15.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace – odotettu uutuus suosituimpaan pakuluokkaan Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistuneen Toyota Proace:n mallisto laajenee. Hyvää: mukavuus, hiljaisuus, varustelu, kulutus. Huonoa: ohjauksen keskialue, pienet sivupeilit. Uuden Toyota Proace:n kansainväliset lehdistökoeajot jatkuvat Suomessa Tuusulanjärven maisemissa perjantaihin. Suomalaiset ovat ansainneet sen uskollisina Toyota-autoilijoina. Legendaarinen Hiace oli maamme myydyin pakettiauto huikeilla markkinaosuuksilla parikymmentä vuotta. Muissa Euroopan maissa kestävyydellään maineeseen noussut malli oli lähes tuntematon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRanskalaisjapanilaista yhteistyötäAasian markkinoille Toyota tekee edelleen lyhytnokkaisia pakettiautoja, mutta Euroopassa asiakkaat haluavat turvallisemman nokallisen korimallin. Toyota on valinnut niiden tuotantoon yhteistyön PSA-konsernin kanssa.Vuonna 2012 solmitun yhteistyösopimuksen mukaan yhtiöt kehittivät yhdessä mallin suosituimpaan ”tonniluokkaan”. Väliajaksi Hiacen poistumista paikkaamaan esiteltiin muutama vuosi sitten Proace, joka pohjautui vanhentumassa olleeseen Citroën Jumpy / Peugeot Expert -mallistoon. Nyt yhteistyöprojekti on valmis ja esitellään tänä kesänä samoilla kolmella mallinimellä.Teknisesti autot ovat yhteneviä kojelaudan ratkaisut mukaan luettuna perustuen samalle pohjarakenteelle Citroën Picasson kanssa. Erot löytyvät mallimerkintöjen lisäksi vain maskista, ratin keskiöstä, pölykapseleista ja lisävarusteluista.Kolmea kokoaToyota Proace -mallisto laajenee uudistuessaan. Korivaihtoehtoja tulee olemaan kolmea kokoa, hämäävästi kooltaan keskimmäinen on Toyotan mallistossa L1, pitkä on L2 ja lyhyin malli Compact. Ranskalaiset ovat tällä kertaa loogisempia käyttäen koodeja L1-L3.Proacen myynti alkaa nyt keskimmäisellä mallilla ja lyhyin tulee alkusyksystä. Maahantuojan myydyimmäksi povaama pisin malli saapuu vasta myöhemmin syksyllä yhdessä automaatti- ja bussiversioiden kanssa.Pienimmässä Compact-versiossakin on saatu 4,6 metrin pituuteen sopimaan 4,6 kuution tavaratila. Akseliväli on lyhyempi ja sivuliukuovet ovat kapeammat kuin isoveljissä, vaikka pyörät ovatkin aivan korin nurkissa.Isommissa malleissa akseliväli on sama 3,2 metriä, 0,3 metrin pituusero löytyy taka-akselin takapuolelta. Tavaratilaa on L1:ssä 5,3 kuutiometriä ja L2:ssa 6,1 kuutiometriä. Kaikissa malleissa kuormatilan korkeus on 1,4 metriä ja leveys 1,6 metriä Korotettua mallia ei ole tulossa. Kantavuus on parhaimmillaan 1 400 kiloa ja vetokyky 2 500 kiloa.Kolmikon kuormatilan pituudet ovat 2,1–2,8 metriä, mutta vakiovarusteena apukuskin istuimen alla olevan luukun ansiosta lisäpituutta saa järjestymään toista metriä. Toyota myös laskee tätä kautta apparin istuin ylösnostettuna jalkatilaan muodostuvan lisätavaratilan 0,5 kuutioksi.Takana on vakiona pariovet, iso takaluukku on lisävaruste. Sivuliukuovi on vakiona oikealla puolella, vasemmalla puolella ekstraa. Sivuovet saa myös sähköllä toimivina.Neljä tehovaihtoehtoaProacen moottorit ovat PSA-alkuperää, yhteispaineruiskutteisia 1,6- ja 2,0-litraisia BlueHDI-dieseleitä. Euro6-kelpoisuus typenoksidien suhteen on hoidettu AdBlue-urearuiskutuksella. Muilla markkinoilla tehovaihtoehtoja on viisi, joista Toyota on jättänyt tehokkaamman ykskuutosen (115 hv) pois.Kevyellä kuormalla selviää 1,6-aloitusmoottorilla (95 hv), tällöin vaihteisto on viisivaihteinen. Kaksilitraisen säyseimmästä versiosta (122 hv) maahantuoja odottaa myydyintä versiota. Se on varustettu kuusivaihteisella vaihteistolla ja automaattisammutuksella, kuten tehokkaampikin malli (150 hv). Tehokkaimman version (174 hv) saa vain automaattivaihteisena.Proacelle luvataan pienimmillään viiden litran keskikulutusta ja luokkansa alhaisimpia hiilidioksidipäästöjä. Ihan siihen en päässyt, mutta kuuden litran tuntumassa lukema pysyy pienellä kuormalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHenkilöautomainen ohjaamoProacen ohjaamo on tilava, mutta pitkäjalkainen toivoisi joko muutamaa lisäsenttiä tai sitten korkeussäädettävää istuimen etureunaa. Ohjaamo on vakiona kolmepaikkainen, korin reilu leveys jättää hyvin tilaa kahdenistuttavalle apukuljettajan istuimelle. Kojelautaan sijoitettu vaihdekeppi nipistää polvitilaa keskipaikalta, mutta yhdessä tasaisen lattian kanssa mahdollistaa ohjaamon läpikulkemisen.Kojelauta on muodoiltaan selkeä ja linjakas. Verhoilu ja viimeistely ovat henkilöautomaisia. Mittaristo, neljä toimintoviikseä ja näyttöruudun käyttölogiikka ovat selkeitä käyttää, vaikkakin heti tunnistettavissa ranskalaisiksi alkuperältään.Varsinainen hansikaslokero ei ole kovin kookas, mutta muita säilytystiloja on riittävästi ovissa ja kojelaudassa. Asiakirjat saa pysymään keskipaikan selkänojasta kääntyvällä pöydällä.Toyota on valinnut Proaceen vain yhden Active-perusvarusteluvaihtoehdon. Siihen kuuluu muun muassa naftalämmitin, ilmastointi ja vakionopeudensäädin. Varustelu on edullisinta paketteina, ProStyle, ProSafety ja ProComfort, nimet paljastavatkin osan sisällöstä.Mukava matkakumppaniYksinkertaisuudessa ja kestävyydessä Hiacen tasolle voi olla vaikea yltää, mutta uusi Proace loikkaa valtavan harppauksen eteenpäin varsinkin ajettavuudessa ja mukavuudessa. Jousitus vaikuttaa onnistuneelta kompromissilta mukavuutta ja kuormankantokykyä.Ohjaus on kevyt ja tarkka, mutta jää uupumaan tuntoa ja palautusta varsinkin tärkeimmällä keskialueella. Pitkän akselivälin ansiosta Proace on vakaa moottoritiellä, mutta ei ole silti toivottoman kankea kaupunkipyörittelyssäkään.Moottoriäänet on eristetty vaimeiksi, karkealla asvaltilla rengasmelu jää päällimmäiseksi. Kilpailijoihin verrattuna Proacen ohjaamo on kuitenkin yksi hiljaisimmista.Uudella Proacella Toyota varmasti kohentelee asemiaan markkinaosuuksista. Proacen hinnat alkavat 27 000 eurosta. Myydyimmäksi ennustettu pitkä malli kaksilitraisella moottorilla maksaa 32 000 euroa, se on muutama tonni luokan myydyimpiä, Volkswagen Transporteria ja Ford Transitia vähemmän. Kilpailuasetelma mallisiskoja, Citroën Jumpyä ja Peugeot Expertiä vastaan selviää, kunhan ne paljastavat varusteluversionsa ja hinnastonsa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Proace Hinta alkaen 31 972 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 90 kW (122 hv), 4000 r/min Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,3 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 5308 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1890 mm, akseliväli 3275 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous