5.10.2020 Ajoneuvot Koejao: Ihan tavallinen sähköauto – Opel Corsa-e Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Corsa-e on tuttu pikkuauto, mutta tällä kertaa sähköautoksi tulkittuna. Tämän lähemmäs Ampera-e:tä ei Suomessa päästä. Hyvää: tavallisuus, helppous, ajettavuus. Huonoa: ergonomia, hinta. Opel Corsa-e noudattelee muiden PSA-ryhmän CMP-kompaktiautojen peruskaavaa siinä, että auton perusrakenne soveltuu polttomoottorin lisäksi sähkövoimalinjalle. Niinpä Corsan sähkömalli on tehty melkolailla samaan muottiin esimerkiksi Peugeot e-208:n kanssa. Ranskalaiskonserni uskonee, että tavallisuudesta on apua sähköautojen murrosvaiheessa.Muutama vuosi sitten Opel esitteli Chevrolet Boltin eurooppalaista painosta nimellä Ampera-e. Suomeen Ampera-e ei kuitenkaan tullut, sillä Norjan sähköautotarve ja Opelin siirtyminen General Motorsilta PSA:lle himmensivät suunnitelmat. Ampera-e oli kuitenkin hiukan Nissan Leafin tapaan melko tavallinen auto ilman muita sähköautoiluun usein liitettyjä huikeuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySama sähkölläOpel Corsa-e:n lattiaan on piilotettu 50 kilowattitunnin akku, joka riittää parhaimmillaan 337 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Käytännön seka-ajossa Corsa-e suoriutui vaivatta noin 280 kilometrin taipaleesta noin 17 kWh/100 km kulutuksella, mutta moottoritienopeudet kasvattavat kulutuksen tuntuvasti yli 20 kilowattitunnin per 100 km.Corsa-e:n lataaminen sujuu kolmivaihelaturin ansiosta (3x16A) parhaimmillaan 11 kilowatin teholla, jolloin täysi lataus saavutetaan viidessä tunnissa. Toisessa ääripäässä on SuKo-kotilatauslaite, jolla tyhjästä täyteen lataaminen vie yli 23 tuntia. CCS-pikalatauksen huipputeho on 100 kilowattia, jolloin akun saa täyteen alle tunnissa. Etuakselille sijoitetun sähkömoottorin teho on 100 kilowattia, joten sähkö-Corsa on mallistonsa ripein liikkuja. Voimavarat riittävät hyvin liikenteessä, joskin varsinaisessa Eco-ajotilassa kaasupolkimen vaste on huomattavan verkkaista. Toisaalta Sport-tilassa menohaluja hiukan liioitellaan.Matalan painopisteen ansiosta Corsa-e liikkuu vakaasti ja sen alusta ei ole aivan yhtä napakka kuin polttomoottorimalleissa. Moottoritiellä pieni koko ja lyhyehkö akseliväli toki tuntuvat, joten Opelin kaupunkiauto on parhaiten kotonaan taajamissa. Tutuista sähkökomponenteista huolimatta Corsa on hiukan täsmällisempi ja jämäkämpi ajettava kuin ranskalaismerkkiset sisarensa.Tavallisuuden taakkaMuuten Opel Corsa-e vertautuu suotuisasti polttomoottoriversioihin, eli ajoasento on Peugeot 208:n tavoin hiukan erikoinen etuistuimen sijainnista johtuen. Opel on kuitenkin tehnyt omat istuimensa ja kuljettajalle tiedot välitetään pelkistetyn selkeällä digitaalimittaristolla. Kojelaudan kosketusnäyttöinen tietoviihdejärjestelmä puolestaan on puhdasta PSA:ta, joten myös järjestelmän surkeat lyhenteet ja karmivat käännösvirheet ovat periytyneet Opelille. Sähkö-Corsan hinnat alkavat perusvarustelun 33 712 eurosta, johon yksityishenkilöt saavat vielä valtion myöntämän sähköauton hankintatuen. Yli 30 000 euron rajan lipsuminen harmittaa kuitenkin muuten pelkistetyssä pienessä sähköautossa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Corsa-e Executive 136 Hinta alkaen 36 790 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 319 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 50 / 45 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 337 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4060 mm, leveys 1960 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2538 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 90 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”