9.6.2023

Sähköpyörän koeajo: Niekka Patikko – huippuosilla täysjoustojen maailmaan

Suomalaisen Niekka Bicyclesin ensimmäinen malli on Niekka Patikko, joka on koottu hyvistä komponenteista. Patikon runko ei ole Niekan omaa suunnittelua, mutta siihenkin pitäisi olla tulossa muutos. Hyvää: Kokonaisuus, hyvät osat. Huonoa: Valmisrunko imagomielessä.

Outukumpulainen Niekka Bicycles on saanut nyt kaksi polkupyörää uunista ulos. Ensimmäinen Niekan pyörämalli oli Niekka Patikko ja toinen, jo aiemmin koeajamamme fatbike Niekka Kura.

Niekka Bicyclesin täysjousitettu Patikko on saanut kuluttajilta siitä hieman negatiivista palautetta, että pyörän runko ei ole Niekka Bicyclesin omaa suunnittelua, vaan runko on niin sanottu valmisrunko aasialaisen valmistajan hyllystä. On valittu jotain, jonka ympärille on alettu rakentaa pyörää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Oma tuotanto brändin rakentamisen näkökulmasta tärkeää

Pidemmän päälle tällä on luonnollisesti merkitystä mielikuvan ja brändin rakentamisen näkökulmasta – ja myös siitä näkökulmasta, että kysymyksessä on kuitenkin 8 000 euron pyörä. Kuluttajat myös tällöin odottavat, että valmistaja palvelee juuri heitä ja heidän tarpeittaa, eikä vain ota hyllystä jotain valmista runkoa, jonka ympärille tuote kasataan. 8 000 euroa pyöriin sijoittavat kuluttajat ovat hyvin tietoisia siitä, mitä ovat ostamassa, joten pidemmän päälle tämä ei ole oikea ratkaisu.

Aiemmin ajamamme läskipyörä Kuran kohdalla Niekka Bicycles on toiminut toisin, eli Kuran runko on Niekka Bicyclesin ensimmäinen omaa suunnittelua oleva runko. Kura on Niekka Bicyclesin toinen uunista ulos tullut pyörä ja Niekan perustaja Jarmo Surakka sanoo, että tätä linjaa he jatkavat myös jatkossa, eli kaikki tulevat julkistukset ovat omaa suunnittelua.

Tästä voi siis päätellä myös sen, että kun Patikosta jossain vaiheessa julkaistaan uusi sukupolvi, myös sen rungon suunnittelu olisi Niekan omaa. Kuran kohdalla Niekka on onnistunut ihan hyvin, joten tulevilta pyöriltä lupaa odottaa myös hyvää.

Mutta jostain on myös lähdettävä liikkeelle – ja vaikka runko olisikin niin sanotusti valmisrunko jostain hyllystä, niin se ei tee siitä välttämättä huonoa, jos rungon geometria on toimiva.

Ei tarvitse hävetä

Onhan runko Patikossa toimiva, se on selvää, että tällaisia projekteja ei lähdetä viemään eteenpäin puolivillaisesti eikä Patikon tarvitse hävetä lainkaan muille pyörille.

Patikko on tasapainoinen ja ketterä pyörä ja sitä on helppo viedä kaikenlaisessa maastossa. Ihan kevyimpiä hiilikuiturunkoisia pyöriä Patikko ei edusta, mutta 22 kilon paino on jo sen verran vähän, että se tuntuu ajaessa. Patikon runkogeometria edustaa sitä, mitä täysjousitetulta pyörältä tänä päivänä vaaditaankin. Kiipeämiskyky on hyvä ja pyörä tuntuu pitävän vauhdista kaikissa olosuhteissa. Patikon pitkähkö akseliväli tuo pyörään tarvittavaa vakautta.

Jonkunlainen miinus Patikossa on se, että pyörän keskiö on aavistuksen alhaalla, se aiheuttaa välillä normaalia useammin polkimien ja keskiön kolahduksia normaaleissa tutuissa teknisissä maastoissa

Mitään erityistä eikä sykähdyttävää Niekka Patikko ei kuitenkaan tarjoa ajo-ominaisuuksiltaan, vaan se on hyvä ja ajettava pyörä siinä missä moni muukin. Se on toisaalta sääli, sillä tällaisissa projekteissa soisi myös sen, että erottuisi jollain tavalla. Ehkä Patikon seuraava versio, joka tehtäneen omaa suunnittelua olevalla rungolla, osuu vielä paremmin maaliin.

Laadukkaat osat

Nyt Niekka Bicycles erottuu Patikon osalta vain sillä, että pyörät on kokoonpantu hyvillä osilla. Jos unohdetaan puheet Patikon rungon alkuperästä, niin komponenttien puolesta Patikko tarjoaa hyvin vastinetta rahoille.

Patikkoa on saatavilla kahdella eri keulalla, joko Foxin 36:lla tai 38:lla, jälkimmäinen maksaa 100 euroa lisää. Takana iskunvaimennuksesta huolehtii myös Foxin Float X2 -takaiskari.

Vaihteet ovat Shimanon sähköiset mallia Deore XT Di2, jonka etuna on se, että sähköpyörässä niille ei tarvitse erillistä virtalähdettä, vaan sähkövaihteiden virran saa kytkettyä suoraan pyörän sähköjärjestelmään. Vaihteiden vaihtotapahtumat Niekassa ovat täsmälliset ja nopeat juuri sähkövaihteiden ansiosta, tosin Shimano tuntuu olevan sähköisissä versioissakin Sramia äänekkäämpi.

Jarrut ovat myös Shimanon Deore XT -sarjaa hyvän kokoisilla ja riittävillä levyillä sekä 4-mäntäisillä sylintereillä ja kaikki vivut on kiinnitetty omaa suunnittelua olevaan hiilikuitutankoon. Patikossa on edessä 203-millinen levy ja takana 180-millinen levy. Patikon kiekot ovat hiilikuitua ja nimettömät, niin sanotusti Niekan omaa tilaustyötä. Navat pyörissä on ainakin hyvälaatuista DT Swissiä, joten tämäkään puoli ei pitäisi jäädä laadukkuudesta kiinni.

Sähköjärjestelmänä Patikossa on tuttu Shimanon EP8, joka totutusti sopii Patikkoon hyvin. Shimanon vahvuus on myös se, että järjestelmässä on erillinen näyttö ja vähän tilaa ohjaustangossa vievä ohjain. Kun jarru- ja vaihdevipujen lisäksi ohjaintangossa on myös satulatolpan vipu sekä sähkömoottorin ohjain, toimilaiteita on ohjaamossa niin paljon, että joissain pyörissä niiden asentoa on vaikea löytää itselleen mieluisiksi. Shimanon ohjaimen etu on se, että se on pieni ja vie vähän tilaa ohjaamosta, joten useimmassa tapauksessa sen saa mieluisaan asentoon ohjaustankoon.

Kun Niekka kaikesta päätellen hakee tietynlaista uniikkiakin käyttäjäkokemusta, pyörään sisältyy myös Niekan omalle brändille PowUnityn speksaama applikaatio sekä kuukausimaksullinen GPS-paikannin.

Patikossa on myös pohjoiskarjalaista tuotantoa olevat renkaat eli Suomi Tyresin Koli MTB:t, mutta tämä saattaa muuttua jossain vaiheessa, sillä Suomi Tyres -renkaita valmistanut Lieksa Tyres jätti huhtikuussa konkurssihakemuksen eikä ainakaan tällä hetkellä ole tietoa, että toiminta jatkuisi.

Teksti Manu Tuppurainen Kuva Tuomas Rajala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Niekka Patikko

Hinta: 8 490 euroa
Paino: 23,5 kg
Runko: Carbon
Rungon koko: S, M, L, XL
Etuhaarukka: Fox 36K eBike+ 29, 15x110, 160 mm
Takaiskunvaimennin: Fox Float X2 trunnion 205 x 65
Ohjaustanko: Hiilikuitua, Niekka 800 mm
Jarrut: Shimano Deore XT 4-mäntäiset, 203 mm edessä, 180 mm takana
Vaihteisto: Shimano Deore XT Di2 electric
Vaihdevipu: Shimano SW-M8050-R Di2 electric
Kampisarja: Shimano Deore XT 165 mm
Istuin: Ergon SMC
Istuinkannatin: Fox transfer 31,6 mm / 150 mm
Rengaskoko: 29”/27,5”
Vanteet: Niekka hiilikuitu
Renkaat: Suomi Tyres / Koli MTB
Sähkömoottori: Shimano Steps EP8 85 Nm
Akku: Shimano BT-E8036 Lithium-ion 630 Wh intube
Sähkömoottorin ohjain ja näyttö: Shimano CEM800 1.4"
Takuu: Runko 5 vuotta, osat 2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat