28.10.2022 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Mondraker Crafty R – Paljoon pystyvä maastotaituri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oli kysymyksessä sitten kovaa menevä taitava kuski tai aloitteleva maastopyöräilijä, Mondraker Crafty R on loistava valinta – jos vain lompakko kestää. Hyvää: Ajettavuus, ketteryys, sähkömoottorin toiminta, äänettömyys, ajotietokone. Huonoa: Bosch-valitsimen käyttö, latauspistokkeen sijainti. Mondraker Crafty R on pyörä, joka sopii monenlaiselle kuskille. Espanjalaisvalmistajan Crafty R on todella ketterä pyörä, siinä on nopea ohjautuvuus. Crafty R on myös todella hyvä kiipeämään, sillä pito sillä ajaessa säilyy hyvin. Muun muassa näiden ominaisuuksien vuoksi Crafty R sopii monenlaiselle kuskille. Se sopii hyvin heavy userille, joka haluaa ottaa ajotaidoistaan aivan kaiken irti. Crafty R sopii hyvin myös aloittelijalle, joka haluaa ottaa myös ehkä vähän vajavaisista taidoistaan paljon irti. Aloittelijan näkökulmasta pyörä on melkein niin hyvä, että se välillä jopa yllyttää lähes typeryyksiin – eli ajamaan selkeästi taitojensa ylärajoilla. Hyvää tässä on tietysti se, että tämä on kuljettajan näkökulmasta myös kehittävää, kunhan rajojaan ei vaan ylitä. Oli Crafty R:n sarvissa kuka ja millainen kuski tahansa, se antaa myös hyvin virheet anteeksi nopealla reagointikyvyllään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pitkä runkogeometria Crafty R:n hyvään suorituskykyyn on helppo päästä kiinni, se on parhaimmillaan teknisissä nousuissa ja se antaa hyvän suorituskykynsä vuoksi kuskille myös roimasti itseluottamusta. Pyörän ketteryys kaikenlaisissa nopeuksissa on varsin vaikuttavaa – ja nimenomaan se, että Crafty R:llä uskaltaa myös ajaa kovaa teknistäkin maastoa. Mondraker Crafty R on geometrialtaan melko iso pyörä, Mondraker Crafty R:n M-koon runkogeometriä vastaa melkein monien valmistajien L-koon pyöriä. Testissä ollut pyörä oli kokoa L eli melkein liian suuri testikuljettajille, mutta silti pyörä ei tuntunut liian isolta. Crafty R:ssä on hyvin eteenpäin suuntautuva geometriä. Muotoilusta muutenkin Crafty R:lle pisteet, sillä pyörä näyttää todella hyvältä ja kevyeltä. Muotoilun ansiosta pyörän painopiste on myös saatu pysymään alhaalla. Alhainen painopiste on merkittävä osa sen ketteryyttä ja kiipeämiskykyä. Oikein säädettyjen iskuvaimentimien ansiosta Crafty R myös säilyttää pidon hyvin kovemmassakin vauhdissa, mentiin sitten ylä- tai alamäkeen. Säädöt kannattaakin tehdä Mondrakerin nettisivuilta löytyvien arvojen mukaan huolella, sillä silloin pyörästä saa kaiken mahdollisen irti. Crafty R:n jousitus myös tuntuu ja toimii siten kun se on tarkoitettukin toimivaksi – oikeilla säädöillä jousitus ei jää liian pehmeäksi tai pintakovaksi. Mondraker on rakentanut Crafty R:n Boschin sähkömoottorin ympärille. Bosch on hyvä valinta Crafty R:ään, sillä se edustaa tällä hetkellä ehdottomasti parhaimmistoa sähkömoottoreiden valmistajissa. Boschin järeä Performance Line CX -moottori, joka tarjoaa parhaimmillaan vääntöä peräti 85 newtonmetriä. Boschin parhaita ominaisuuksia on ehdottomasti sen kyky reagoida poljinkammilta tuleviin käskyihin. Boschin tehokas 750 wattitunnin akku on sijoitettu pyörän alaputken sisään. Sen latausliitin on sijoitettu alaputken yläpäähän suoraan emäputken taakse, joten eturenkaalta tulevat vesisuihkut osuvat aika suoraan latausliittimeen. Suojana on vain kumiläppä, joka ei välttämättä pysy paikoillaan. Boschin ja Sramin yhteispeliä Boschin sähkömoottoria käsketään Bosch Kiox 300 -säätimellä. Järjestelmään on myös kytketty ajotietokone. Boschin järjestelmä kannattaa myös yhdistää mobiiliappiin, jolloin pyörän ominaisuuksista saa kaiken mahdollisen irti. Myös aiemmin koeajossamme ollut Canyonin Pathlite:On 8 -luottaa samaan Boschin järjestelmään. Boschin näyttö antaa ajamisesta runsaasti informaatiota hyvällä kirkkaudella, mutta nappien suma itse ohjaimessa on sellainen, että varsinkin kylmemmällä kelillä paksummalla hanskalla, oikeita painikkeita joutuu hakemaan. Kun hyvään pyörän runkoon sekä sähkömoottorin kokonaisuuteen yhdistetään vielä Sramin voimansiirto ja muu tekniikka, erinomainen paketti on kasassa. Crafty R on myös sähköpyöräksi melko äänetön, Boschin sähkömoottori on hiljainen ja Sramin vaihteisto on myös hiljainen. Hiljaisuutta ei voi kuin arvostaa, koska sähkömaastopyöräilyssä on myös kysymys luonnossa liikkumisesta. Sramin voimansiirto toimii äänettömästi ja täsmällisesti, 200 milliset Sram GX R -jarrut pitävät huolen tarvittavasta hidastuvuudesta. Espanjalaisvalmistajan Mondraker Crafty R on varmasti monenlaiselle pyöräilijälle nappivalinta, sillä se tarjoaa paljon sellaista, mistä maastopyöräilyssä on parhaimmillaan kysymys. Pyörän hinta, noin 7000 euroa voi olla monelle kuitenkin pienoinen este. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala Mondraker Crafty R Hinta: 6 849 euroa Paino: 25,1 kg Runko: Crafty 6061 Alloy Stealth Evo, e-Bike Optimized Zero Suspension System Rungon koko: S, M, L, XL Etuhaarukka: Fox 38 29 Float FIT GRIP EVOL Performance, 160mm, e-bike tuned, tapered steerer tube, Boost 15x110mm axle Takaiskunvaimennin: Fox Float-X LV Performance, 205x65mm Ohjaustanko: ONOFF Sulfur 1.0 double butted 6061 alloy, rise: 20mm, width: 800mm, 9º backsweep, 5º upsweep, 31.8mm Jarrut: SRAM G2 R, 4-piston caliper, 200 mm Vaihteisto: SRAM GX Eagle, Type 3 roller bearing clutch, cage lock, 1x12s, takapakka SRAM PG-1210, 11-50T, 12s Vaihdevipu: SRAM Trigger NX Eagle, 12s, X-Actuation 1:1, single click Kampisarja: Race Face Aeffect ebike, 165mm Takaratas: SRAM PG-1210, 11-50T, 12s Eturatas: SRAM X-Sync 2 Eagle 34T, steel, narrow-wide, 104 BCD Ketju: SRAM SX Eagle, 12s, Powerlock Istuin: FIZIK Terra Aidon X5 145mm Istuinkannatin: ONOFF Pija dropper internal, diameter 31.6mm, S-koko: 387 x 125 mm, M-koko: 425 x 150 mm, L/XL-koko: 465 x 170 mm Rengaskoko: 29” Vanteet: Mavic E-Deemax 29, 30mm internal width, welded, PFP, tubeless ready, 28 spokes Renkaat: Maxxis Minion DHF 29x2.6, tubeless ready, 3C MAXX TERRA, EXO+ Protection Sähkömoottori: Bosch Performance Line CX Cruise (25Km/h) Bosch Smart System, 85 Nm Sähkömoottorin ohjain: Bosch Kiox 300 Akku: Bosch PowerTube, 750 Wh Akun latausaika: 50 prosenttiin noin 2,3 tuntia, 100 prosenttiin noin 6 tuntia. Takuu: Rungolla elinikäinen, jos pyörän rekisteröi Mondrakerin sivuilla. Muilla komponenteillä on kaksi vuotta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Sähköpyörän koeajo: Gasgas G Trail 2.0 – Huomionhakuinen pyörä monipuoliseen maastoajoon Sähköpyörän koeajo: Giant Reign E+ 1 – Huippusuorituskykyä maastoon laadukkailla osilla Sähköpyörän koeajo: Helkama XE10 – Made in Finland Sähköpyörän koeajo: Orbea Rise M10 – Superkevyt huippupyörä vaativalle käyttäjälle Sähköpyörän koeajo: Specialized Turbo Tero 4.0 – Monipuolisuutta työmatkaan ja maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan