1.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: ruutuvisa – Audi A3 Sportback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Audi A3 esittelee virtuaalisen mittariston sen monipuolisimmassa muodossaan. Hyvää: tyylikkyys, ajettavuus. Huonoa: koeajoauton hinta. Erinomaista on vaikea parantaa. Tämän tosiseikan edessä oli myös Audi A3, jolle tehtiin tänä vuonna mieto kasvojenkohennus – neljä vuotta nykyisen sukupolven ensiesittelyn jälkeen.Paitsi, että moottorivalikoima uusiutui niin ala- kuin yläpäästään, ilmettä päivitettiin ulkoisesti ja turvavarustelua täydennettiin, Audi A3 sai lisävarustelistalleen myös virtuaalisen mittariston, johon pääsimme tässä koeajossa ensi kertaa käsiksi.Erinomaisuus on kiteytynyt A3:ssa ennen kaikkea tasapainoiseen kokonaisuuteen. Alemman keskiluokan Audi on hienostunut yhdistelmä ison auton mukavuutta ja pienen auton näppäryyttä, eikä tuo asia ole onneksi muuttunut miksikään.Vaikka koeajoauto edusti varustelultaan malliston sporttisinta päätä, epämukavuus tai rengasmelu eivät häirinneet liiaksi. 1,4-litrainen bensaturbokin tarjoaa reippaan kyydin. Ajoasento on edelleen mukava ja laatuvaikutelma moitteeton.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnko vähemmän enemmän?Ennen kasvojenkohennusta Audi A3:n ergonomia oli vertaansa vailla. Vaikka säätimiä ja nappuloita oli keskikonsolissa paljon, auton toimintojen käyttäminen sujui niin luontevasti, että kuljettajan ei tarvinnut juuri laskea katsettaan tiestä.Salaisuutena olivat näppäinten oivallinen tuntuma sekä niiden hienohiottu yhteispeli selkeän grafiikan omaavan keskinäytön kanssa.Mitä siis tapahtuu, kun näppäinten määrää on faceliftin yhteydessä vähennetty tuntuvasti, ja kokonaisuuden voi kuorruttaa 459 euron hintaisella digimittaristolla?Ei onneksi mitään vallankumouksellista. Vaikka tietyissä tilanteissa sormiharjoituksia tarvitaan aiempaa enemmän, uudenkin systeemin käyttö käy totuttelun myötä kelvosti.Eikä aivan kaikkea ole sentään keskikonsolissa muutettu. Kiitosta kerännyt erillinen äänenvoimakkuuden säädin, jolla saa lisäksi vaihdettua esimerkiksi musiikkikappaletta, on säilytetty – ja hyvä niin.Yksi tai kaksi näyttöäVirtuaalinen mittaristo on, kuten muissakin VW-konsernin tuotteissa, teknisen kaunis, teräväresoluutioinen ja erittäin selkeä. On hyvä, että tämä varuste laajenee myös yhtymän vanhempiin malleihin, eikä jää kokonaan uusien mallien yksinoikeudeksi.Se, mikä erottaa A3:n edeltävistä toteutuksista, on näyttökokonaisuuden monipuolisuus. Koska A3:ssa keskinäytön saa upotettua sähköisesti kojelaudan uumeniin, kuljettajan ei välttämättä tarvitse katsella kahta näyttöä yhtä aikaa – kuten esimerkiksi kiinteällä keskinäytöllä varustetussa Audi A4:ssa on asian laita.Vaikka aivan kaikkia toimintoja – kuten uuden osoitteen syöttämistä navigaattoriin – ei pysty operoimaan mittariston kautta, ratkaisulla on selviä etuja. Keskinäytön laskeminen piiloon rauhoittaa ja kaunistaa kojelautanäkymää selvästi, ja kokonaisuus muistuttaa elävästi pelkällä mittaristonäytöllä varustettua Audi TT -urheilumallia.Sekin rauhoittaa mieltä, että erilaiset teemat ja ylenpalttiset säädöt loistavat poissaolollaan. Ingolstadtissa ajatellaan selvästi, että luottakaa vain meidän tietotaitoomme, että kyllä me täällä tiedämme, minkä näköisiä näyttöjen kuuluu olla.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Audi A3 Sportback Business Sport 1.4 TFSI 110 kW S tronic Hinta alkaen 35 420 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 247 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4313 mm, leveys 1785 mm, korkeus 1426 mm, akseliväli 2637 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!