19.10.2021 Liikenne 12 kuolemaa vähemmän – onnettomuuksien määrä hienoisessa laskussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuolemaan johtaneita tieliikenneonnettomuuksia tapahtui tammi‒elokuussa vähemmän kuin edellisvuonna samaan aikaan. Alle 21-vuotiaat kuljettajat aiheuttivat eniten onnettomuuksia viiteen vuoteen. Kuolemaan johtaneita tieliikenneonnettomuuksia tapahtui tammi‒elokuussa vähemmän kuin edellisvuoden vastaavalla ajanjaksolla. Onnettomuuksissa kuoli 157 henkilöä eli 12 henkilöä edellisvuotta vähemmän. Tutkijalautakuntien ilmoittamien ennakkotietojen mukaan onnettomuuksia oli kaikkiaan 141, mikä on 16 vuodentakaista vähemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yleisintä tieltä suistuminen Tammi–elokuussa tapahtuneista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 116 oli moottoriajoneuvo-onnettomuuksia. Määrä on pienin viiteen vuoteen. Yleisin onnettomuustyyppi oli aiempien vuosien tapaan suistumisonnettomuus, joita tapahtui 51. Eri onnettomuustyyppien näkökulmasta eniten vähenivät risteävistä ajosuunnista saapuneiden osapuolten yhteenajot, joiden määrä puolittui edellisvuodesta ja oli niin ikään pienin viiteen vuoteen. Kesä käänsi nuorten tilanteen Alle 25-vuotiaiden kuljettajien osalta alkuvuosi näytti vielä myönteiseltä, mutta kesä käänsi tilanteen selvästi synkemmäksi etenkin kaikkein nuorimpien osalta. Alle 21-vuotiaat kuljettajat aiheuttivat touko‒elokuussa eniten onnettomuuksia viiteen vuoteen, yhteensä 14 onnettomuutta. Tilastoissa korostuivat tänä vuonna moottoripyöräonnettomuudet, joita tapahtui viisi, kun vuonna 2020 onnettomuuksia oli yksi. – Vaikka nuorten aiheuttamien moottoripyöräonnettomuuksien määrä kasvoi viime vuodesta, on muistettava, että pienistä lukumääristä johtuen satunnaisvaihtelun osuus vuosittaisesta onnettomuusmäärien vaihtelusta on kohtalaisen suuri. Lisäksi kesää 2020 voidaan pitää pikemminkin yksittäisenä hyvänä kesänä, Onnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius taustoittaa. Riskinä päihteet liikenteessä Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari erittelee haasteita ja riskejä nuorten onnettomuuksien taustalla. – Nuorten aiheuttamien liikenneonnettomuuksien taustalla nähtäviä riskitekijöitä ovat päihteiden vaikutuksen alaisena ajaminen, väsymys sekä vähäinen ajokokemus Parkkarin mukaan tutkijalautakunnat ovat tunnistaneet riskitekijöiksi myös nuorten kuljettajan puutteelliset ajotaidot ja välinpitämättömän asenteen liikenneturvallisuutta kohtaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Iäkkäämpien kolarit vähenivät Nuorista kuljettajista poiketen yli 64-vuotiaiden moottoriajoneuvo-onnettomuudet sen sijaan vähenivät. Tämän ikäryhmän myönteinen tulos selittyy hyvällä alkuvuodella: tammi‒huhtikuussa tapahtui seitsemän onnettomuutta, kun taas kesän onnettomuusmäärä touko‒elokuussa, 17 onnettomuutta, oli hyvin tavanomainen. Muiden ikäluokkien onnettomuusmäärät pysyivät aiempien vuosien tasolla tammi‒elokuussa. Uhreina 12 jalankulkijaa ja pyöräilijää Kevyen liikenteen onnettomuuksia oli 25, ja niissä menehtyi 12 jalankulkijaa, 12 pyöräilijää ja yksi sähköpotkulautailija. Määrä väheni edellisvuoteen verrattuna seitsemällä onnettomuudella, mutta viimeisten viiden vuoden jaksolla määrä on kuitenkin varsin tavanomaisella tasolla. Onnettomuuksissa korostuivat aiempien vuosien tapaan vanhimmat, yli 64-vuotiaat tienkäyttäjät. Moottoripyöräonnettomuuksia tapahtui 21. Vaikka onnettomuuksien ja etenkin aiheuttajina olleiden moottoripyöräilijöiden määrä kasvoi vuodesta 2020, eivät määrät pidemmällä viiden vuoden tarkastelujaksolla ole mitenkään poikkeuksellisia. Kaikki kuolonkolarit tutkitaan, tilastoinnissa eri käytäntöjä Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat kaikki Suomessa tapahtuvat kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet. Ennakkoraportin aineistona on tutkijalautakuntien tutkimat kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet vuosien 2017–2021 tammi–elokuussa. Nyt julkistetut ennakkoluvut ovat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien välittömästi onnettomuuspaikkatutkinnan jälkeen ilmoittamia ennakkotietoja. Tilastoja tarkasteltaessa on huomattava, että pienissä onnettomuusmäärissä vähäiset tilastomuutokset selittyvät satunnaisvaihtelulla. OTIn ja Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastoinnissa on eroja. OTIn tilastoissa sairauskohtaukseen kuolleet sisältyvät lukuihin, mutta Tilastokeskuksella eivät. OTIn tilastoissa näkyvät pääsääntöisesti onnettomuudet, joissa kuolema tapahtuu kolmen päivän kuluessa onnettomuudesta. Tilastokeskuksen tilastoissa liikennekuolemaksi lasketaan menehtyminen 30 vuorokauden kuluessa onnettomuudesta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Onnettomuustietoinstituutti Lähde: Onnettomuustietoinstituutti Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku