6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi Teksti Manu Tuppurainen Kuva Jussi Partanen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hollantilainen BESV on Suomessa hieman tuntemattomampi sähköpyörämerkki. Tuntemattomuudestaan huolimatta se on vakavasti otettava vaihtoehto. Jos et ole aiemmin kuullut pyörämerkkiä nimeltä BESV, niin nyt kuulet. BESV on Suomessa tuntemattomampi pyörämerkki, mutta tuntemattomuus ei tee siitä silti huonoa. Jo pelkästään pyörämerkin alkuperämaa puhuu puolestaan. Hollannista on aikojen saatossa tullut paljon hyvää pyöräilyyn.Sähköpyöriä tunteville Darfon saattaa olla kuitenkin tuttu merkki. Darfon on taiwanilainen elektroniikka- ja it-alan toimija ja monissa sähköpyörissä käytetään Darfonin akkuja. Myös BESV:n pyörissä on Darfonin valmistamat akut – ja tämä on melko luonnollista, sillä BESV:in on alunperin perustanut Darfon Groupin toimitusjohtaja. Darfon ja BESV kuuluvat samaan yritysryppääseen.Darfonin akut puolestaan ovat hyväksyttyjä Shimanon huolto-ohjelmaan, joten huoltoverkosto on myös hyvin kattava, varsinkin kun pyörän lähes koko muu tekniikka on toteutettu Shimanolla. Akku BESV:issä lähtee kätevästi irti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybridi-, seikkailu- ja retkipyörä?BESV TRS Urban 1.1 kuuluu BESV:in pyörämallistossa niin sanottuihin hybridimalleihin. Siinä on peruskaupunkipyörää, mutta myös paljon maastoon soveltuvia ominaisuuksia, kuten täysjousitus. TRS Urban 1.1 -mallista voisi käyttää myös nimitystä seikkailupyörä, sillä se taipuu hyvin moneen ja sen ominaisuuksien ansiosta sillä on helppo lähteä vaikka pidemmälle reissulle pakaasit kyydissä. Täysjousituksensa puolesta se sopii vaikka satunnaiseen bike park -ajoon, kun ylimääräisiä varusteluita hieman karsii pyörästä pois. Täysjousitus on toteutettu BESV:issä RockShoxin peruspalikoilla. BESV:issä on paljon samaa kuten esimerkiksi aiemmin koeajamassamme Haibikessä.BESV TRS 1.1 on hybridipyörä, mutta myös seikkailupyörä ja retkipyörä. Sitä voi nimittää myös monikäyttöpyöräksi. TRS Urban 1.1 on BESV:in hybridipyörä monipuoliseen ajoon, BESV:n täysjousitetut maastopyörät on tehty saman rungon ympärille hieman erilaisilla osakokoonpanoilla.TRS Urban 1.1 -pyörän 29-tuumainen rengaskokokin puoltaa sitä, että TRS Urban 1.1 kykenee hieman vaikeampiinkin paikkoihin, isompi pyöräkoko on parempi vaihtoehto esteiden ylityksissä kuin pienempi.Pyörän rengasvalinta, Maxxis Recon Race on puolestaan kompromissirengas. Se on ennemmin tarkoitettu asfaltille, soralle, neulaspoluille, mutta toki se toimii satunnaiskäytössä myös maastossa. WTB:n vanteet ovat hyvät hinta-laatu -suhteeltaan tähän pyörään.Shimanon ajojärjestelmä, EP800-moottori, sekä 720 wattitunnin akku ovat BESV:in kaltaiseen monikäyttöpyörään myös hyvä kombinaatio. Se tuottaa tehoa hyvin myös matalalla kadenssilla, ja sopii sen vuoksi hyvin perusajoon ja sitä on helppo ajaa joka tilanteessa, mutta soveltuu hyvin myös kovempaan menoon.Hyvin varusteltuTavarateline, lokasuojat, integroidut valot ovat erinomaiset varusteet silloin, kun pyörällä lähdetään pidemmälle retkelle. Koeajopyörässä oli myös lisävarusteena satulatolppa. Satulatolppa saattaa kuulostaa varusteista sellaiselta, että sitä kaipaa vain maasto-ajossa, mutta se on erinomainen varuste retkipyörässäkin, esimerkiksi silloin kun pyörä on täyteen lastattu. Punaisiin liikennevaloihin täyteen kuormatulla pyörällä pysähtyessä pyörää on helpompi hallita, kun satulatolpan voi laskea ala seisahduksen ajaksi – ja nostaa se takaisin ajokorkeuteen, kun matka jatkuu. Suuren painon kanssa ajamista BESV:illä on selvästi myös ajateltu, pyörän jarrut on toteutettu 203-millisin levyin, joten pysäytysvoimaa riittää. Toinen asia on paino, minkä pyörän selkään saa lastata, sallittu painon BESV:issä on peräti 120 kiloa.BESV on varsin pätevä pyörä kaikin puolin, vaikka hissitolpan soisi pyörässä olevan vakiona, sillä se korostaa ja nimenomaan parantaa pyörän monikäyttöisyyttä. Pyörän suositushinta on kuitenkin noin 5 000 euroa, joten hissitolpan soisi olevan vakiona. Hissitolppa on maastoajoon yhtä tärkeä kuin jousituskin, jopa tärkeämpi, sillä maastoajossa pärjää myös pelkällä etuiskunvaimennuksella, mutta satulatolppa tuo myös alamäkien laskuun paljon etua.Toinen asia mikä BESV:issä hieman häiritsee, on sen pliisu ulkomuoto. Se ei oikein näytä miltään, eikä varsinkaan yli viiden tonnin pyörältä. Kokonaisuus ulkomuodosta huolimatta on kuitenkin erittäin hyvä. BESV:n nettisivuilla TRS Urban 1.1 -mallista saattaa olla eri kokoonpano eri osilla, SR Suntourin jousituksella ja Pirellin renkailla, mutta Moottorin koeajama kokoonpano on se, mitä Suomessa tällä hetkellä myydään. Hyvää ja huonoa Jarrut Kokonaisuus Ajoasento Pliisu ulkomuoto Ei hissitolppaa vakiona Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BESV TRS Urban 1.1 SÄHKÖMOOTTORI Shimano EP800, 250 W, 85 Nm Sähkömoottorin ohjain Shimano SC-E5003 Akku Darfon 720 Wh Vaihteisto Shimano Deore XT RD-M8100, takapakka Shimano Deore CS-M6100, 10-51T, 12 speed Kampisarja Samox for Shimano Steps Ketju KMC e12 Turbo Runko BESV TRS Alloy frame Rungon koko S, M, L Etuhaarukka RockShox 35 Gold, 160 mm Takaiskunvaimennin RockShox Delux Select 150 mm Ohjaustanko Alumiini, 6066, e-MTB Jarrut Shimano MT400B, MT410B, 4-mäntäinen, 203 mm Istuin Selle Italia Model-X Superflow Rengaskoko 29” Renkaat Maxxis Recon Race Vanteet WTB STi27 Massa 26,8 kg Takuu runko ja sähköjärjestelmä 2 v, muut osat 1 v Hinta 5 099 € Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 13.9.2024 Testit Testi: Älypuhelin kiinni tiukasti moottoripyörän tai polkupyörän tankoon – magneetilla 7.7.2024 Käyttötesti Sähköpyörän käyttötestin loppuraportti: Canyon Grizl:On -pyörällä ajamista ei haluaisi lopettaa! 5.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Centurion Image E – retromeininkiä kaupunkifiilistelyyn 4.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörä: Milloin tarvitaan liikennevakuutus? 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon