27.10.2021

Autoliitto: sähköautojen ajoneuvoveron korotus kohdistuu väärin

”Nyt täytyisikin vakavasti harkita, voidaanko tieliikenteestä kerätä yhtä paljon veroja kuin ennen.”

Hallituksen esitys poistaa autovero ajossa nollapäästöisiltä henkilö- ja pakettiautoilta – eli ajoneuvoilta, joiden käyttövoimana on yksinomaan sähkö tai vety – on viety eduskuntaan.

Lakimuutoksen myötä autovero poistuisi niiltä ajoneuvoilta, joiden ajonaikaiset ominaishiilidioksidipäästöt ovat nolla grammaa kilometriltä. Autovero poistettaisiin ajoneuvoilta, jotka on otettu käyttöön 1.10.2021 tai sen jälkeen.

Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö kannattaa lakiaietta autoveron poistosta.

”Autoveron poisto on oikeansuuntainen toimenpide kannustaa kuluttajia hankkimaan päästöttömiä autoja sekä tekemään hankinnasta taloudellisesti mahdollista suuremmalle joukolle kotitalouksia”, todetaan Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen allekirjoittamassa tuoreessa lausunnossa Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaostolle.

Autoliitto Uusia veroja ei tarvita ruuhkamaksut
Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Helpotusta ja kiristystä

Autoveron poisto pyritään tekemään veroneutraalisti siten, että samaan aikaan nollapäästöisten autojen ajoneuvoveron perusveroa korotetaan 65 eurolla.

”Korotus tarkoittaa sitä, että esimerkiksi sähköautojen perusvero kiristyy yli 120 prosentilla”, huomauttaa Autoliitto.

Sähköautoista maksetaan myös kokonaispainon mukaan määräytyvää käyttövoimaveroa.

Verohaitari 500–4 000 euroa

Lakiesityksen mukaan sähköautoista tällä hetkellä kannettava autovero on keskimäärin 1 200 euroa, mutta vaihteluväli on karkeasti pienempien ja edullisempien sähköautojen kohdalla kannettavasta noin 500 eurosta kalliimpien automallien 4 000 euroon.

Autoliitto kritisoi ajoneuvoveron korotustapaa, sillä veroa on tarkoitus kantaa saman suuruisena autoverohyödyn suuruudesta riippumatta.

”Tästä on seurauksena se, että edullisemman sähköauton hankkija maksaa suhteessa selvästi enemmän ajoneuvoveron korotuksena verrattuna autoverossa saamaansa hyötyyn.”

Autoilun kustannukset kasvavat

Ajoneuvoveron perusvero lisää autoilun kustannuksia ja kannustaa esityksen mukaan vähäpäästöisen auton valintaan.

Autoliitto tuo kuitenkin lausunnossaan esiin, että vaikka autoveron poisto lisää sähköauton hankinnan houkuttelevuutta, esitetty ajoneuvoveron perusveron korotus vähentää positiivisia vaikutuksia.

”On totta, että kuluttaja ei yleensä huomioi täysimääräisesti tulevia kustannuksia autoa hankkiessa ja siten päästöohjauksessa ajoneuvovero on autoveroa tehottomampi. Perusveron noston myötä kasvavat käyttökustannukset heikentävä kuitenkin kotitalouksien ostovoimaa, vaikka kustannusten nousua ei olisi ostopäätöstä tehdessä huomioitu. Tämä ostovoiman heikennys on suhteessa suurempi edullisempia sähköautoja hankkivien keskuudessa”, lausunnossa todetaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

”Eivät kulje käsi kädessä”

Autoliitto tähdentää, että Suomella on Euroopan kunnianhimoisimmat päästötavoitteet tieliikenteen osalta ja näihin tavoitteisiin pääseminen vaatii laajoja toimenpiteitä.

”Fiskaalisista tavoitteista kiinni pitäminen ja autokannan vauhdikas uudistaminen eivät kulje käsi kädessä”, lausunnossa kiteytetään.

”Nyt täytyisikin vakavasti harkita, voidaanko tieliikenteestä kerätä yhtä paljon veroja kuin ennen. Näin ollen Autoliitto ei kannata nollapäästöisen ajoneuvojen ajoneuvoveron perusveron korottamista.”

Ajoneuvoveron korotuksen on määrä astua voimaan 1.10.2022 alkaen nollapäästöisiltä autoilta, jotka on rekisteröity 1.10.2021 tai sen jälkeen. Tällä hetkellä autoverotaulukossa alin autoveroprosentti on 2,7. Tätä prosenttia sovelletaan täyssähköautoihin.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkiato Lähteet: Hallituksen esitys HE 176/2021 vp, Autoliitto, Vero.fi 

a:4:{i:0;s:6:"100920";i:1;s:5:"94816";i:2;s:5:"94871";i:3;s:5:"93988";}

Luetuimmat