6.9.2024

Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi

Kuva Jussi Partanen

Hollantilainen BESV on Suomessa hieman tuntemattomampi sähköpyörämerkki. Tuntemattomuudestaan huolimatta se on vakavasti otettava vaihtoehto.

Jos et ole aiemmin kuullut pyörämerkkiä nimeltä BESV, niin nyt kuulet. BESV on Suomessa tuntemattomampi pyörämerkki, mutta tuntemattomuus ei tee siitä silti huonoa. Jo pelkästään pyörämerkin alkuperämaa puhuu puolestaan. Hollannista on aikojen saatossa tullut paljon hyvää pyöräilyyn.

Sähköpyöriä tunteville Darfon saattaa olla kuitenkin tuttu merkki. Darfon on taiwanilainen elektroniikka- ja it-alan toimija ja monissa sähköpyörissä käytetään Darfonin akkuja. Myös BESV:n pyörissä on Darfonin valmistamat akut – ja tämä on melko luonnollista, sillä BESV:in on alunperin perustanut Darfon Groupin toimitusjohtaja. Darfon ja BESV kuuluvat samaan yritysryppääseen.

Darfonin akut puolestaan ovat hyväksyttyjä Shimanon huolto-ohjelmaan, joten huoltoverkosto on myös hyvin kattava, varsinkin kun pyörän lähes koko muu tekniikka on toteutettu Shimanolla. Akku BESV:issä lähtee kätevästi irti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hybridi-, seikkailu- ja retkipyörä?

BESV TRS Urban 1.1 kuuluu BESV:in pyörämallistossa niin sanottuihin hybridimalleihin. Siinä on peruskaupunkipyörää, mutta myös paljon maastoon soveltuvia ominaisuuksia, kuten täysjousitus. TRS Urban 1.1 -mallista voisi käyttää myös nimitystä seikkailupyörä, sillä se taipuu hyvin moneen ja sen ominaisuuksien ansiosta sillä on helppo lähteä vaikka pidemmälle reissulle pakaasit kyydissä.

Täysjousituksensa puolesta se sopii vaikka satunnaiseen bike park -ajoon, kun ylimääräisiä varusteluita hieman karsii pyörästä pois. Täysjousitus on toteutettu BESV:issä RockShoxin peruspalikoilla. BESV:issä on paljon samaa kuten esimerkiksi aiemmin koeajamassamme Haibikessä.

BESV TRS 1.1 on hybridipyörä, mutta myös seikkailupyörä ja retkipyörä. Sitä voi nimittää myös monikäyttöpyöräksi.

TRS Urban 1.1 on BESV:in hybridipyörä monipuoliseen ajoon, BESV:n täysjousitetut maastopyörät on tehty saman rungon ympärille hieman erilaisilla osakokoonpanoilla.

TRS Urban 1.1 -pyörän 29-tuumainen rengaskokokin puoltaa sitä, että TRS Urban 1.1 kykenee hieman vaikeampiinkin paikkoihin, isompi pyöräkoko on parempi vaihtoehto esteiden ylityksissä kuin pienempi.

Pyörän rengasvalinta, Maxxis Recon Race on puolestaan kompromissirengas. Se on ennemmin tarkoitettu asfaltille, soralle, neulaspoluille, mutta toki se toimii satunnaiskäytössä myös maastossa. WTB:n vanteet ovat hyvät hinta-laatu -suhteeltaan tähän pyörään.

Shimanon ajojärjestelmä, EP800-moottori, sekä 720 wattitunnin akku ovat BESV:in kaltaiseen monikäyttöpyörään myös hyvä kombinaatio. Se tuottaa tehoa hyvin myös matalalla kadenssilla, ja sopii sen vuoksi hyvin perusajoon ja sitä on helppo ajaa joka tilanteessa, mutta soveltuu hyvin myös kovempaan menoon.

Hyvin varusteltu

Tavarateline, lokasuojat, integroidut valot ovat erinomaiset varusteet silloin, kun pyörällä lähdetään pidemmälle retkelle. Koeajopyörässä oli myös lisävarusteena satulatolppa. Satulatolppa saattaa kuulostaa varusteista sellaiselta, että sitä kaipaa vain maasto-ajossa, mutta se on erinomainen varuste retkipyörässäkin, esimerkiksi silloin kun pyörä on täyteen lastattu. Punaisiin liikennevaloihin täyteen kuormatulla pyörällä pysähtyessä pyörää on helpompi hallita, kun satulatolpan voi laskea ala seisahduksen ajaksi – ja nostaa se takaisin ajokorkeuteen, kun matka jatkuu.

Suuren painon kanssa ajamista BESV:illä on selvästi myös ajateltu, pyörän jarrut on toteutettu 203-millisin levyin, joten pysäytysvoimaa riittää. Toinen asia on paino, minkä pyörän selkään saa lastata, sallittu painon BESV:issä on peräti 120 kiloa.

BESV on varsin pätevä pyörä kaikin puolin, vaikka hissitolpan soisi pyörässä olevan vakiona, sillä se korostaa ja nimenomaan parantaa pyörän monikäyttöisyyttä. Pyörän suositushinta on kuitenkin noin 5 000 euroa, joten hissitolpan soisi olevan vakiona. Hissitolppa on maastoajoon yhtä tärkeä kuin jousituskin, jopa tärkeämpi, sillä maastoajossa pärjää myös pelkällä etuiskunvaimennuksella, mutta satulatolppa tuo myös alamäkien laskuun paljon etua.

Toinen asia mikä BESV:issä hieman häiritsee, on sen pliisu ulkomuoto. Se ei oikein näytä miltään, eikä varsinkaan yli viiden tonnin pyörältä. Kokonaisuus ulkomuodosta huolimatta on kuitenkin erittäin hyvä.

BESV:n nettisivuilla TRS Urban 1.1 -mallista saattaa olla eri kokoonpano eri osilla, SR Suntourin jousituksella ja Pirellin renkailla, mutta Moottorin koeajama kokoonpano on se, mitä Suomessa tällä hetkellä myydään.

Hyvää ja huonoa

  • Jarrut
  • Kokonaisuus
  • Ajoasento
  • Pliisu ulkomuoto
  • Ei hissitolppaa vakiona

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BESV TRS Urban 1.1

SÄHKÖMOOTTORI Shimano EP800, 250 W, 85 Nm

Sähkömoottorin ohjain Shimano SC-E5003

Akku Darfon 720 Wh

Vaihteisto Shimano Deore XT RD-M8100, takapakka Shimano Deore CS-M6100, 10-51T, 12 speed

Kampisarja Samox for Shimano Steps

Ketju KMC e12 Turbo

Runko BESV TRS Alloy frame

Rungon koko S, M, L

Etuhaarukka RockShox 35 Gold, 160 mm

Takaiskunvaimennin RockShox Delux Select 150 mm

Ohjaustanko Alumiini, 6066, e-MTB

Jarrut Shimano MT400B, MT410B, 4-mäntäinen, 203 mm

Istuin Selle Italia Model-X Superflow

Rengaskoko 29”

Renkaat Maxxis Recon Race

Vanteet WTB STi27

Massa 26,8 kg

Takuu runko ja sähköjärjestelmä 2 v, muut osat 1 v

Hinta 5 099 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat