9.6.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Niekka Patikko – huippuosilla täysjoustojen maailmaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisen Niekka Bicyclesin ensimmäinen malli on Niekka Patikko, joka on koottu hyvistä komponenteista. Patikon runko ei ole Niekan omaa suunnittelua, mutta siihenkin pitäisi olla tulossa muutos. Hyvää: Kokonaisuus, hyvät osat. Huonoa: Valmisrunko imagomielessä. Outukumpulainen Niekka Bicycles on saanut nyt kaksi polkupyörää uunista ulos. Ensimmäinen Niekan pyörämalli oli Niekka Patikko ja toinen, jo aiemmin koeajamamme fatbike Niekka Kura.Niekka Bicyclesin täysjousitettu Patikko on saanut kuluttajilta siitä hieman negatiivista palautetta, että pyörän runko ei ole Niekka Bicyclesin omaa suunnittelua, vaan runko on niin sanottu valmisrunko aasialaisen valmistajan hyllystä. On valittu jotain, jonka ympärille on alettu rakentaa pyörää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOma tuotanto brändin rakentamisen näkökulmasta tärkeääPidemmän päälle tällä on luonnollisesti merkitystä mielikuvan ja brändin rakentamisen näkökulmasta – ja myös siitä näkökulmasta, että kysymyksessä on kuitenkin 8 000 euron pyörä. Kuluttajat myös tällöin odottavat, että valmistaja palvelee juuri heitä ja heidän tarpeittaa, eikä vain ota hyllystä jotain valmista runkoa, jonka ympärille tuote kasataan. 8 000 euroa pyöriin sijoittavat kuluttajat ovat hyvin tietoisia siitä, mitä ovat ostamassa, joten pidemmän päälle tämä ei ole oikea ratkaisu.Aiemmin ajamamme läskipyörä Kuran kohdalla Niekka Bicycles on toiminut toisin, eli Kuran runko on Niekka Bicyclesin ensimmäinen omaa suunnittelua oleva runko. Kura on Niekka Bicyclesin toinen uunista ulos tullut pyörä ja Niekan perustaja Jarmo Surakka sanoo, että tätä linjaa he jatkavat myös jatkossa, eli kaikki tulevat julkistukset ovat omaa suunnittelua.Tästä voi siis päätellä myös sen, että kun Patikosta jossain vaiheessa julkaistaan uusi sukupolvi, myös sen rungon suunnittelu olisi Niekan omaa. Kuran kohdalla Niekka on onnistunut ihan hyvin, joten tulevilta pyöriltä lupaa odottaa myös hyvää.Mutta jostain on myös lähdettävä liikkeelle – ja vaikka runko olisikin niin sanotusti valmisrunko jostain hyllystä, niin se ei tee siitä välttämättä huonoa, jos rungon geometria on toimiva.Ei tarvitse hävetäOnhan runko Patikossa toimiva, se on selvää, että tällaisia projekteja ei lähdetä viemään eteenpäin puolivillaisesti eikä Patikon tarvitse hävetä lainkaan muille pyörille.Patikko on tasapainoinen ja ketterä pyörä ja sitä on helppo viedä kaikenlaisessa maastossa. Ihan kevyimpiä hiilikuiturunkoisia pyöriä Patikko ei edusta, mutta 22 kilon paino on jo sen verran vähän, että se tuntuu ajaessa. Patikon runkogeometria edustaa sitä, mitä täysjousitetulta pyörältä tänä päivänä vaaditaankin. Kiipeämiskyky on hyvä ja pyörä tuntuu pitävän vauhdista kaikissa olosuhteissa. Patikon pitkähkö akseliväli tuo pyörään tarvittavaa vakautta.Jonkunlainen miinus Patikossa on se, että pyörän keskiö on aavistuksen alhaalla, se aiheuttaa välillä normaalia useammin polkimien ja keskiön kolahduksia normaaleissa tutuissa teknisissä maastoissaMitään erityistä eikä sykähdyttävää Niekka Patikko ei kuitenkaan tarjoa ajo-ominaisuuksiltaan, vaan se on hyvä ja ajettava pyörä siinä missä moni muukin. Se on toisaalta sääli, sillä tällaisissa projekteissa soisi myös sen, että erottuisi jollain tavalla. Ehkä Patikon seuraava versio, joka tehtäneen omaa suunnittelua olevalla rungolla, osuu vielä paremmin maaliin.Laadukkaat osatNyt Niekka Bicycles erottuu Patikon osalta vain sillä, että pyörät on kokoonpantu hyvillä osilla. Jos unohdetaan puheet Patikon rungon alkuperästä, niin komponenttien puolesta Patikko tarjoaa hyvin vastinetta rahoille.Patikkoa on saatavilla kahdella eri keulalla, joko Foxin 36:lla tai 38:lla, jälkimmäinen maksaa 100 euroa lisää. Takana iskunvaimennuksesta huolehtii myös Foxin Float X2 -takaiskari.Vaihteet ovat Shimanon sähköiset mallia Deore XT Di2, jonka etuna on se, että sähköpyörässä niille ei tarvitse erillistä virtalähdettä, vaan sähkövaihteiden virran saa kytkettyä suoraan pyörän sähköjärjestelmään. Vaihteiden vaihtotapahtumat Niekassa ovat täsmälliset ja nopeat juuri sähkövaihteiden ansiosta, tosin Shimano tuntuu olevan sähköisissä versioissakin Sramia äänekkäämpi.Jarrut ovat myös Shimanon Deore XT -sarjaa hyvän kokoisilla ja riittävillä levyillä sekä 4-mäntäisillä sylintereillä ja kaikki vivut on kiinnitetty omaa suunnittelua olevaan hiilikuitutankoon. Patikossa on edessä 203-millinen levy ja takana 180-millinen levy. Patikon kiekot ovat hiilikuitua ja nimettömät, niin sanotusti Niekan omaa tilaustyötä. Navat pyörissä on ainakin hyvälaatuista DT Swissiä, joten tämäkään puoli ei pitäisi jäädä laadukkuudesta kiinni.Sähköjärjestelmänä Patikossa on tuttu Shimanon EP8, joka totutusti sopii Patikkoon hyvin. Shimanon vahvuus on myös se, että järjestelmässä on erillinen näyttö ja vähän tilaa ohjaustangossa vievä ohjain. Kun jarru- ja vaihdevipujen lisäksi ohjaintangossa on myös satulatolpan vipu sekä sähkömoottorin ohjain, toimilaiteita on ohjaamossa niin paljon, että joissain pyörissä niiden asentoa on vaikea löytää itselleen mieluisiksi. Shimanon ohjaimen etu on se, että se on pieni ja vie vähän tilaa ohjaamosta, joten useimmassa tapauksessa sen saa mieluisaan asentoon ohjaustankoon.Kun Niekka kaikesta päätellen hakee tietynlaista uniikkiakin käyttäjäkokemusta, pyörään sisältyy myös Niekan omalle brändille PowUnityn speksaama applikaatio sekä kuukausimaksullinen GPS-paikannin.Patikossa on myös pohjoiskarjalaista tuotantoa olevat renkaat eli Suomi Tyresin Koli MTB:t, mutta tämä saattaa muuttua jossain vaiheessa, sillä Suomi Tyres -renkaita valmistanut Lieksa Tyres jätti huhtikuussa konkurssihakemuksen eikä ainakaan tällä hetkellä ole tietoa, että toiminta jatkuisi.Teksti Manu Tuppurainen Kuva Tuomas RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNiekka PatikkoHinta: 8 490 euroa Paino: 23,5 kg Runko: Carbon Rungon koko: S, M, L, XL Etuhaarukka: Fox 36K eBike+ 29, 15x110, 160 mm Takaiskunvaimennin: Fox Float X2 trunnion 205 x 65 Ohjaustanko: Hiilikuitua, Niekka 800 mm Jarrut: Shimano Deore XT 4-mäntäiset, 203 mm edessä, 180 mm takana Vaihteisto: Shimano Deore XT Di2 electric Vaihdevipu: Shimano SW-M8050-R Di2 electric Kampisarja: Shimano Deore XT 165 mm Istuin: Ergon SMC Istuinkannatin: Fox transfer 31,6 mm / 150 mm Rengaskoko: 29”/27,5” Vanteet: Niekka hiilikuitu Renkaat: Suomi Tyres / Koli MTB Sähkömoottori: Shimano Steps EP8 85 Nm Akku: Shimano BT-E8036 Lithium-ion 630 Wh intube Sähkömoottorin ohjain ja näyttö: Shimano CEM800 1.4" Takuu: Runko 5 vuotta, osat 2 vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 4.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: menneisyys ja tulevaisuus samassa huoneessa - samankaltaisuuksia havaittavissa 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla