1.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: ruutuvisa – Audi A3 Sportback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Audi A3 esittelee virtuaalisen mittariston sen monipuolisimmassa muodossaan. Hyvää: tyylikkyys, ajettavuus. Huonoa: koeajoauton hinta. Erinomaista on vaikea parantaa. Tämän tosiseikan edessä oli myös Audi A3, jolle tehtiin tänä vuonna mieto kasvojenkohennus – neljä vuotta nykyisen sukupolven ensiesittelyn jälkeen.Paitsi, että moottorivalikoima uusiutui niin ala- kuin yläpäästään, ilmettä päivitettiin ulkoisesti ja turvavarustelua täydennettiin, Audi A3 sai lisävarustelistalleen myös virtuaalisen mittariston, johon pääsimme tässä koeajossa ensi kertaa käsiksi.Erinomaisuus on kiteytynyt A3:ssa ennen kaikkea tasapainoiseen kokonaisuuteen. Alemman keskiluokan Audi on hienostunut yhdistelmä ison auton mukavuutta ja pienen auton näppäryyttä, eikä tuo asia ole onneksi muuttunut miksikään.Vaikka koeajoauto edusti varustelultaan malliston sporttisinta päätä, epämukavuus tai rengasmelu eivät häirinneet liiaksi. 1,4-litrainen bensaturbokin tarjoaa reippaan kyydin. Ajoasento on edelleen mukava ja laatuvaikutelma moitteeton.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnko vähemmän enemmän?Ennen kasvojenkohennusta Audi A3:n ergonomia oli vertaansa vailla. Vaikka säätimiä ja nappuloita oli keskikonsolissa paljon, auton toimintojen käyttäminen sujui niin luontevasti, että kuljettajan ei tarvinnut juuri laskea katsettaan tiestä.Salaisuutena olivat näppäinten oivallinen tuntuma sekä niiden hienohiottu yhteispeli selkeän grafiikan omaavan keskinäytön kanssa.Mitä siis tapahtuu, kun näppäinten määrää on faceliftin yhteydessä vähennetty tuntuvasti, ja kokonaisuuden voi kuorruttaa 459 euron hintaisella digimittaristolla?Ei onneksi mitään vallankumouksellista. Vaikka tietyissä tilanteissa sormiharjoituksia tarvitaan aiempaa enemmän, uudenkin systeemin käyttö käy totuttelun myötä kelvosti.Eikä aivan kaikkea ole sentään keskikonsolissa muutettu. Kiitosta kerännyt erillinen äänenvoimakkuuden säädin, jolla saa lisäksi vaihdettua esimerkiksi musiikkikappaletta, on säilytetty – ja hyvä niin.Yksi tai kaksi näyttöäVirtuaalinen mittaristo on, kuten muissakin VW-konsernin tuotteissa, teknisen kaunis, teräväresoluutioinen ja erittäin selkeä. On hyvä, että tämä varuste laajenee myös yhtymän vanhempiin malleihin, eikä jää kokonaan uusien mallien yksinoikeudeksi.Se, mikä erottaa A3:n edeltävistä toteutuksista, on näyttökokonaisuuden monipuolisuus. Koska A3:ssa keskinäytön saa upotettua sähköisesti kojelaudan uumeniin, kuljettajan ei välttämättä tarvitse katsella kahta näyttöä yhtä aikaa – kuten esimerkiksi kiinteällä keskinäytöllä varustetussa Audi A4:ssa on asian laita.Vaikka aivan kaikkia toimintoja – kuten uuden osoitteen syöttämistä navigaattoriin – ei pysty operoimaan mittariston kautta, ratkaisulla on selviä etuja. Keskinäytön laskeminen piiloon rauhoittaa ja kaunistaa kojelautanäkymää selvästi, ja kokonaisuus muistuttaa elävästi pelkällä mittaristonäytöllä varustettua Audi TT -urheilumallia.Sekin rauhoittaa mieltä, että erilaiset teemat ja ylenpalttiset säädöt loistavat poissaolollaan. Ingolstadtissa ajatellaan selvästi, että luottakaa vain meidän tietotaitoomme, että kyllä me täällä tiedämme, minkä näköisiä näyttöjen kuuluu olla.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Audi A3 Sportback Business Sport 1.4 TFSI 110 kW S tronic Hinta alkaen 35 420 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 247 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4313 mm, leveys 1785 mm, korkeus 1426 mm, akseliväli 2637 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta