14.11.2016 Liikenne Autopalot – kehnosti tutkittu uhka Henkilöauto joutui sivuluisuun vasemmalle ohjautuvassa kaarteessa ja ajautui oikealle tieltä ulos. Onnettomuus tapahtui päivänvalossa. Sää oli poutainen ja tien pinta kuiva. Ajoneuvo vaurioitui ja paloi kauttaaltaan. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Roihuava auto on kuolemanpätsi, josta tulisi päästä ripeästi pakenemaan. Ulf Björnstig on huolissaan. Kokenut kirurgi ja tutkija on sitä mieltä, että kolareissa syttyvien autopalojen tutkimus on retuperällä – niin Ruotsissa, muissa Pohjoismaissa kuin Euroopan laajuisestikin. Umeån yliopiston kirurgian vanhempi professori kertoo, että vaikka autopaloissa kuolleiden määrä on Ruotsissa laskenut viimeisen kymmenen vuoden aikana, ei määrä ole laskenut yhtä nopeasti kuin muunlaisten kolarikuolemien määrä. – Autonvalmistajat eivät ole kovin innostuneita keskustelemaan tästä aiheesta, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että jotain täytyy tehdä, Björnstig linjaa. Henkilöauto ajoi yhdystietä pitkin ja ajautui vasemmalle kaartuvassa kaarteessa ajosuunnassaan oikealle puolelle ulos tieltä osuen puihin. Ajoneuvo ja maasto syttyivät palamaan. Sää oli pilvipoutainen ja tiellä vallitsi kuiva kesäkeli. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pakoon pätsistä Ruotsissa on viimeisen 11 vuoden aikana kuollut 181 ihmistä kolareissa, joissa auto on syttynyt palamaan. Kaksi kolmesta näistä uhreista olisi kuollut muihinkin saamiinsa vakaviin vammoihin, mutta kolmasosalla uhreista välitön kuolinsyy olivat palovammat ja/tai savukaasujen hengittäminen. Suurella energialla palava auto on kuolemanpätsi, josta tulisi päästä ripeästi pakenemaan jos halutaan välttyä vakavilta loukkaantumisilta tai kuolemilta. Ruotsin autopaloissa kuolleista valtaosa, 55 prosenttia, on ollut matkustajia kuten takaistuimilla matkaavia lapsia. Björnstig heijastaa seinälle kolarivalokuvia, jotka vetävät hiljaiseksi. Niissä uhrit eivät ole ehtineet paeta. Osaksi törmäystestejä? Tutkijan näkemykset perustuvat pitkään kokemukseen, sillä Björnstig on työskennellyt aiemmin myös Ruotsin tiehallinnon liikenneturvallisuudesta vastaavana johtajana. Hän tätä nykyä mukana myös Ruotsin Autoliiton Motormännenin toiminnassa. Björnstig ehdottaa, että autojen paloherkkyys törmäystilanteissa pitäisi ottaa pysyväksi osaksi arvostettuja Euro NCAP -törmäystestejä. – Kyse on sen testaamisesta mitä tapahtuu oikeassa elämässä, kun autot kolaroivat ja syttyvät palamaan. Tarvitsemme lisää tietoa miksi auto syttyy ja miten syttymisherkkyyttä voitaisiin alentaa. Henkilöauto ajoi yhdystietä pitkin ja ajautui vasemmalle kaartuvassa kaarteessa ajosuunnassaan oikealle puolelle ulos tieltä osuen puihin. Ajoneuvo ja maasto syttyivät palamaan. Sää oli pilvipoutainen ja tiellä vallitsi kuiva kesäkeli. Saabin testejä haikaillen Björnstigin tietämän mukaan autonvalmistajista vain edesmennyt Saab testasi säännöllisesti kolariturvallisuutta siten, että testitörmäytetyn auton moottori oli käynnissä. – Moottori käy oikeissakin kolareissa, eikä välttämättä kukaan pysty ainakaan välittömästi sammuttamaan sitä. Tutkimusten mukaan palo saa varsin usein alkunsa moottoritilasta. Kuuma moottori ja vuotavat nesteet ovat vaarallinen yhdistelmä. Björnstig kertoo, että hieman yli puolessa (52 %) Ruotsissa sattuneista autopaloista ei ole tiedossa palon syttymissyytä. Lähes neljäsosa (23 %) paloista sai alkunsa moottoritilasta, 12 prosenttia polttoainesäiliöstä (kaasu/polttoneste) ja 11 prosenttia jostain muusta syystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viisi ehdotusta Björnstig toivoo aktiivisia toimia niin kolaritestaajilta, tutkijoilta, autonvalmistajilta, viranomaisilta kuin myös meiltä autoilijoilta – vapaaehtoisesti tai uusien määräysten velvoittamina. Björnstig haluaa ensinnäkin nykyistä perehtyneempää ja vakiintuneempaa palokolarien tutkimusta. Hän myös toivoo autoihin automaattisia sammutusjärjestelmiä ja pakollisia käsisammuttimia. Autojen paloja ehkäiseviä teknisiä ratkaisuja tulisi niin ikään kehittää. Ja auton nesteiden tulisi olla koostumukseltaan sellaisia, etteivät ne ole niin syttymisherkkiä kuin nykyisin. Kuorma-auton suistuminen vasemmalle ulos maantieltä vasemmalle johtavan kaarteen lopussa. Tapahtumahetkellä oli hämärää ja sää oli kirkas. Tien ajoradan kestopäällyste oli hyväkuntoinen ja kuiva. Ajoneuvo syttyi palamaan ja tuhoutui täysin. Uusia uhkia Kaasu- ja sähköautot ovat Björnstigin mielestä uusi uhka palotuvallisuuden näkökulmasta. – Kaasu- ja sähköautojen paloherkkyydestä tai siitä, mitä tapahtuu jos palo syttyy, on liian vähän tutkittua tietoa. Vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävät autot ovat uudenlainen uhka uudenlaisten myrkyllisten savukaasujen vuoksi. – Savukaasujen hengittäminen voi aiheuttaa kuoleman, joten palavasta autosta pelastautumisen nopeus on entistä tärkeämpää. Savukaasut ovat uhka myös kolaripaikalle saapuvalle pelastushenkilöstölle. – Tiedämme yhä liian vähän esimerkiksi siitä, miten sähköautojen akkunesteet reagoivat kemiaallisesti palotilanteissa. Surulliset luurangot Tutkija näyttää muutaman mieliinpainuvan kuvan. Yhdessä niissä on tien kaiderakenteisiin törmännyt ilmiliekeissä roihuava sähköauto ja toisessa kaksi nokakkain tarkoituksella törmäytettyä kaasubussia, joista on jäljellä vain surulliset luurangot. Toisen linja-auton alumiiniset runkorakenteet ovat pitkälti sulaneet, sillä palossa kuumuus yltyi muutamassa minuutissa yli tuhanteen celsiusasteeseen. – Valtoimenaan roihuava suurenergiapalo on kutakuinkin mahdoton pelastustehtävä ammattilaisillekin, sillä liekit lyövät ylös ja sivuille jopa 20 metrin päähän. – Ja miettikääpä, mikäli tällainen palo riehuu kaupungin ahtaassa katukuilussa, siinä ovat vaarassa myös lähitalojen asukkaat. Henkilöauto suistui tieltä moottoritien kaarteessa. Sää oli lumisateinen, tien pinta luminen ja jäinen. Onnettomuus tapahtui pimeään aikaan valaistulla tieosalla. Ajoneuvo syttyi palamaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomessakin syytä varautua autopaloihin Kolaripalojen määrä ei ole laskenut. Suomessa on vuosina 2002–2015 sattunut 79 sellaista henkilöauton kuolonkolaria, joissa auto on törmäyksen jälkeen palanut osittain ja 100 kolaria, joissa auto on palanut kokonaan. Näissä kolareissa on ollut mukana 179 ihmistä. Luvut kaivoi Moottorille Onnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikkö Tapio Koisaari. – Kolari, jossa henkilöauto syttyy palamaan, on Suomessa kohtalaisen harvinainen tapaus. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei ongelma ole olemassa, Koisaari huomauttaa. – Ja vaikka kolaripalojen lukumäärä on pysynyt vuosikausia aika samalla tasolla, ei niiden määrä ole toisaalta laskenutkaan. Henkilöautojen vuosien 2002–2015 palokolareissa kuolleista 19 ihmisen peruskuolinsyy olivat palovammat. Erilaisiin savukaasusta johtuviin myrkytyksiin kuoli 9 ihmistä. Kaikkien kolareissa kuolleiden kuolinsyytä ei perinpohjaisesta tutkinnasta huolimatta saada aina selville. Kärähdys voi laajeta Koisaari kummastelee, miksei julkisuudessa ole keskusteltu enempää henkilöautojen lämmityslaitteiden etuvastuksista. Monella autonvalmistajalla on ollut ongelmia vastusten kärähdettyä kesken ajon. – Omalla kohdallakin näin on käynyt kolme kertaa. Kärähdys voi joissakin tilanteissa laajeta vakavastikin, joten ruotsalaisprofessorin ehdotus pakollisista käsisammuttimista autoissa ei ole laisinkaan huono, Koisaari pohtii. Koisaari uskoo, että autonvalmistajat ottavat syttymisasiat vakavasti esimerkiksi materiaalivalinnoissa, vaikkeivat tekisikään erityisiä paloturvallisuustestejä automalleilleen. Sitä Koisaari ei usko, että törmäystestit heti laajenisivat myös autojen palamisalttiutta koetteleviksi. – Testijärjestelyt olisivat vaativia. Yksistään testien toistettavuus takaaminen tarkalleen samanlaisena eri autoille voi osoittautua ylipääsemättömäksi. Bussipalosta suuronnettomuus Koisaari nostaa esiin yllättävät ja nopeasti etenevät bussipalot. Niissä on ilmeinen suuronnettomuusvaara, sillä linja-auto voi olla täynnään ihmisiä ja palo voi roihuta kapeassa katukuilussa sytyttäen ympäristöään. – Suomessakin on bussipaloissa oltu muutaman kerran todella lähellä katastrofia, mutta onneksi ihmiset ovat ehtineet ajoissa ulos. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Onnettomuustietoinstituutti Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan