8.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: pirteä outolintu Kia Soul Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dieselautomaatti sopii Kia-malliston piristykseen. Hyvää: muotoilu, tilat, vaivaton diesel-automaatti. Huonoa: Tavaratila, ohjaus. Soul on Kia-malliston iloinen outolintu. Korimalli yhdistää pystyperää henkilöautoon, ja kokonaisuus kuorrutetaan pirteillä yksityiskohdilla. Soul näyttää hauskalle, muttei sorru ällöttävään ylisöpöyteen.Moottori on aiemmin koeajanut toisen sukupolven Soulin 1,6-litraisellla bensiinimoottorilla. Ahtamattoman voimanlähteen ohut vääntö vaati ahkeraa vaihteidenkäyttöä. Autoa vaivasi myös korkea kaupunkikulutus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToimiva dieselautomaatti1,6-litrainen turbodiesel ja uusi kaksoiskytkinvaihteisto paikkaavat ongelmaa. Mikään raketti diesel-Soul ei todellakaan ole, mutta arkiajo sujuu vaivattomasti. Seitsenportaisen kaksoiskytkinvaihteiston yhteistyö dieselmoottorin kanssa sujuu paljon sulavammin, kuin bensiiniturbossa konsernisisar Hyundai Tucsonin keulalla. Hyundaita vaivasi liian suurten vaihteiden käyttö kaupunkinopeuksissa.Tila-autoksi Kia Soul on iloisen pirteä, paljon sympaattisempi kuin Kian muut mallit. Koeajoauton keltaisella värillä on toki vaikutusta, mutta pääosaa esittää onnistunut muotoilu: lyhyt keula, taakse madaltuvat ikkunat ja jämäkkä C-pilari hävittävät laatikkomaisuuden hienosti. Supreme-varustetason kiiltomustat yksityiskohdat tuovat keltaiseen väriin kontrastia.Tilaa vaikka silinterihatulleSisätilat ovat tavanomaisemmat, vaikka pyöreissä muodoissa ja suurissa kaiuttimien suojissa onkin yritystä. Kojelaudassa lymyävä näyttö on 4,3-tuumaisena edellistä vuosikymmentä. Myös ohjauspyörän lämmityskytkimen sijoittaminen luistoneston poiskytkennän viereen ihmetyttää. Molempiin näppäimiin osuu epähuomiossa yhdellä painalluksella – ainakin talvikelillä luistelevaa Soulia paimentaa lämpimin kämmenin.Matkustajien tilat ovat Soulin suurin vahvuus. Pääntilaa riittää keskivertoa korkeammalle silinterihatulle. Korkeuden ansiosta istuimet ovat tavallista korkeammalle, joten autoon kulku käy vaivattomasti iäkkäämmältäkin kuljettajalta.Hyvä tilankäyttö ei ulotu tavaratilaan. Muoto on lyhyt, ja välipohjan asennusta riippuen tilavuus jää 238–354 litraan.Kian riemukas olemus ei aivan välity ajettavuudesta. Kia Soul ei ole huono, mutta lähinnä mitäänsanomaton ajaa. Ainoa oikea moite kohdistuu elottoman tahmeaan ohjaukseen. Auton kanssa tulee hyvin toimeen, mutta minkäänlaista minimäistä pirteyttä se ei kuljettajalle tarjoa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Soul 1.6 CRDi Supreme Urban DCT A/T Hinta alkaen 29 880 € Moottori 1582 cm #&179; dieselmoottori, etuveto, 7-v. automaattivaihteisto Teho 100 kW (136 hv), 4000 r/min Vääntö 300 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 300 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,2 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4140 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1593 mm, akseliväli 2570 mm Tavaratila: 354 l Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta tai 150 000 km (3 ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajaa) Lue lisää Kaikki artikkelit 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä 18.10.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U DM-i – mukavuudesta tinkimättä 17.10.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Electric – odotettu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: ällönmakeaa mahan täydeltä - kullanvärinen Cadillac Escalade -limusiini 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 - Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?