22.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: tuimailmeinen katumaasturi Jeep Cherokee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viirusilmät tekevät ilmeestä tuiman. Hyvää varustelu, laatu. Huonoa vaihteiston ja moottorin yhteensopivuus. Jeep on muuttunut vahvasti sen jälkeen kun se tuli osaksi Fiat Chrysler Automobiles -konsernia. Varsinkin taloudellisuus on parantunut uusien dieselmoottoreiden myötä. Merkki on eurooppalaistunut selkeästi.Limited-varustepaketilla ladattu Cherokee on runsaasti varusteltu katumaasturi. Nahkaverhoilut etuistuimet ovat isoveli Grand Cherokeen tapaan ilmastoidut.Ajovalot ovat kaksoisksenonit ja varusteena on myös mukautuva vakionopeudensäädin.Turvavarustelu käsittää muun muassa kaistavahdin sekä etutörmäyksestä varoittavan järjestelmän. Pysäköintiä helpottaa pysäköintiavustin.Muotoilussa on otettu aiempaa rohkeampia askelia. Uuden Cherokeen keulan ilme jakaa mielipiteitä. Pyöreät ja sympaattiset lamput ovat historiaa ja tilalle ovat tulleet viirusilmät. Tuttu pystysäleikkö on toki tallella.Jos pitää poiketa maaston puolella, kannattaa valita Trailhawk-malli. Siitä löytyvät muun muassa tasauspyörästönlukko taka-akselille, alamäkihidastin ja nousuavustin. Alustassa on myös suojat pohjakosketuksia vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaatimaton tavaratilaCherokeen tilat ovat tyypillistä katumaasturitasoa. Tavaratila on aika vaatimaton, mutta sen kokoa voi helposti kasvattaa takaistuimia eteenpäin siirtämällä. Tosin silloin tavaratilan ja istuinten väliin muodostuu syvennys.Kaksilitrainen Multijet -dieselmoottori on Fiatin valmistama ja sen suorituskyky riittää Cherokeen liikutteluun hyvin. Moottoritienopeuksilla puhti alkaa hivenen hiipua. Moottorin valtti on pieni kulutus. Koeajon keskikulutus on 6,6 litraa sadalla kilometrillä.Yhdeksänlovinen automaattivaihteisto jätti toivomisen varaa. Moottorin ja vaihteiston yhteispeli takertelee ja tekee ajamisesta rauhatonta. Ilmiö korostuu mäkisellä maantiellä.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Jeep Cherokee 2.0 Multijet limited Hinta alkaen 55 990 € Moottori 1956 cm³, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 125 kW (170 hv), 4000 r/min Vääntö 350 Nm (1750 r/min) Vääntö 350 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous