2.1.2015

Autojen laatuerot julki

Toyota otti kolmannen peräkkäisen voiton laajassa saksalaisessa Auto Bild -laatuselvityksessä.

Mittavista takaisinkutsukampanjoista kärsinyt Toyota on laadukkain automerkki. Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro huonosta laadusta, vaan asiakkaista huolehtimisesta. Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa mittavien takaisinkutsukampanjoiden avulla.

Laaturaportin kakkoseksi nousi Mazda ja kolmanneksi Volvo. Neljäs sija meni tasapistein Hondalle ja Kialle. Hyundai ja Mercedes-Benz jakoivat kuudennen sijan. Pitkä takuuaika ja parantunut laatu ovat nostaneet etelä-korealaisten Hyundain ja Kian keskitason yläpuolelle.

Volkswagen-konsernin merkkien sijoitus on mielenkiintoinen: Audi ja Škoda sijalla kahdeksan, Seat 12. ja Volkswagen 14.

Vikaherkän maineesta kärsivä ranskalainen Renault on petrannut ja noussut lähelle keskitasoa. Muiden ranskalaisten ja italialaisten merkkien osalta tuloslista on ankea: Fiat, Peugeot ja Citroën ovat häntäpäässä. Fiat on ollut viimeisenä kahdeksan kertaa, Peugeot kuusi kertaa, joinakin vuosina molemmat merkit tasapistein.

Fiatin syntilistalta löytyy muun muassa katkenneita jousia, väljiä ohjausniveliä ja öljyvuotoja.

Viimeiseltä sijalta Peugeotin pelasti pidennetty takuuaika, viisi vuotta/80 000 km. Peugeot-kuskien hermoja kiristivät monenlaiset kitinät ja kolinat sekä lukuisat korjaamokäynnit.

12. kerran julkaistu raportti antaa selkeän kuvan eri automerkkien kestävyydestä, luotettavuudesta, laadusta ja korjaamopalvelusta Saksassa. Raportissa on vain 20 suosittua merkkiä. Muista ei saatu tilastollisesti riittävän suurta otosta. Autojen muihin ominaisuuksiin, esimerkiksi ajettavuuteen ja mukavuuteen, ei tässä raportissa oteta kantaa.

Laaturaportissa moititaan autojen uutta hienoa tekniikkaa, joka pelaa koeajoissa erinomaisesti, mutta voi olla vikaherkkää vuosikausien käytössä. Kritiikkiä saavat muun muassa surkeat akut, Volkswagenin TSI-moottorien jakoketjujen ja seitsenvaihteisen DSG-vaihteiston viat sekä Mazdan kehno ruosteenesto.

Usein vika ilmenee kolmen neljän vuoden käytön jälkeen, kun takuu on jo päättynyt. Auto Bild suosittelee takuuajan pidentämistä – varsinkin saksalaisille automerkeille.

Esimerkiksi Mercedes-Benz olisi saanut paremman arvosanan, jos takuuaika olisi pitempi. Muiden saksalaisten tapaan Mercedes-Benzin takuuaika on lyhyt, kaksi vuotta ilman kilometrirajaa.

Mainiosti myös uusimmissa saksalaisissa GTÜ- ja TÜV-katsastusraporteissa menestynyt Toyota on voittanut Auto Bild -laaturaportin yhteensä seitsemän kertaa, Mazda kolmesti ja Hyundai kahdesti. Muille merkeille ei ole ykköstiloja herunut. Laaturaportti julkaistiin nyt 12. kerran.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Laaturaportit 2011–2014

Arvosana: 1 = erittäin hyvä, 5 = erittäin heikko.

Auto Bild -laaturaportti 2014

Paremmuusjärjestys
SijaMerkkiArvosana
(1–5)
1.Toyota2
2.Mazda2,29
3.Volvo2,33
4.Honda2,43
4.Kia2,43
6.Hyundai2,57
6.Mercedes-Benz2,57
8.Audi2,71
8.BMW2,71
8.Škoda2,71
11.Nissan2,8
12.Seat2,83
13.Renault2,86
14.Opel3
14.Volkswagen3
16.Dacia3,14
16.Ford3,14
18.Citroën3,17
19.Peugeot3,33
20.Fiat3,43

Auto Bild -laaturaportti 2013

Paremmuusjärjestys
SijaMerkkiArvosana
(1–5)
1.Toyota2,17
2.Hyundai2,5
3.Mazda2,57
3.Mercedes-Benz2,57
5.Mitsubishi2,6
6.Audi2,71
6.BMW2,71
6.Honda2,71
6.Kia2,71
6.Škoda2,71
11.Nissan2,83
11.Renault2,83
11.Seat2,83
14.Opel2,86
15.Ford3
15.Volkswagen3
17.Suzuki3,17
18.Peugeot3,43
19.Citroën3,57
19.Fiat3,57

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Auto Bild -laaturaportti 2012

Paremmuusjärjestys
SijaMerkkiArvosana
(1–5)
1.Toyota2,17
2.Honda2,29
3.Mercedes-Benz2,29
4.Škoda2,43
5.Hyundai2,5
6.Audi2,57
6.BMW2,57
6.Mazda2,57
6.Volkswagen2,57
10.Mitsubishi2,6
11.Seat2,67
12.Kia2,71
13.Suzuki2,83
14.Ford2,86
15.Nissan3
16.Opel3,14
17.Renault3,17
18.Fiat3,43
19.Citroën3,57
20.Peugeot3,86

Auto Bild -laaturaportti 2011

Paremmuusjärjestys
SijaMerkkiArvosana
(1–5)
1.Hyundai2,43
2.Honda2,5
2.Mazda2,5
2.Toyota2,5
5.Škoda2,57
6.Audi2,71
6.BMW2,71
6.Mercedes-Benz2,71
9.Mitsubishi2,8
10.Seat2,83
10.Suzuki2,83
12.Volkswagen2,86
13.Nissan3
14.Ford3,14
14.Kia3,14
16.Renault3,16
17.Opel3,29
18.Fiat3,57
19.Citroën3,71
20.Peugeot3,86

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arviointikriteerit

Laaturaportin tulokset perustuvat seitsemään eri tekijään, jotka selvittävät auton ja huoltopalvelun laatua Saksassa.

  1. 8 050 autonkäyttäjän vastaukset tyytyväisyyskyselyyn (Forsa-tutkimusyritys).
  2. Takaisinkutsujen eli korjauskutsujen määrä, vikojen vakavuus sekä tiedotuksen ja korjaamopalvelun laatu.
  3. TÜV -katsastusraportin tulokset: 226 mallia, yli 8,5 miljoonaa määräaikaiskatsastusta Saksassa.
  4. Auto Bild -lehden 100 000 kilometrin kestotestien tulokset. Testin päättyessä auto puretaan osiin.
  5. Auto Bild -lehden lukijapalaute ”vikalaatikko”-sivuille, vuosittain yli 10 000 vikakertomusta.
  6. Auto Bild -korjaamotestien tulokset.
  7. Takuuehdot.

(kysely- ja palautemäärät vuoden 2014 raportista)

Teksti ja taulukot: Timo Turkula

Lähde: Auto Bild nro 50/2014, ilmestynyt Saksassa 12.12.2014. www.autobild.de

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat