25.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: vaivaton neliveto pikkuperheelle – BMW X1 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Herkut nostavat nelivetoisen hintaa. Hyvää: etuistuin, vaihteisto. Huonoa: hinta (varusteltuna), ohjaustuntuma. BMW X1:n sisäilme on viimeistelty. iDrive-pyörökytkin toimii hyvin ja keskelle ylös nostettu näyttö kertoo selkeästi auton tiedot.Erinomainen etuistuin on tanakasti sivutuettu. Kylkien puristusta voi säätää sähköisesti. Selkanojan kaltevuuden vipusäätö on vipusäädöksi hyvä.Takana istuimet ovat niukasti muotoillut, joten istuin ei juuri tue istujaansa sivusuunnassa. Korkeahko kardaanitunneli syö jalkatilat keskipaikalla istujalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieselin elämääOhjaustuntuma on kohtalainen, muttei erityisen tunnokas.Moottorissa on riittävästi voimaa arkiajoon. Vaihteisto toimii jouheasti ja viiveittä.Moottorin rahinat kantavat korviin. Tasaisella nopeudella taajamassa moottorin elämä ei matkantekoa juuri haittaa, mutta maantiellä ja kiihdytyksissä voimanlähteen ääntely häiritsee. Myös rengasmelu edestä kuuluu.Comfort-asetuksella polttoainetta kuluu keskimäärin 6,6 litraa sadalla kilometrillä eli selkeästi yli luvatun keskikulutuksen. Kulutus toisaalta laskee lähelle viittä litraa kun ajaa eco pro -asetuksella liikennetilanteita ennakoivasti ja pintakaasulla jos vain mahdollista.Sport-asetuksella kulku ärhäköityy. Ja kulutus kipuaa yli seitsemän litran.Ajotavan ja eri ajoasetusten yhdistämisellä autosta saa irti eniten olipa kyse urheilullisesta ajonautiskelusta tai mahdollisimman taloudellisesta etenemisestä.Vaikeita valintojaKoeajettu kaksilitraisella dieselmoottorilla varustettu automaattivaihteinen katumaasturi maksaa ilman lisäherkkuja 51 266 euroa. Vertailuksi kerrottakoon, että automaattivaihteinen etuvetoinen X1 1,8 litraisella dieselmoottorilla (sDrive 18d Business) maksaa 42 773 euroa.Koeajoyksilö on kuorrutettu lisäherkuin, joita ovat esimerkiksi peruutuskamera, sähkötoiminen takaluukku, lasikatto, urheiluistuimet edessä, kaiutinjärjestelmä ja navigaattori. Lisävarusteltuna auton hinta kipuaa 69 200 euroon. Se on aika paljon.Samalla rahalla saisi isoveljenkin: kaksilitraisella dieselillä varustettu automaattivaihteinen nelivetoinen X3 (xDrive20d A Business) maksaa ilman lisäherkkuja 58 495 euroa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW X1 xDrive20d Hinta alkaen 69 200 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 295 Nm (1750 r/min) Vääntö 295 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 128 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”