29.3.2024

Sähköpyörän koeajo: Terässiipi Nordic Master W – Terässiipi on täällä taas!

Kuva Manu Tuppurainen

Terässiipi oli aikoinaan yksi Suomen myydyimmistä polkupyörämerkeistä. Nyt Terässiipiä saa taas – myös sähköpyörinä. Hyvää: hihnaveto, pehmeä ajettavuus, räätälöitävyys, kantavuus. Huonoa: Vaihteet, sähkömoottorin ohjain

Kaikki, tai ainakin lähes kaikki ennen 80-luvun puoliväliä syntyneet muistavat Terässiipi-pyörämerkin.

Terässiipi oli aikanaan Suomen kolmanneksi myydyin polkupyörämerkki Helkaman ja Tunturin jälkeen. Nyt Terässiipi on täällä taas, kun pyöriä on valmistettu ja kokoonpantu Helsingin Herttoniemessä muutaman vuoden ajan.

Terässiipi nousi 80-luvulla Tunturin ja Helkaman vanaveteen suureksi pyörävalmistajaksi, jonka vuoksi Helkama osti Terässiiven. Vähitellen Terässiiven tuotantoa ajettiin alas, ja tuotemerkki vaipui unholaan. Se ei kuitenkaan hävinnyt kokonaan ja päätyi myöhemmin muun muassa Kawasaki-moottoripyöriä maahantuovalle SGN Groupille.

SGN Groupilta Terässiipi siirtyi Sähköpyöräkeskukselle ja tuotemerkin henkiin herättäminen alkoi. Nykyään Terässiipi toimii oman yhtiön alla. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teräsrungot tehdään Suomessa

Terässiven teräsrunkoisten pyörien rungot tehdään Suomessa, alumiinirungot tulevat Aasiasta. Valikoimassa on niin luomupyöriä kuin sähköpyöriäkin. Kaikki pyörät kokoonpannaan Suomessa ja niitä lähtee markkinoille noin 400–500 pyörää per vuosi.

Moottorin sähköpyörän koeajoon Terässiiven valikoimasta päätyi Nordic Master -sähköpyörä, joka on niin sanottu suv-pyörä – kaupunki- ja työmatka-ajoon tarkoitettu yleispyörä.

Nordic Masterin hienous on se, että pyörän komponentit on hyvin räätälöitävissä ostajan mieltymysten ja tarpeen mukaan.

Pyörää on tarjolla sähkömoottorin kahdella eri vääntömomentilla, 70 tai 50 newtonmetriä, isommalla tai pienemmällä akulla – sekä ketju- tai hihnavedolla. Lisäksi pyörää on saatavilla niin koeajossa olleella läpiastuttavalla rungolla kuin vaakaputkellisella miesten rungolla tai siltä väliltä.

Pyörän kokoonpano Nordic Masterin hintaan. Hintahaarukka valinnoista riippuen on noin 3 300 euron ja vajaa 3 900 euron välillä. 

Moottorin koeajossa oli kallein yhdistelmä, pyörä, jossa oli hihnaveto, isompi akku sekä järeämpi moottori. Akun Terässiivestä saa yläkautta helposti ulos, joka on hyvä asia silloin, kun pyörää ei voi ottaa sisätiloihin mukaan.

Hihnavedon yhteydessä on Nexuksen 8-portainen napavaihteisto, ketjuvedon yhteydessä 10-vaihteinen Shimano Deore -vaihteisto.

Nordic Masterin sähkömoottorina on Brose. Brose ei ole saanut ihan niin suurta jalansijaa sähköpyörämaailmassa kuin esimerkiksi Shimano tai Bosch, mutta se on silti yksi niin sanotuista suurpelureista. Se ei tee Brosesta kuitenkaan huonoa, sillä Brose toimittaa komponentteja myös autoteollisuudelle ja joka kolmannessa maailmassa valmistettavassa autossa on Brosen komponentteja.

Terässiivessä niin sanottu voimalinja toimii todella hienosti. Hihnaveto hiljaiseen ja hyvin toimivaan sähkömoottoriin yhdistettynä tekee pyörästä todella miellyttävän ja pehmeän ajaa. Pyöräilytrendit tulevat Suomeen muutaman vuoden viiveellä. Hihnaveto on esimerkiksi Euroopassa yleistynyt jo huomattavasti ja alkaa vähitellen yleistyä myös Suomessa.

Brosen sähkömoottorin ohjain on saanut aiemminkin hieman pyyhkeitä Moottorin sähköpyörien koeajoissa. Siinä painikkeet ovat näyttöön nähden 90 asteen kulmassa ja ne ovat hyvin olemattomat. Paksummalla hansikkaalla niiden käyttäminen on hieman vaikeaa. Lisäksi kun ohjaimen kääntää painikkeille hyvään asentoon, 90 asteen kulmassa oleva näyttö kääntyy katseen suunnasta liikaa vaakatasoon.

Nexus-napavaihteiston käyttö ei sovi hätäisille ja se vaatii malttia. Liian hätäiset vaihdot aiheuttavat sen, että mikään pykälä ei mene päälle. Vaihteita täytyy kääntää yksi kerrallaan, odottaa, että edellinen vaihde on kytkeytynyt päälle, ennen kuin seuraavaa alkaa hakea.

Mukava kaupunkipyörä

Terässiivessä on myös etulokasuoja pidennettyä mallia, joka jonkun verran estää kuran ja lian lentämistä suoraan sähkömoottooriin. Tämä on hienosti ajateltu, sillä sähkömoottorin akseleiden läpiviennit ovat sellaisia paikkoja, että sieltä pääsee aina likaa moottoriin, vaikka läpiviennit olisi kuinka hyvin suojattu.

Muutenkin Terässiipi on mukava kaupunkikulkine. Säädettävä ohjauskannatin auttaa sopivan ajoasennon löytämisessä.

Satula on muovautuva ja hyvin mukavuuspainotteinen, eikä välttämättä ole pehmeytensä takia kaikille, kuten allekirjoittaneelle se oikea ratkaisu, mutta muutamalla kympillä pyörään saa itselleen sopivamman satulan. Satulasta täytyy muistaa, että se on pyöräilyssä hyvin yksilöllinen asia, kaikki satulat eivät sovi kaikille.

Suntourin etuhaarukka tuo myös mukavuutta kaupunkiajoon ja katukivetysten ylittämiseen. Terässiipi Nordic Master näyttää hieman kömpelöltä pyörältä, mutta sen ajettavuus yllättää, se onkin erittäin ketterä pyörä. Kaupunkisukkulointi sillä sujuu vaivatta.

Nastarenkaat mahtuvat pyörimään

Vaikka Terässiipi on hyvin varustettu pyörä eikä sitä ole suunniteltu mitenkään keveys edellä, se on myös yllättävän kevyt, ilman akkua pyörä painaa 23 kiloa ja akun kanssa runsas kolme kiloa enemmän. 

Koeajopyörän läpiastuttava runkomalli on monipuolinen ja se sopii hyvin niin naisille kuin miehillekin. 

Pyörän kantavuus on myös peräti 140 kiloa, joten se soveltuu hyvin monenlaiselle käyttäjälle.

Koeajopyörässä on Kendan asfaltille ja sulalle kelille tarkoitetut renkaat, mutta pyörään on mahdollista asentaa esimerkiksi nastalla oleva maastopyörän rengas ympärivuotiseen ajoon.

Terässiipi on yllättävän monipuolinen ja tasapainoinen pyörä, jossa on panostettu nimenomaan laatuun ja ihan kelvollisiin osiin. Mikä tärkeää, sen hinta on saatu pidettyä myös kohtuullisena, alle 4 000 eurossa. Terässiiven pyörämarkkinaan mukaan tulo on todella tervetullut. Tervetuloa takaisin, Terässiipi! 

Terässiipi Nordic Master W

SÄHKÖMOOTTORI Brose Drive Mag 70 Nm, 250 w

Sähkömoottorin ohjain Brose Display Allround

Akku 630 Wh

Vaihteisto Nexus 8-speed napavaihde

Kampisarja Samox 170 mm, alumiini

Hihna Gates Carbon Belt CDC/CDX

Runko Alumiini 6061

Rungon koko 50 cm, 55 cm, 60 cm

Etuhaarukka SR Suntour XCM32 ATB 27,5" 80 mm QR

Ohjaustanko Trekking 660 mm, säädettävä ohjainkannatin

Jarrut Shimano BR-MT200, edessä 180 mm levy, takana 160 mm levy

Istuin Unisex, memory foam

Rengaskoko 27,5”

Renkaat Kenda Quick 7 (60-584)

Vanteet Alexrims DP23

Massa 23 kg (ilman akkua)

Takuu runko 5v, osat 2v

Hinta 3 879 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat