15.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace – odotettu uutuus suosituimpaan pakuluokkaan Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistuneen Toyota Proace:n mallisto laajenee. Hyvää: mukavuus, hiljaisuus, varustelu, kulutus. Huonoa: ohjauksen keskialue, pienet sivupeilit. Uuden Toyota Proace:n kansainväliset lehdistökoeajot jatkuvat Suomessa Tuusulanjärven maisemissa perjantaihin. Suomalaiset ovat ansainneet sen uskollisina Toyota-autoilijoina. Legendaarinen Hiace oli maamme myydyin pakettiauto huikeilla markkinaosuuksilla parikymmentä vuotta. Muissa Euroopan maissa kestävyydellään maineeseen noussut malli oli lähes tuntematon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRanskalaisjapanilaista yhteistyötäAasian markkinoille Toyota tekee edelleen lyhytnokkaisia pakettiautoja, mutta Euroopassa asiakkaat haluavat turvallisemman nokallisen korimallin. Toyota on valinnut niiden tuotantoon yhteistyön PSA-konsernin kanssa.Vuonna 2012 solmitun yhteistyösopimuksen mukaan yhtiöt kehittivät yhdessä mallin suosituimpaan ”tonniluokkaan”. Väliajaksi Hiacen poistumista paikkaamaan esiteltiin muutama vuosi sitten Proace, joka pohjautui vanhentumassa olleeseen Citroën Jumpy / Peugeot Expert -mallistoon. Nyt yhteistyöprojekti on valmis ja esitellään tänä kesänä samoilla kolmella mallinimellä.Teknisesti autot ovat yhteneviä kojelaudan ratkaisut mukaan luettuna perustuen samalle pohjarakenteelle Citroën Picasson kanssa. Erot löytyvät mallimerkintöjen lisäksi vain maskista, ratin keskiöstä, pölykapseleista ja lisävarusteluista.Kolmea kokoaToyota Proace -mallisto laajenee uudistuessaan. Korivaihtoehtoja tulee olemaan kolmea kokoa, hämäävästi kooltaan keskimmäinen on Toyotan mallistossa L1, pitkä on L2 ja lyhyin malli Compact. Ranskalaiset ovat tällä kertaa loogisempia käyttäen koodeja L1-L3.Proacen myynti alkaa nyt keskimmäisellä mallilla ja lyhyin tulee alkusyksystä. Maahantuojan myydyimmäksi povaama pisin malli saapuu vasta myöhemmin syksyllä yhdessä automaatti- ja bussiversioiden kanssa.Pienimmässä Compact-versiossakin on saatu 4,6 metrin pituuteen sopimaan 4,6 kuution tavaratila. Akseliväli on lyhyempi ja sivuliukuovet ovat kapeammat kuin isoveljissä, vaikka pyörät ovatkin aivan korin nurkissa.Isommissa malleissa akseliväli on sama 3,2 metriä, 0,3 metrin pituusero löytyy taka-akselin takapuolelta. Tavaratilaa on L1:ssä 5,3 kuutiometriä ja L2:ssa 6,1 kuutiometriä. Kaikissa malleissa kuormatilan korkeus on 1,4 metriä ja leveys 1,6 metriä Korotettua mallia ei ole tulossa. Kantavuus on parhaimmillaan 1 400 kiloa ja vetokyky 2 500 kiloa.Kolmikon kuormatilan pituudet ovat 2,1–2,8 metriä, mutta vakiovarusteena apukuskin istuimen alla olevan luukun ansiosta lisäpituutta saa järjestymään toista metriä. Toyota myös laskee tätä kautta apparin istuin ylösnostettuna jalkatilaan muodostuvan lisätavaratilan 0,5 kuutioksi.Takana on vakiona pariovet, iso takaluukku on lisävaruste. Sivuliukuovi on vakiona oikealla puolella, vasemmalla puolella ekstraa. Sivuovet saa myös sähköllä toimivina.Neljä tehovaihtoehtoaProacen moottorit ovat PSA-alkuperää, yhteispaineruiskutteisia 1,6- ja 2,0-litraisia BlueHDI-dieseleitä. Euro6-kelpoisuus typenoksidien suhteen on hoidettu AdBlue-urearuiskutuksella. Muilla markkinoilla tehovaihtoehtoja on viisi, joista Toyota on jättänyt tehokkaamman ykskuutosen (115 hv) pois.Kevyellä kuormalla selviää 1,6-aloitusmoottorilla (95 hv), tällöin vaihteisto on viisivaihteinen. Kaksilitraisen säyseimmästä versiosta (122 hv) maahantuoja odottaa myydyintä versiota. Se on varustettu kuusivaihteisella vaihteistolla ja automaattisammutuksella, kuten tehokkaampikin malli (150 hv). Tehokkaimman version (174 hv) saa vain automaattivaihteisena.Proacelle luvataan pienimmillään viiden litran keskikulutusta ja luokkansa alhaisimpia hiilidioksidipäästöjä. Ihan siihen en päässyt, mutta kuuden litran tuntumassa lukema pysyy pienellä kuormalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHenkilöautomainen ohjaamoProacen ohjaamo on tilava, mutta pitkäjalkainen toivoisi joko muutamaa lisäsenttiä tai sitten korkeussäädettävää istuimen etureunaa. Ohjaamo on vakiona kolmepaikkainen, korin reilu leveys jättää hyvin tilaa kahdenistuttavalle apukuljettajan istuimelle. Kojelautaan sijoitettu vaihdekeppi nipistää polvitilaa keskipaikalta, mutta yhdessä tasaisen lattian kanssa mahdollistaa ohjaamon läpikulkemisen.Kojelauta on muodoiltaan selkeä ja linjakas. Verhoilu ja viimeistely ovat henkilöautomaisia. Mittaristo, neljä toimintoviikseä ja näyttöruudun käyttölogiikka ovat selkeitä käyttää, vaikkakin heti tunnistettavissa ranskalaisiksi alkuperältään.Varsinainen hansikaslokero ei ole kovin kookas, mutta muita säilytystiloja on riittävästi ovissa ja kojelaudassa. Asiakirjat saa pysymään keskipaikan selkänojasta kääntyvällä pöydällä.Toyota on valinnut Proaceen vain yhden Active-perusvarusteluvaihtoehdon. Siihen kuuluu muun muassa naftalämmitin, ilmastointi ja vakionopeudensäädin. Varustelu on edullisinta paketteina, ProStyle, ProSafety ja ProComfort, nimet paljastavatkin osan sisällöstä.Mukava matkakumppaniYksinkertaisuudessa ja kestävyydessä Hiacen tasolle voi olla vaikea yltää, mutta uusi Proace loikkaa valtavan harppauksen eteenpäin varsinkin ajettavuudessa ja mukavuudessa. Jousitus vaikuttaa onnistuneelta kompromissilta mukavuutta ja kuormankantokykyä.Ohjaus on kevyt ja tarkka, mutta jää uupumaan tuntoa ja palautusta varsinkin tärkeimmällä keskialueella. Pitkän akselivälin ansiosta Proace on vakaa moottoritiellä, mutta ei ole silti toivottoman kankea kaupunkipyörittelyssäkään.Moottoriäänet on eristetty vaimeiksi, karkealla asvaltilla rengasmelu jää päällimmäiseksi. Kilpailijoihin verrattuna Proacen ohjaamo on kuitenkin yksi hiljaisimmista.Uudella Proacella Toyota varmasti kohentelee asemiaan markkinaosuuksista. Proacen hinnat alkavat 27 000 eurosta. Myydyimmäksi ennustettu pitkä malli kaksilitraisella moottorilla maksaa 32 000 euroa, se on muutama tonni luokan myydyimpiä, Volkswagen Transporteria ja Ford Transitia vähemmän. Kilpailuasetelma mallisiskoja, Citroën Jumpyä ja Peugeot Expertiä vastaan selviää, kunhan ne paljastavat varusteluversionsa ja hinnastonsa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Proace Hinta alkaen 31 972 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 90 kW (122 hv), 4000 r/min Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,3 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 5308 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1890 mm, akseliväli 3275 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!