3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Teksti Manu Tuppurainen Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tenways on hollantilainen pyöravalmistaja, joka on tehnyt edullisen, tyylikkään ja erittäin mukavan kaupunkisähköpyörän. Hollantilainen pyörävalmistaja Tenways on lähtenyt alunperin liikkeelle joukkorahoituksen turvin. Nyt pyörämerkki on vakiinnuttanut asemaansa jo Euroopassa ja pyörämerkki on ollut muun muassa Sähköpyöräkeskuksen valikoimissa jo jonkun aikaa.Tenwaysin mallisto muodostuu kaupunkisähköpyöristä sekä yhdestä tavarapyörästä.Kaikki Tenwaysin kaupunkipyörät ovat edullisia, suositushinnaltaan reilusti alle 3 000 euron pyöriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrbaani kaupunkipyöräTenwaysin pyöristä voi sanoa, että ne ovat kaikki hyvin mielenkiintoisia. Moottori-lehden koeajossa ollut CGO600 Pro -malli on vähintäänkin yksi Tenwaysin mielenkiintoisimmista malleista. Mielenkiintoiseksi CGO600 Pro -mallin tekee myös sen tyylikkyys. Värivalikoima Tenwaysin CGO600 Prossa on myös niin sanotusti urbaani, tarjolla on koeajopyörän tapaan mattamusta tai avocadon vihreät mallit. Pyörän värit on selvästi mietitty siten, että se kosiskelisi mahdollisimman hyvin nuorta ja nuorekasta kaupunkilaista kohderyhmää.Tenways CGO600 Pro on vaihteeton, tai käytännössä yksivaihteinen suorasarvinen kaupunkipyörä, jossa on takanapamoottori ja hihnaveto. Kokonaisuuden kruunaa eteen integroitu valo sekä irroitettava akku – ja ennen kaikkea edullinen, 2 000 euron hinta.Tenwaysin hintaa on saatu painettua alas sillä, että osa pyörän komponenteista on niin sanotusti jäljittämättömiä, eli edullista liukuhihnakamaa. Se ei kuitenkaan tee Tenwaysista huonoa pyörää, kun ottaa huomioon sen hinnan ja käyttötarkoituksen. Lisäksi kysymyksessä on sähköpyörä, joten pyörän sähköiselle voimalinjalle täytyy laskea painoarvoa – ja se on Tenwaysissa mietitty tarkkaan.Takanapamoottori ja hihnavetoTenways CGO600 Pro -mallin matalan hintapisteen salaisuus on alumiinirunko sekä takanapamoottori, jonka avulla pyörien hintaa saadaan monesti alemmaksi kuin valitsemalla pyörään keskimoottori. Vaikka CGO600 Pro on läpensä alumiinia, pyörä painaa vain 16 kiloa. Tenwaysin takamoottori on Mivicen valmistama ja se tarjoaa 250 wattia tehoa ja 35 newtonmetrin väännön. Moottori painaa vähän, 1,7 kiloa ja se on myös fyysisesti melko pienikokoinen.Takanapamoottori, sekä siihen yhdistetty hihnaveto on myös todella huoltovapaa yhdistelmä. Rasvata ei tarvitse, hihna kuluu vähän eikä se veny. Vahvan väännön tarjoava keskinapamoottori venyttää usein ketjua, takanapamoottori ei sitä tee ja kun siihen lisätään vielä hihnaveto, huoltokäyntejä tarvitaan todella vähän – joka on myös säästöä pyörän omistajalle.Ennen kuin Tenwaysin saa käyttöön, pyörään pitää myös syöttää nelinumeroinen pin-koodi. Tämäkin on erittäin hyvä asia, että yksinkertaisella konstilla pyörää voi suojata edes vähän voroilta.Hiljainen sähkömoottoriAjotuntuma Tenwaysissa on todella luonnollinen ja pehmeä. Positiivinen asia on myös se, että sähkömoottori on todella hiljainen, se ei päästä ääntä juuri lainkaan. Harvoin törmää sähköpyörissä näin hiljaisiin moottoreihin.Mivicen 35 newtonmetrin vääntö on myös riittävä Tenwaysin kaltaiseen kaupunkipyörään. Itse asiassa pyörällä olisi enemmänkin menohaluja, mutta siitä yksinkertaisesti loppuu välitykset kesken siinä vaiheessa, kun nopeus kohoaa noin yli 30 kilometrin tuntinopeuden – käytössä oleva yksi ja ainoa välitys jää siis liian lyhyeksi ja pyörällä ajaminen menee turhanpäiväiseksi sitkuttamiseksi.Tämä on miinus tai sitten ei, sillä maasto, johon pyörää valitsee, vaikuttaa tähän. Jos maasto, jossa pyörällä ajaa paljon, on mäkistä, lisävaihteita kaipaa, mutta jos pyöräilee pääasiassa tasaisella, sitten vaihteettomalla voikin hyvin pärjätä. Pyörä onkin hyvä koeajaa ennen ostopäätöstä, että pystyiskö vaihteettomuuden kanssa elämää? Muistettava myös on, että esimerkiksi kolmivaihteisena pyörän hinta olisi vielä 300–400 euroa korkeampi.Mutta Tenways CGO600 Pro on muuten miellyttävä pyörä ajaa. Sen on ketterä, siinä on mukavan leppoisa ajoasento ja ajoasentoa saa säädettyä säädettävän stemmin ansiosta. Sähköavustus Tenwayssa toimii erittäin hyvin. Tenways CGO600 Pro on ennen kaikkea erittäin hyvää vastinetta rahalle, Tenwaysissa saa pariin tuhanteen euroon saa todella paljon sähköpyörää päivittäisiin arkiliikkumisiin, ja mikä parasta, samaan hintaan saa jo pyörään integroidun etuvalonkin. Hinta Huoltovapaa hihnaveto Paino Suojaus pin-koodilla Vaihteettomuus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tenways CGO600 Pro SÄHKÖMOOTTORI Mivice M070 250W, 35 Nm Sähkömoottorin ohjain Minimalist OLED Display Akku 360 Wh, 36V, 10Ah Lithium-ion Battery, LG:n kennoilla (irroitettava) Vaihteisto Single-speed Kampisarja Gates Crankset Ketju Gates Carbon Belt -hihna Runko 6061 Aluminium Frame Rungon koko S, M, L, XL Etuhaarukka 6061 Aluminium Front Fork Jarrut Tektro 160 mm Rengaskoko 28” Renkaat CST Puncture-proof 700C Vanteet 700C Aluminium Rims Massa 16 kg Takuu runko 5 v, osat 2 v Hinta 2 099 € Lue lisää Kaikki artikkelit 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 23.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: R Raymon Tarok Ultra – suoraan huipulle 16.5.2025 Pyöräily Vertailu: Sähköavusteiset tavarapyörät – lapset ja tavarat tarakalle 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 18.4.2025 Pyöräily Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Full 10.10 – vääntöä sieltä kovemmasta päästä 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?