28.10.2022 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Mondraker Crafty R – Paljoon pystyvä maastotaituri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oli kysymyksessä sitten kovaa menevä taitava kuski tai aloitteleva maastopyöräilijä, Mondraker Crafty R on loistava valinta – jos vain lompakko kestää. Hyvää: Ajettavuus, ketteryys, sähkömoottorin toiminta, äänettömyys, ajotietokone. Huonoa: Bosch-valitsimen käyttö, latauspistokkeen sijainti. Mondraker Crafty R on pyörä, joka sopii monenlaiselle kuskille. Espanjalaisvalmistajan Crafty R on todella ketterä pyörä, siinä on nopea ohjautuvuus. Crafty R on myös todella hyvä kiipeämään, sillä pito sillä ajaessa säilyy hyvin.Muun muassa näiden ominaisuuksien vuoksi Crafty R sopii monenlaiselle kuskille. Se sopii hyvin heavy userille, joka haluaa ottaa ajotaidoistaan aivan kaiken irti. Crafty R sopii hyvin myös aloittelijalle, joka haluaa ottaa myös ehkä vähän vajavaisista taidoistaan paljon irti. Aloittelijan näkökulmasta pyörä on melkein niin hyvä, että se välillä jopa yllyttää lähes typeryyksiin – eli ajamaan selkeästi taitojensa ylärajoilla. Hyvää tässä on tietysti se, että tämä on kuljettajan näkökulmasta myös kehittävää, kunhan rajojaan ei vaan ylitä.Oli Crafty R:n sarvissa kuka ja millainen kuski tahansa, se antaa myös hyvin virheet anteeksi nopealla reagointikyvyllään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkä runkogeometriaCrafty R:n hyvään suorituskykyyn on helppo päästä kiinni, se on parhaimmillaan teknisissä nousuissa ja se antaa hyvän suorituskykynsä vuoksi kuskille myös roimasti itseluottamusta. Pyörän ketteryys kaikenlaisissa nopeuksissa on varsin vaikuttavaa – ja nimenomaan se, että Crafty R:llä uskaltaa myös ajaa kovaa teknistäkin maastoa.Mondraker Crafty R on geometrialtaan melko iso pyörä, Mondraker Crafty R:n M-koon runkogeometriä vastaa melkein monien valmistajien L-koon pyöriä. Testissä ollut pyörä oli kokoa L eli melkein liian suuri testikuljettajille, mutta silti pyörä ei tuntunut liian isolta.Crafty R:ssä on hyvin eteenpäin suuntautuva geometriä. Muotoilusta muutenkin Crafty R:lle pisteet, sillä pyörä näyttää todella hyvältä ja kevyeltä. Muotoilun ansiosta pyörän painopiste on myös saatu pysymään alhaalla. Alhainen painopiste on merkittävä osa sen ketteryyttä ja kiipeämiskykyä. Oikein säädettyjen iskuvaimentimien ansiosta Crafty R myös säilyttää pidon hyvin kovemmassakin vauhdissa, mentiin sitten ylä- tai alamäkeen. Säädöt kannattaakin tehdä Mondrakerin nettisivuilta löytyvien arvojen mukaan huolella, sillä silloin pyörästä saa kaiken mahdollisen irti. Crafty R:n jousitus myös tuntuu ja toimii siten kun se on tarkoitettukin toimivaksi – oikeilla säädöillä jousitus ei jää liian pehmeäksi tai pintakovaksi.Mondraker on rakentanut Crafty R:n Boschin sähkömoottorin ympärille. Bosch on hyvä valinta Crafty R:ään, sillä se edustaa tällä hetkellä ehdottomasti parhaimmistoa sähkömoottoreiden valmistajissa.Boschin järeä Performance Line CX -moottori, joka tarjoaa parhaimmillaan vääntöä peräti 85 newtonmetriä. Boschin parhaita ominaisuuksia on ehdottomasti sen kyky reagoida poljinkammilta tuleviin käskyihin.Boschin tehokas 750 wattitunnin akku on sijoitettu pyörän alaputken sisään. Sen latausliitin on sijoitettu alaputken yläpäähän suoraan emäputken taakse, joten eturenkaalta tulevat vesisuihkut osuvat aika suoraan latausliittimeen. Suojana on vain kumiläppä, joka ei välttämättä pysy paikoillaan.Boschin ja Sramin yhteispeliäBoschin sähkömoottoria käsketään Bosch Kiox 300 -säätimellä. Järjestelmään on myös kytketty ajotietokone. Boschin järjestelmä kannattaa myös yhdistää mobiiliappiin, jolloin pyörän ominaisuuksista saa kaiken mahdollisen irti.Myös aiemmin koeajossamme ollut Canyonin Pathlite:On 8 -luottaa samaan Boschin järjestelmään. Boschin näyttö antaa ajamisesta runsaasti informaatiota hyvällä kirkkaudella, mutta nappien suma itse ohjaimessa on sellainen, että varsinkin kylmemmällä kelillä paksummalla hanskalla, oikeita painikkeita joutuu hakemaan.Kun hyvään pyörän runkoon sekä sähkömoottorin kokonaisuuteen yhdistetään vielä Sramin voimansiirto ja muu tekniikka, erinomainen paketti on kasassa. Crafty R on myös sähköpyöräksi melko äänetön, Boschin sähkömoottori on hiljainen ja Sramin vaihteisto on myös hiljainen. Hiljaisuutta ei voi kuin arvostaa, koska sähkömaastopyöräilyssä on myös kysymys luonnossa liikkumisesta.Sramin voimansiirto toimii äänettömästi ja täsmällisesti, 200 milliset Sram GX R -jarrut pitävät huolen tarvittavasta hidastuvuudesta.Espanjalaisvalmistajan Mondraker Crafty R on varmasti monenlaiselle pyöräilijälle nappivalinta, sillä se tarjoaa paljon sellaista, mistä maastopyöräilyssä on parhaimmillaan kysymys. Pyörän hinta, noin 7000 euroa voi olla monelle kuitenkin pienoinen este.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas RajalaMondraker Crafty RHinta: 6 849 euroa Paino: 25,1 kg Runko: Crafty 6061 Alloy Stealth Evo, e-Bike Optimized Zero Suspension System Rungon koko: S, M, L, XL Etuhaarukka: Fox 38 29 Float FIT GRIP EVOL Performance, 160mm, e-bike tuned, tapered steerer tube, Boost 15x110mm axle Takaiskunvaimennin: Fox Float-X LV Performance, 205x65mm Ohjaustanko: ONOFF Sulfur 1.0 double butted 6061 alloy, rise: 20mm, width: 800mm, 9º backsweep, 5º upsweep, 31.8mm Jarrut: SRAM G2 R, 4-piston caliper, 200 mm Vaihteisto: SRAM GX Eagle, Type 3 roller bearing clutch, cage lock, 1x12s, takapakka SRAM PG-1210, 11-50T, 12s Vaihdevipu: SRAM Trigger NX Eagle, 12s, X-Actuation 1:1, single click Kampisarja: Race Face Aeffect ebike, 165mm Takaratas: SRAM PG-1210, 11-50T, 12s Eturatas: SRAM X-Sync 2 Eagle 34T, steel, narrow-wide, 104 BCD Ketju: SRAM SX Eagle, 12s, Powerlock Istuin: FIZIK Terra Aidon X5 145mm Istuinkannatin: ONOFF Pija dropper internal, diameter 31.6mm, S-koko: 387 x 125 mm, M-koko: 425 x 150 mm, L/XL-koko: 465 x 170 mm Rengaskoko: 29” Vanteet: Mavic E-Deemax 29, 30mm internal width, welded, PFP, tubeless ready, 28 spokes Renkaat: Maxxis Minion DHF 29x2.6, tubeless ready, 3C MAXX TERRA, EXO+ Protection Sähkömoottori: Bosch Performance Line CX Cruise (25Km/h) Bosch Smart System, 85 Nm Sähkömoottorin ohjain: Bosch Kiox 300 Akku: Bosch PowerTube, 750 Wh Akun latausaika: 50 prosenttiin noin 2,3 tuntia, 100 prosenttiin noin 6 tuntia. Takuu: Rungolla elinikäinen, jos pyörän rekisteröi Mondrakerin sivuilla. Muilla komponenteillä on kaksi vuotta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaSähköpyörän koeajo: Gasgas G Trail 2.0 – Huomionhakuinen pyörä monipuoliseen maastoajoon Sähköpyörän koeajo: Giant Reign E+ 1 – Huippusuorituskykyä maastoon laadukkailla osilla Sähköpyörän koeajo: Helkama XE10 – Made in Finland Sähköpyörän koeajo: Orbea Rise M10 – Superkevyt huippupyörä vaativalle käyttäjälle Sähköpyörän koeajo: Specialized Turbo Tero 4.0 – Monipuolisuutta työmatkaan ja maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?