriin kontrastia.Tilaa vaikka silinterihatulleSisätilat ovat tavanomaisemmat, vaikka pyöreissä muodoissa ja suurissa kaiuttimien suojissa onkin yritystä. Kojelaudassa lymyävä näyttö on 4,3-tuumaisena edellistä vuosikymmentä. Myös ohjauspyörän lämmityskytkimen sijoittaminen luistoneston poiskytkennän viereen ihmetyttää. Molempiin näppäimiin osuu epähuomiossa yhdellä painalluksella – ainakin talvikelillä luistelevaa Soulia paimentaa lämpimin kämmenin.Matkustajien tilat ovat Soulin suurin vahvuus. Pääntilaa riittää keskivertoa korkeammalle silinterihatulle. Korkeuden ansiosta istuimet ovat tavallista korkeammalle, joten autoon kulku käy vaivattomasti iäkkäämmältäkin kuljettajalta.Hyvä tilankäyttö ei ulotu tavaratilaan. Muoto on lyhyt, ja välipohjan asennusta riippuen tilavuus jää 238–354 litraan.Kian riemukas olemus ei aivan välity ajettavuudesta. Kia Soul ei ole huono, mutta lähinnä mitäänsanomaton ajaa. Ainoa oikea moite kohdistuu elottoman tahmeaan ohjaukseen. Auton kanssa tulee hyvin toimeen, mutta minkäänlaista minimäistä pirteyttä se ei kuljettajalle tarjoa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Soul 1.6 CRDi Supreme Urban DCT A/T Hinta alkaen 29 880 € Moottori 1582 cm #&179; dieselmoottori, etuveto, 7-v. automaattivaihteisto Teho 100 kW (136 hv), 4000 r/min Vääntö 300 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 300 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,2 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4140 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1593 mm, akseliväli 2570 mm Tavaratila: 354 l Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta tai 150 000 km (3 ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajaa) Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa