14.4.2024

Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa

Kuva Manu Tuppurainen

Tunturilta on tullut uusi fatbike, jossa käytetään Boschin ajojärjestelmää. Sille on selkeä tilaus markkinoilla. Hyvää: ajettavuus, ajojärjestelmän toiminta, jarrut. Huonoa: Ohjaimen käyttö paksulla hanskalla, takana paristovalaisin.

Sähköpyörien ajojärjestelmätoimittajia on maailmalla muutama, jotka ovat saaneet merkittävän jalansijan markkinoilla. Shimano, Bosch, Brose, Yamaha sekä muutamat muut, kuten Fazua on tuttuja merkkejä sähköpyörien maailmasta.

Sitä on vaikea sanoa, mikä ajojärjestelmien toimittajista on volyymillisesti isoin, oletettavasti Shimano tai Bosch, mutta se on ainakin selvää, että Bosch on yksi arvostetuimmista ainakin käyttäjien keskuudessa. 

Syyt, siihen, miksi Boschin ajojärjestelmiä arvostetaan on laadukkuus, Boschin moottoreista vikoja raportoidaan ilmeisen vähän.

Lisäksi Boschin voimantuotto esimerkiksi ylämäissä sekä sen muut ominaisuudet tuntuvat olevan käyttäjien keskuudessa arvossaan. Erot sähkömoottoreiden välillä ovat kuitenkin hyvin pieniä, se on todettu Moottorinkin sähköpyörien koeajoissakin.

Edellä mainitut seikat ovat kuitenkin niitä, miksi Tunturi on valmistanut uuden sähköavusteiden läskipyöränsä Boschin tekniikan ympärille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Boschin järjestelmä toimii

Tunturissa käytetään tuttua Boschin Performance CX -sähkömoottoria, joka vääntää maksimissaan 85 newtonmetriä. Sen parina on 750 wattitunnin akku, joka painavan fatbiken tapauksessa on perusteltu, oikeastaan ainoa oikea ratkaisu. Moottoria ohjataan Boschin tutusta ohjaimesta, samasta ohjaimesta ohjataan myös järjestelmään kuuluvan Kiox 300 -näytön näkymiä.

Boschin ohjaimessa nappuloita on paljon ja paksummalla hansikkaalla niiden käyttäminen on hieman hankalaa. Boschin järjestelmä on kuitenkin muilta osin erinomainen ja Kioxin kautta siitä saa kaiken datan irti. Boschin järjestelmä toimii nykyään myös pyörän varashälyttimenä kun se on kytketty Boschin applikaatioon sekä älypuhelimeen. Älypuhelin toimii järjestelmän älyavaimena.

Boschin tekniikan mukaan tuomisen lisäksi Tunturin uuteen eMax-malliin on tehty runkogeometriaan on jonkun verran muutoksia edellisiin eMax-malleihin nähden. Tunturin ajettavuus on kuitenkin pysynyt erinomaisena. Ajoasento on mukava ja luonteva, pyörä on erittäin ketterä ja mikä parasta, se toimii erinomaisesti siellä, mihin se on tarkoitettu, hiekkaan, lumeen ja pehmeisiin olosuhteisiin. 

Tunturilla tehtiin testiajoja muun muassa Hankoniemessä Lappohjan hiekkarannalla ja se eteni pehmeässä hiekassa kuin juna. Vaikka monta kertaa tuntui, että vauhti hyytyi ja pyörä uppoaa pehmeään hiekkaan, pysymällä sinnikkäänä ja käskyttämällä Tunturia, se vain jaksoi kaivautua ylös pehmeästä hiekasta ja jatkoi menoaan hitaasti, mutta varmasti. Tätä läskipyöräily on parhaimmillaan. 

Maguran tehokkaat jarrut takaavat Tunturissa hyvän pysäytysvoiman, edessä Tunturissa on 203-millinen levy, joka takaa yhdessä neljän jarrusylinterin kanssa tehokasta pysähtymistä. Läskipyöristä tuttu Manitoun keula hoitaa vaimennuksen edessä.

Integroitu valo vain edessä

Tunturin hintaan kuuluvat myös valot edessä ja takana. Pyörän edessä on integroitu valaisin, joka ottaa virtansa pyörän ajojärjestelmän akusta ja sen voi kytkeä päälle ja pois Boschin ohjaimesta. 

Takana Tunturissa sen sijaan pyörässä on satulatolppaan kiinnitetty irtovalaisin, joka puolestaan toimii paristolla. Tämä toki hyvä asia on, että myös takavalo tulee pyörän kanssa samaan hintaan, mutta integroituna se olisi ollut käyttäjän näkökulmasta vaivattomampi ja helpompi ratkaista eikä paristojen kanssa tarvitse pelata, kun niiden kanssa ei pelata etuvalonkaan kohdalla. Tunturin valinta on hieman puolitiehen jäänyt ratkaisu.

Läskipyörien tarjonta pyörämarkkinalla on varsin vähäinen, johtuen siitä, että niiden markkina on globaalisti ajateltuna varsin pieni. Koska läskipyörät ovat kuitenkin pohjolan juttu, kotimaiset valmistajat, Tunturin lisäksi myös Helkama, päivittävät kiivaasti sähköpyörämallistoaan. Kilpailu tekee tässäkin hyvää tarjontaan ja sekä Tunturi että Helkaman uutuus, Helkama FE12 12V -malli kilpailevat samassa hintaluokassa.

Vaikka Helkaman ja Tunturin pyöriä ei päästy vertaamaan nyt täysin suoraan, Tunturi vaikuttaisi vetävän aavistuksen pidemmän korren. Tunturissa komponentit on hieman paremmat eikä sen ajettavuus ei ainakaan missään tapauksessa häviä Helkamalle. Tunturi on ehdottomasti läskipyörien aatelistoa.

Tunturi e-Max EB-F600

SÄHKÖMOOTTORI Bosch Performance CX, 85 Nm

Sähkömoottorin ohjain Bosch Led remote, Kiox 300 -näyttö

Akku Bosch Powertube 750 Wh

Vaihteisto Sram GX-1, Sram PG-1130 11-42T takapakka

Kampisarja Fat bike 165 mm 34T

Ketju Sram

Runko Alumiini

Rungon koko 40, 45, 50 cm

Etuhaarukka Mastodon Comp 120 mm 15×150

Ohjaustanko JD MTB 11AFS AL

Jarrut Magura MT5, 203 mm edessä, Magura MT4, 180 mm takana

Istuin Selle Italia X-Superfow

Istuinkannatin Tranz-X drop post 31,6mm

Rengaskoko 26”

Renkaat Schwalbe Jumbo Jim 26×4.8

Vanteet Sunringle Mulefut 80

Massa 25 kg

Takuu runko 5v, osat 2v

Hinta 4 849 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat