15.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace – odotettu uutuus suosituimpaan pakuluokkaan Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Uudistuneen Toyota Proace:n mallisto laajenee. Hyvää: mukavuus, hiljaisuus, varustelu, kulutus. Huonoa: ohjauksen keskialue, pienet sivupeilit. Uuden Toyota Proace:n kansainväliset lehdistökoeajot jatkuvat Suomessa Tuusulanjärven maisemissa perjantaihin. Suomalaiset ovat ansainneet sen uskollisina Toyota-autoilijoina. Legendaarinen Hiace oli maamme myydyin pakettiauto huikeilla markkinaosuuksilla parikymmentä vuotta. Muissa Euroopan maissa kestävyydellään maineeseen noussut malli oli lähes tuntematon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ranskalaisjapanilaista yhteistyötä Aasian markkinoille Toyota tekee edelleen lyhytnokkaisia pakettiautoja, mutta Euroopassa asiakkaat haluavat turvallisemman nokallisen korimallin. Toyota on valinnut niiden tuotantoon yhteistyön PSA-konsernin kanssa. Vuonna 2012 solmitun yhteistyösopimuksen mukaan yhtiöt kehittivät yhdessä mallin suosituimpaan ”tonniluokkaan”. Väliajaksi Hiacen poistumista paikkaamaan esiteltiin muutama vuosi sitten Proace, joka pohjautui vanhentumassa olleeseen Citroën Jumpy / Peugeot Expert -mallistoon. Nyt yhteistyöprojekti on valmis ja esitellään tänä kesänä samoilla kolmella mallinimellä. Teknisesti autot ovat yhteneviä kojelaudan ratkaisut mukaan luettuna perustuen samalle pohjarakenteelle Citroën Picasson kanssa. Erot löytyvät mallimerkintöjen lisäksi vain maskista, ratin keskiöstä, pölykapseleista ja lisävarusteluista. Kolmea kokoa Toyota Proace -mallisto laajenee uudistuessaan. Korivaihtoehtoja tulee olemaan kolmea kokoa, hämäävästi kooltaan keskimmäinen on Toyotan mallistossa L1, pitkä on L2 ja lyhyin malli Compact. Ranskalaiset ovat tällä kertaa loogisempia käyttäen koodeja L1-L3. Proacen myynti alkaa nyt keskimmäisellä mallilla ja lyhyin tulee alkusyksystä. Maahantuojan myydyimmäksi povaama pisin malli saapuu vasta myöhemmin syksyllä yhdessä automaatti- ja bussiversioiden kanssa. Pienimmässä Compact-versiossakin on saatu 4,6 metrin pituuteen sopimaan 4,6 kuution tavaratila. Akseliväli on lyhyempi ja sivuliukuovet ovat kapeammat kuin isoveljissä, vaikka pyörät ovatkin aivan korin nurkissa. Isommissa malleissa akseliväli on sama 3,2 metriä, 0,3 metrin pituusero löytyy taka-akselin takapuolelta. Tavaratilaa on L1:ssä 5,3 kuutiometriä ja L2:ssa 6,1 kuutiometriä. Kaikissa malleissa kuormatilan korkeus on 1,4 metriä ja leveys 1,6 metriä Korotettua mallia ei ole tulossa. Kantavuus on parhaimmillaan 1 400 kiloa ja vetokyky 2 500 kiloa. Kolmikon kuormatilan pituudet ovat 2,1–2,8 metriä, mutta vakiovarusteena apukuskin istuimen alla olevan luukun ansiosta lisäpituutta saa järjestymään toista metriä. Toyota myös laskee tätä kautta apparin istuin ylösnostettuna jalkatilaan muodostuvan lisätavaratilan 0,5 kuutioksi. Takana on vakiona pariovet, iso takaluukku on lisävaruste. Sivuliukuovi on vakiona oikealla puolella, vasemmalla puolella ekstraa. Sivuovet saa myös sähköllä toimivina. Neljä tehovaihtoehtoa Proacen moottorit ovat PSA-alkuperää, yhteispaineruiskutteisia 1,6- ja 2,0-litraisia BlueHDI-dieseleitä. Euro6-kelpoisuus typenoksidien suhteen on hoidettu AdBlue-urearuiskutuksella. Muilla markkinoilla tehovaihtoehtoja on viisi, joista Toyota on jättänyt tehokkaamman ykskuutosen (115 hv) pois. Kevyellä kuormalla selviää 1,6-aloitusmoottorilla (95 hv), tällöin vaihteisto on viisivaihteinen. Kaksilitraisen säyseimmästä versiosta (122 hv) maahantuoja odottaa myydyintä versiota. Se on varustettu kuusivaihteisella vaihteistolla ja automaattisammutuksella, kuten tehokkaampikin malli (150 hv). Tehokkaimman version (174 hv) saa vain automaattivaihteisena. Proacelle luvataan pienimmillään viiden litran keskikulutusta ja luokkansa alhaisimpia hiilidioksidipäästöjä. Ihan siihen en päässyt, mutta kuuden litran tuntumassa lukema pysyy pienellä kuormalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Henkilöautomainen ohjaamo Proacen ohjaamo on tilava, mutta pitkäjalkainen toivoisi joko muutamaa lisäsenttiä tai sitten korkeussäädettävää istuimen etureunaa. Ohjaamo on vakiona kolmepaikkainen, korin reilu leveys jättää hyvin tilaa kahdenistuttavalle apukuljettajan istuimelle. Kojelautaan sijoitettu vaihdekeppi nipistää polvitilaa keskipaikalta, mutta yhdessä tasaisen lattian kanssa mahdollistaa ohjaamon läpikulkemisen. Kojelauta on muodoiltaan selkeä ja linjakas. Verhoilu ja viimeistely ovat henkilöautomaisia. Mittaristo, neljä toimintoviikseä ja näyttöruudun käyttölogiikka ovat selkeitä käyttää, vaikkakin heti tunnistettavissa ranskalaisiksi alkuperältään. Varsinainen hansikaslokero ei ole kovin kookas, mutta muita säilytystiloja on riittävästi ovissa ja kojelaudassa. Asiakirjat saa pysymään keskipaikan selkänojasta kääntyvällä pöydällä. Toyota on valinnut Proaceen vain yhden Active-perusvarusteluvaihtoehdon. Siihen kuuluu muun muassa naftalämmitin, ilmastointi ja vakionopeudensäädin. Varustelu on edullisinta paketteina, ProStyle, ProSafety ja ProComfort, nimet paljastavatkin osan sisällöstä. Mukava matkakumppani Yksinkertaisuudessa ja kestävyydessä Hiacen tasolle voi olla vaikea yltää, mutta uusi Proace loikkaa valtavan harppauksen eteenpäin varsinkin ajettavuudessa ja mukavuudessa. Jousitus vaikuttaa onnistuneelta kompromissilta mukavuutta ja kuormankantokykyä. Ohjaus on kevyt ja tarkka, mutta jää uupumaan tuntoa ja palautusta varsinkin tärkeimmällä keskialueella. Pitkän akselivälin ansiosta Proace on vakaa moottoritiellä, mutta ei ole silti toivottoman kankea kaupunkipyörittelyssäkään. Moottoriäänet on eristetty vaimeiksi, karkealla asvaltilla rengasmelu jää päällimmäiseksi. Kilpailijoihin verrattuna Proacen ohjaamo on kuitenkin yksi hiljaisimmista. Uudella Proacella Toyota varmasti kohentelee asemiaan markkinaosuuksista. Proacen hinnat alkavat 27 000 eurosta. Myydyimmäksi ennustettu pitkä malli kaksilitraisella moottorilla maksaa 32 000 euroa, se on muutama tonni luokan myydyimpiä, Volkswagen Transporteria ja Ford Transitia vähemmän. Kilpailuasetelma mallisiskoja, Citroën Jumpyä ja Peugeot Expertiä vastaan selviää, kunhan ne paljastavat varusteluversionsa ja hinnastonsa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Proace Hinta alkaen 31 972 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 90 kW (122 hv), 4000 r/min Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,3 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 5308 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1890 mm, akseliväli 3275 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 31.10.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom Multicap – monikäyttöinen kumppani arkeen ja työhön 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle 5.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Opel valmisti ensimmäiset täyssähköfarmarinsa jo yli 30 vuotta sitten - ja kuinka ne vertautuvat nykyiseen Astra Electriciin 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 31.10.2025 Laivat Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin - uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali - Långnäs 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan