3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Teksti Manu Tuppurainen Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tenways on hollantilainen pyöravalmistaja, joka on tehnyt edullisen, tyylikkään ja erittäin mukavan kaupunkisähköpyörän. Hollantilainen pyörävalmistaja Tenways on lähtenyt alunperin liikkeelle joukkorahoituksen turvin. Nyt pyörämerkki on vakiinnuttanut asemaansa jo Euroopassa ja pyörämerkki on ollut muun muassa Sähköpyöräkeskuksen valikoimissa jo jonkun aikaa.Tenwaysin mallisto muodostuu kaupunkisähköpyöristä sekä yhdestä tavarapyörästä.Kaikki Tenwaysin kaupunkipyörät ovat edullisia, suositushinnaltaan reilusti alle 3 000 euron pyöriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrbaani kaupunkipyöräTenwaysin pyöristä voi sanoa, että ne ovat kaikki hyvin mielenkiintoisia. Moottori-lehden koeajossa ollut CGO600 Pro -malli on vähintäänkin yksi Tenwaysin mielenkiintoisimmista malleista. Mielenkiintoiseksi CGO600 Pro -mallin tekee myös sen tyylikkyys. Värivalikoima Tenwaysin CGO600 Prossa on myös niin sanotusti urbaani, tarjolla on koeajopyörän tapaan mattamusta tai avocadon vihreät mallit. Pyörän värit on selvästi mietitty siten, että se kosiskelisi mahdollisimman hyvin nuorta ja nuorekasta kaupunkilaista kohderyhmää.Tenways CGO600 Pro on vaihteeton, tai käytännössä yksivaihteinen suorasarvinen kaupunkipyörä, jossa on takanapamoottori ja hihnaveto. Kokonaisuuden kruunaa eteen integroitu valo sekä irroitettava akku – ja ennen kaikkea edullinen, 2 000 euron hinta.Tenwaysin hintaa on saatu painettua alas sillä, että osa pyörän komponenteista on niin sanotusti jäljittämättömiä, eli edullista liukuhihnakamaa. Se ei kuitenkaan tee Tenwaysista huonoa pyörää, kun ottaa huomioon sen hinnan ja käyttötarkoituksen. Lisäksi kysymyksessä on sähköpyörä, joten pyörän sähköiselle voimalinjalle täytyy laskea painoarvoa – ja se on Tenwaysissa mietitty tarkkaan.Takanapamoottori ja hihnavetoTenways CGO600 Pro -mallin matalan hintapisteen salaisuus on alumiinirunko sekä takanapamoottori, jonka avulla pyörien hintaa saadaan monesti alemmaksi kuin valitsemalla pyörään keskimoottori. Vaikka CGO600 Pro on läpensä alumiinia, pyörä painaa vain 16 kiloa. Tenwaysin takamoottori on Mivicen valmistama ja se tarjoaa 250 wattia tehoa ja 35 newtonmetrin väännön. Moottori painaa vähän, 1,7 kiloa ja se on myös fyysisesti melko pienikokoinen.Takanapamoottori, sekä siihen yhdistetty hihnaveto on myös todella huoltovapaa yhdistelmä. Rasvata ei tarvitse, hihna kuluu vähän eikä se veny. Vahvan väännön tarjoava keskinapamoottori venyttää usein ketjua, takanapamoottori ei sitä tee ja kun siihen lisätään vielä hihnaveto, huoltokäyntejä tarvitaan todella vähän – joka on myös säästöä pyörän omistajalle.Ennen kuin Tenwaysin saa käyttöön, pyörään pitää myös syöttää nelinumeroinen pin-koodi. Tämäkin on erittäin hyvä asia, että yksinkertaisella konstilla pyörää voi suojata edes vähän voroilta.Hiljainen sähkömoottoriAjotuntuma Tenwaysissa on todella luonnollinen ja pehmeä. Positiivinen asia on myös se, että sähkömoottori on todella hiljainen, se ei päästä ääntä juuri lainkaan. Harvoin törmää sähköpyörissä näin hiljaisiin moottoreihin.Mivicen 35 newtonmetrin vääntö on myös riittävä Tenwaysin kaltaiseen kaupunkipyörään. Itse asiassa pyörällä olisi enemmänkin menohaluja, mutta siitä yksinkertaisesti loppuu välitykset kesken siinä vaiheessa, kun nopeus kohoaa noin yli 30 kilometrin tuntinopeuden – käytössä oleva yksi ja ainoa välitys jää siis liian lyhyeksi ja pyörällä ajaminen menee turhanpäiväiseksi sitkuttamiseksi.Tämä on miinus tai sitten ei, sillä maasto, johon pyörää valitsee, vaikuttaa tähän. Jos maasto, jossa pyörällä ajaa paljon, on mäkistä, lisävaihteita kaipaa, mutta jos pyöräilee pääasiassa tasaisella, sitten vaihteettomalla voikin hyvin pärjätä. Pyörä onkin hyvä koeajaa ennen ostopäätöstä, että pystyiskö vaihteettomuuden kanssa elämää? Muistettava myös on, että esimerkiksi kolmivaihteisena pyörän hinta olisi vielä 300–400 euroa korkeampi.Mutta Tenways CGO600 Pro on muuten miellyttävä pyörä ajaa. Sen on ketterä, siinä on mukavan leppoisa ajoasento ja ajoasentoa saa säädettyä säädettävän stemmin ansiosta. Sähköavustus Tenwayssa toimii erittäin hyvin. Tenways CGO600 Pro on ennen kaikkea erittäin hyvää vastinetta rahalle, Tenwaysissa saa pariin tuhanteen euroon saa todella paljon sähköpyörää päivittäisiin arkiliikkumisiin, ja mikä parasta, samaan hintaan saa jo pyörään integroidun etuvalonkin. Hinta Huoltovapaa hihnaveto Paino Suojaus pin-koodilla Vaihteettomuus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tenways CGO600 Pro SÄHKÖMOOTTORI Mivice M070 250W, 35 Nm Sähkömoottorin ohjain Minimalist OLED Display Akku 360 Wh, 36V, 10Ah Lithium-ion Battery, LG:n kennoilla (irroitettava) Vaihteisto Single-speed Kampisarja Gates Crankset Ketju Gates Carbon Belt -hihna Runko 6061 Aluminium Frame Rungon koko S, M, L, XL Etuhaarukka 6061 Aluminium Front Fork Jarrut Tektro 160 mm Rengaskoko 28” Renkaat CST Puncture-proof 700C Vanteet 700C Aluminium Rims Massa 16 kg Takuu runko 5 v, osat 2 v Hinta 2 099 € Lue lisää Kaikki artikkelit 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 31.1.2025 Sähköpyörät Uusien sähköpyörien lanseerauksia himmaillaan – ja julkistetaan sitten kun varastot tyhjenevät vanhoista pyöristä 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 13.9.2024 Testit Testi: Älypuhelin kiinni tiukasti moottoripyörän tai polkupyörän tankoon – magneetilla 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 7.7.2024 Käyttötesti Sähköpyörän käyttötestin loppuraportti: Canyon Grizl:On -pyörällä ajamista ei haluaisi lopettaa! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle