28.10.2022

Sähköpyörän koeajo: Mondraker Crafty R – Paljoon pystyvä maastotaituri

Oli kysymyksessä sitten kovaa menevä taitava kuski tai aloitteleva maastopyöräilijä, Mondraker Crafty R on loistava valinta – jos vain lompakko kestää. Hyvää: Ajettavuus, ketteryys, sähkömoottorin toiminta, äänettömyys, ajotietokone. Huonoa: Bosch-valitsimen käyttö, latauspistokkeen sijainti.

Mondraker Crafty R on pyörä, joka sopii monenlaiselle kuskille. Espanjalaisvalmistajan Crafty R on todella ketterä pyörä, siinä on nopea ohjautuvuus. Crafty R on myös todella hyvä kiipeämään, sillä pito sillä ajaessa säilyy hyvin.

Muun muassa näiden ominaisuuksien vuoksi Crafty R sopii monenlaiselle kuskille. Se sopii hyvin heavy userille, joka haluaa ottaa ajotaidoistaan aivan kaiken irti. Crafty R sopii hyvin myös aloittelijalle, joka haluaa ottaa myös ehkä vähän vajavaisista taidoistaan paljon irti. Aloittelijan näkökulmasta pyörä on melkein niin hyvä, että se välillä jopa yllyttää lähes typeryyksiin – eli ajamaan selkeästi taitojensa ylärajoilla. Hyvää tässä on tietysti se, että tämä on kuljettajan näkökulmasta myös kehittävää, kunhan rajojaan ei vaan ylitä.

Oli Crafty R:n sarvissa kuka ja millainen kuski tahansa, se antaa myös hyvin virheet anteeksi nopealla reagointikyvyllään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pitkä runkogeometria

Crafty R:n hyvään suorituskykyyn on helppo päästä kiinni, se on parhaimmillaan teknisissä nousuissa ja se antaa hyvän suorituskykynsä vuoksi kuskille myös roimasti itseluottamusta. Pyörän ketteryys kaikenlaisissa nopeuksissa on varsin vaikuttavaa – ja nimenomaan se, että Crafty R:llä uskaltaa myös ajaa kovaa teknistäkin maastoa.

Mondraker Crafty R on geometrialtaan melko iso pyörä, Mondraker Crafty R:n M-koon runkogeometriä vastaa melkein monien valmistajien L-koon pyöriä. Testissä ollut pyörä oli kokoa L eli melkein liian suuri testikuljettajille, mutta silti pyörä ei tuntunut liian isolta.

Crafty R:ssä on hyvin eteenpäin suuntautuva geometriä. Muotoilusta muutenkin Crafty R:lle pisteet, sillä pyörä näyttää todella hyvältä ja kevyeltä. Muotoilun ansiosta pyörän painopiste on myös saatu pysymään alhaalla. Alhainen painopiste on merkittävä osa sen ketteryyttä ja kiipeämiskykyä.

Oikein säädettyjen iskuvaimentimien ansiosta Crafty R myös säilyttää pidon hyvin kovemmassakin vauhdissa, mentiin sitten ylä- tai alamäkeen. Säädöt kannattaakin tehdä Mondrakerin nettisivuilta löytyvien arvojen mukaan huolella, sillä silloin pyörästä saa kaiken mahdollisen irti. Crafty R:n jousitus myös tuntuu ja toimii siten kun se on tarkoitettukin toimivaksi – oikeilla säädöillä jousitus ei jää liian pehmeäksi tai pintakovaksi.

Mondraker on rakentanut Crafty R:n Boschin sähkömoottorin ympärille. Bosch on hyvä valinta Crafty R:ään, sillä se edustaa tällä hetkellä ehdottomasti parhaimmistoa sähkömoottoreiden valmistajissa.

Boschin järeä Performance Line CX -moottori, joka tarjoaa parhaimmillaan vääntöä peräti 85 newtonmetriä. Boschin parhaita ominaisuuksia on ehdottomasti sen kyky reagoida poljinkammilta tuleviin käskyihin.

Boschin tehokas 750 wattitunnin akku on sijoitettu pyörän alaputken sisään. Sen latausliitin on sijoitettu alaputken yläpäähän suoraan emäputken taakse, joten eturenkaalta tulevat vesisuihkut osuvat aika suoraan latausliittimeen. Suojana on vain kumiläppä, joka ei välttämättä pysy paikoillaan.

Boschin ja Sramin yhteispeliä

Boschin sähkömoottoria käsketään Bosch Kiox 300 -säätimellä. Järjestelmään on myös kytketty ajotietokone. Boschin järjestelmä kannattaa myös yhdistää mobiiliappiin, jolloin pyörän ominaisuuksista saa kaiken mahdollisen irti.

Myös aiemmin koeajossamme ollut Canyonin Pathlite:On 8 -luottaa samaan Boschin järjestelmään. Boschin näyttö antaa ajamisesta runsaasti informaatiota hyvällä kirkkaudella, mutta nappien suma itse ohjaimessa on sellainen, että varsinkin kylmemmällä kelillä paksummalla hanskalla, oikeita painikkeita joutuu hakemaan.

Kun hyvään pyörän runkoon sekä sähkömoottorin kokonaisuuteen yhdistetään vielä Sramin voimansiirto ja muu tekniikka, erinomainen paketti on kasassa. Crafty R on myös sähköpyöräksi melko äänetön, Boschin sähkömoottori on hiljainen ja Sramin vaihteisto on myös hiljainen. Hiljaisuutta ei voi kuin arvostaa, koska sähkömaastopyöräilyssä on myös kysymys luonnossa liikkumisesta.

Sramin voimansiirto toimii äänettömästi ja täsmällisesti, 200 milliset Sram GX R -jarrut pitävät huolen tarvittavasta hidastuvuudesta.

Espanjalaisvalmistajan Mondraker Crafty R on varmasti monenlaiselle pyöräilijälle nappivalinta, sillä se tarjoaa paljon sellaista, mistä maastopyöräilyssä on parhaimmillaan kysymys. Pyörän hinta, noin 7000 euroa voi olla monelle kuitenkin pienoinen este.

Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala

Mondraker Crafty R

Hinta: 6 849 euroa
Paino: 25,1 kg
Runko: Crafty 6061 Alloy Stealth Evo, e-Bike Optimized Zero Suspension System
Rungon koko: S, M, L, XL
Etuhaarukka: Fox 38 29 Float FIT GRIP EVOL Performance, 160mm, e-bike tuned, tapered steerer tube, Boost 15x110mm axle
Takaiskunvaimennin: Fox Float-X LV Performance, 205x65mm
Ohjaustanko: ONOFF Sulfur 1.0 double butted 6061 alloy, rise: 20mm, width: 800mm, 9º backsweep, 5º upsweep, 31.8mm
Jarrut: SRAM G2 R, 4-piston caliper, 200 mm
Vaihteisto: SRAM GX Eagle, Type 3 roller bearing clutch, cage lock, 1x12s, takapakka SRAM PG-1210, 11-50T, 12s
Vaihdevipu: SRAM Trigger NX Eagle, 12s, X-Actuation 1:1, single click
Kampisarja: Race Face Aeffect ebike, 165mm
Takaratas: SRAM PG-1210, 11-50T, 12s
Eturatas: SRAM X-Sync 2 Eagle 34T, steel, narrow-wide, 104 BCD
Ketju: SRAM SX Eagle, 12s, Powerlock
Istuin: FIZIK Terra Aidon X5 145mm
Istuinkannatin: ONOFF Pija dropper internal, diameter 31.6mm, S-koko: 387 x 125 mm, M-koko: 425 x 150 mm, L/XL-koko: 465 x 170 mm
Rengaskoko: 29”
Vanteet: Mavic E-Deemax 29, 30mm internal width, welded, PFP, tubeless ready, 28 spokes
Renkaat: Maxxis Minion DHF 29x2.6, tubeless ready, 3C MAXX TERRA, EXO+ Protection
Sähkömoottori: Bosch Performance Line CX Cruise (25Km/h) Bosch Smart System, 85 Nm
Sähkömoottorin ohjain: Bosch Kiox 300
Akku: Bosch PowerTube, 750 Wh
Akun latausaika: 50 prosenttiin noin 2,3 tuntia, 100 prosenttiin noin 6 tuntia.
Takuu: Rungolla elinikäinen, jos pyörän rekisteröi Mondrakerin sivuilla. Muilla komponenteillä on kaksi vuotta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia