8.11.2023 Ajoneuvot RAM 1500 Ramcharger keksi Pentastar-V6:lle aivan uutta käyttöä – tervetuloa 3,6-litrainen sähköauton range extender! Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä RAM pudotti yhdessä yössä legendaarisen V8:n pois keihäänkärki-pickupistaan, ja toi luokassaan ennennäkemättömän sähköisen voimalinjan sekä tuplaturbo-rivi-6:n sen tilalle. RAM 1500 on yksi "kolmesta suuresta" avolavasta ikisuosikki Ford F-150:n ja Chevrolet Silveradon rinnalla. On siis merkittävää, kun auto ylipäätään muuttuu johonkin suuntaan, mutta kun se tällä tavalla muuttuu, on suorastaan tornado irti.RAM 1500 REVViimeksi Super Bowlin maailmankuuluissa automainoksissa nähtiin yksi autoesittely, kun RAM toi miljoonien dollarien hintaisten sekuntien aikana julkisuuteen kaikkien aikojen ensimmäisen täyssähköisen avolavamallinsa, RAM Revolutionin, haastamaan Ford F-150 Lightningin ja kumppanit. Ramchargerille taas ei löydy haastajia sitten mistään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPentastar-generaattoriRAM Ramcharger perustuu täysin polttomoottorimalliin, ja se tuleekin käytännössä V8-vaihtoehtojen tilalle, jotka siirtyvät samalla ovenavauksella avolavahistoriaan. Ramchargeria markkinoidaan lähinnä sähköautona, ja aivan totta on, että siinä on pistorasiasta ladattava akku, joka ruokkii sähkömoottoreita kummallakin akselilla. Perusasetelma on aivan kuten täyssähköautossa. Mikä ei ole ollenkaan kuin täyssähköautossa, on konepellin alla lymyilevä isokokoinen bensiinimoottori.Ramchargerin 92 nettokilowattitunnin akusto on toki kookas, muttei aivan sitä tasoa, mitä muut vastaavan kokoluokan sähköautot keskimäärin pitävät sisällään. Erittäin painavassa autossa kapasiteetti riittää vaatimattomaan 233 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan. Ei kuitenkaan hätiä mitiä, Pentastar pelastaa tilanteen, ja korjaa samalla sähköauton toimintamatkan ja perävaunun välisen huonon yhdistelmän.3,6-litrainen Pentastar on ollut koko entisen FCA -konsernin yläpään mallien, mukaan lukien RAM:in, kantavia voimia jo toistakymmentä vuotta. Vapaastihengittävä bensiinikäyttöinen V6 saa nyt täysin ennenkokemattoman roolin, kun se valjastetaan 130 kilowatin tehoisena pyörittämään generaattoria ilman minkäänlaista mekaanista yhteyttä pyörille. Tuloksena on noin 1 100 kilometrin toimintamatka, kun akullinen virtaa ja 102 litran tankillinen bensiiniä kulutettu. Mihinkähän sitä oikein yllettäisiinkään, jos sähköä jauhaisi vähän vähemmän janoinen mylly?Vaikka RAM:in ratkaisu on luokassaan ennennäkemätön ja poikkeuksellisen suurikokoinen, ei se ole ratkaisuna täysin uniikki. BMW jatkoi i3 -kaupunkisähköautonsa toimintamatkaa aikoinaan BMW Motorradin maxi scooterin 650-kuutioisella kaksisylinterisellä. Tuorein esimerkki asiasta tulee puolestaan Mazdalta, joka valjasti kuolleista herättämänsä wankel-moottorin MX-30 -sähköautonsa toimintamatkan jatkajaksi.Ai niin, Ramchargerin pyörät pyörivät siis kahden sähkömoottorin voimalla, joiden yhteisteho on aavistuksen verran takapainotteisesti jopa 670 hevosvoimaa. Nollasta sataan keijukainen kiihtyy mukavasti 4,4 sekunnissa ja vetomassaa on tarjolla täydet 6 350 kiloa.Näkemiin TRX, tervetuloa myös rivi-6RAM 1500 -malliston mullistuksen viimeistelee todellakin se seikka, että räväkkä TRX 6,2-litraisella V8:lla on nyt tiessään. Stellantis North America valmistelee muitakin rysäyksiä perinteisiin ja pitkään valmistettuihin autoluokkiinsa, ja tässä isommassa päässä avainroolia on ottamassa uusi 3,0-litrainen Hurricane, jossa mäntiä on kuusi rivissä ja ahtimia kaksi. Teksti "Hemi" pyyhitään siis pois kaikista RAM-malleista kerralla.Rivi-6 on tällä hetkellä yksi muodikkaimmista polttomoottorimuodoista. Ei se huono juttu ole, päinvastoin, kuusisylinterinen rivimoottori on hieno keksintö.3,6-litrainen Pentastar yksinään jatkaa myös edelleen osana RAM 1500 -mallistoa, Hurricanen ottaessa vetovastuun kaikilta Hemi-koneilta, olivatpa ne sitten 5,7- tai 6,2-litraisia. Hurricane tuottaa malliversiosta riippuen joko 420- tai peräti 540 hevosvoimaa.Myös varustetasoja on pöyhitty, ja niiden osalta varmasti kiintoisin yksittäinen uutinen on se, että Hemi-vetoinen TRX on vaihdettu hyvinkin samanhenkiseen RHO:hon. Harmi vain, että 702 hevosvoimaa on nyt 540 hevosvoimaa. Luksushuipulta taas löytyy nyt RAM 1500 Tungsten.Vähintään 10 magnitudin moottorimaanjäristyksen ohella mallivuoden 2025 RAM 1500:t saavat pienehköjä ulkonäöllisiä päivityksiä, ja esimerkiksi keulalla nähdään jatkossa täyssähkömalli REV:lle ja Ramchargedille omat logonsa.Lähde ja kuvat: Stellantis/RAM Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa