14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tunturilta on tullut uusi fatbike, jossa käytetään Boschin ajojärjestelmää. Sille on selkeä tilaus markkinoilla. Hyvää: ajettavuus, ajojärjestelmän toiminta, jarrut. Huonoa: Ohjaimen käyttö paksulla hanskalla, takana paristovalaisin. Sähköpyörien ajojärjestelmätoimittajia on maailmalla muutama, jotka ovat saaneet merkittävän jalansijan markkinoilla. Shimano, Bosch, Brose, Yamaha sekä muutamat muut, kuten Fazua on tuttuja merkkejä sähköpyörien maailmasta.Sitä on vaikea sanoa, mikä ajojärjestelmien toimittajista on volyymillisesti isoin, oletettavasti Shimano tai Bosch, mutta se on ainakin selvää, että Bosch on yksi arvostetuimmista ainakin käyttäjien keskuudessa. Syyt, siihen, miksi Boschin ajojärjestelmiä arvostetaan on laadukkuus, Boschin moottoreista vikoja raportoidaan ilmeisen vähän.Lisäksi Boschin voimantuotto esimerkiksi ylämäissä sekä sen muut ominaisuudet tuntuvat olevan käyttäjien keskuudessa arvossaan. Erot sähkömoottoreiden välillä ovat kuitenkin hyvin pieniä, se on todettu Moottorinkin sähköpyörien koeajoissakin.Edellä mainitut seikat ovat kuitenkin niitä, miksi Tunturi on valmistanut uuden sähköavusteiden läskipyöränsä Boschin tekniikan ympärille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBoschin järjestelmä toimiiTunturissa käytetään tuttua Boschin Performance CX -sähkömoottoria, joka vääntää maksimissaan 85 newtonmetriä. Sen parina on 750 wattitunnin akku, joka painavan fatbiken tapauksessa on perusteltu, oikeastaan ainoa oikea ratkaisu. Moottoria ohjataan Boschin tutusta ohjaimesta, samasta ohjaimesta ohjataan myös järjestelmään kuuluvan Kiox 300 -näytön näkymiä.Boschin ohjaimessa nappuloita on paljon ja paksummalla hansikkaalla niiden käyttäminen on hieman hankalaa. Boschin järjestelmä on kuitenkin muilta osin erinomainen ja Kioxin kautta siitä saa kaiken datan irti. Boschin järjestelmä toimii nykyään myös pyörän varashälyttimenä kun se on kytketty Boschin applikaatioon sekä älypuhelimeen. Älypuhelin toimii järjestelmän älyavaimena.Boschin tekniikan mukaan tuomisen lisäksi Tunturin uuteen eMax-malliin on tehty runkogeometriaan on jonkun verran muutoksia edellisiin eMax-malleihin nähden. Tunturin ajettavuus on kuitenkin pysynyt erinomaisena. Ajoasento on mukava ja luonteva, pyörä on erittäin ketterä ja mikä parasta, se toimii erinomaisesti siellä, mihin se on tarkoitettu, hiekkaan, lumeen ja pehmeisiin olosuhteisiin. Tunturilla tehtiin testiajoja muun muassa Hankoniemessä Lappohjan hiekkarannalla ja se eteni pehmeässä hiekassa kuin juna. Vaikka monta kertaa tuntui, että vauhti hyytyi ja pyörä uppoaa pehmeään hiekkaan, pysymällä sinnikkäänä ja käskyttämällä Tunturia, se vain jaksoi kaivautua ylös pehmeästä hiekasta ja jatkoi menoaan hitaasti, mutta varmasti. Tätä läskipyöräily on parhaimmillaan. Maguran tehokkaat jarrut takaavat Tunturissa hyvän pysäytysvoiman, edessä Tunturissa on 203-millinen levy, joka takaa yhdessä neljän jarrusylinterin kanssa tehokasta pysähtymistä. Läskipyöristä tuttu Manitoun keula hoitaa vaimennuksen edessä.Integroitu valo vain edessäTunturin hintaan kuuluvat myös valot edessä ja takana. Pyörän edessä on integroitu valaisin, joka ottaa virtansa pyörän ajojärjestelmän akusta ja sen voi kytkeä päälle ja pois Boschin ohjaimesta. Takana Tunturissa sen sijaan pyörässä on satulatolppaan kiinnitetty irtovalaisin, joka puolestaan toimii paristolla. Tämä toki hyvä asia on, että myös takavalo tulee pyörän kanssa samaan hintaan, mutta integroituna se olisi ollut käyttäjän näkökulmasta vaivattomampi ja helpompi ratkaista eikä paristojen kanssa tarvitse pelata, kun niiden kanssa ei pelata etuvalonkaan kohdalla. Tunturin valinta on hieman puolitiehen jäänyt ratkaisu.Läskipyörien tarjonta pyörämarkkinalla on varsin vähäinen, johtuen siitä, että niiden markkina on globaalisti ajateltuna varsin pieni. Koska läskipyörät ovat kuitenkin pohjolan juttu, kotimaiset valmistajat, Tunturin lisäksi myös Helkama, päivittävät kiivaasti sähköpyörämallistoaan. Kilpailu tekee tässäkin hyvää tarjontaan ja sekä Tunturi että Helkaman uutuus, Helkama FE12 12V -malli kilpailevat samassa hintaluokassa.Vaikka Helkaman ja Tunturin pyöriä ei päästy vertaamaan nyt täysin suoraan, Tunturi vaikuttaisi vetävän aavistuksen pidemmän korren. Tunturissa komponentit on hieman paremmat eikä sen ajettavuus ei ainakaan missään tapauksessa häviä Helkamalle. Tunturi on ehdottomasti läskipyörien aatelistoa. Tunturi e-Max EB-F600 SÄHKÖMOOTTORI Bosch Performance CX, 85 Nm Sähkömoottorin ohjain Bosch Led remote, Kiox 300 -näyttö Akku Bosch Powertube 750 Wh Vaihteisto Sram GX-1, Sram PG-1130 11-42T takapakka Kampisarja Fat bike 165 mm 34T Ketju Sram Runko Alumiini Rungon koko 40, 45, 50 cm Etuhaarukka Mastodon Comp 120 mm 15×150 Ohjaustanko JD MTB 11AFS AL Jarrut Magura MT5, 203 mm edessä, Magura MT4, 180 mm takana Istuin Selle Italia X-Superfow Istuinkannatin Tranz-X drop post 31,6mm Rengaskoko 26” Renkaat Schwalbe Jumbo Jim 26×4.8 Vanteet Sunringle Mulefut 80 Massa 25 kg Takuu runko 5v, osat 2v Hinta 4 849 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 18.4.2025 Pyöräily Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Full 10.10 – vääntöä sieltä kovemmasta päästä 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 31.1.2025 Sähköpyörät Uusien sähköpyörien lanseerauksia himmaillaan – ja julkistetaan sitten kun varastot tyhjenevät vanhoista pyöristä 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous