1.7.2022

Kumotaan harhaluulo: tankojuoppous on ihan oikeasti rikos Suomessa

polkupyörä

Liikenneturvan kyselyn mukaan joka viides on siinä väärässä luulossa, että laki ei kieltäisi tai rajoittaisi humalassa pyöräilyä.

Peräti joka viides (22 %) suomalainen on siinä uskossa, että laki ei kieltäisi tai rajoittaisi humalassa pyöräilyä. Harhaluulo käy ilmi Liikenneturvan vuonna 2020 teettämästä kyselystä.

Tankojuopumus kuitenkin on rikos, josta voidaan tuomita jopa vankeuteen. Liikenneturva muistuttaa, että minkään ajoneuvon rattiin, sarviin tai ohjaimiin ei ole asiaa päihtyneenä.

– Laki on ollut tankojuopumuksen osalta sama jo pitkään. Siihen ei tullut muutoksia uuden tieliikennelain myötä, sillä kyse on rikoslain pykälästä, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa tähdentää.

Pyöräily humaltuneena eli tankojuoppous tarkoittaa liikennejuopumusta moottorittomalla ajoneuvolla, mikä on laissa määritelty rikokseksi. Alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena moottoritonta ajoneuvoa kuljettava, joka aiheuttaa vaaraa toisen turvallisuudelle, voidaan tuomita sakkoon tai jopa vankeusrangaistukseen.

Piippa pohtii kyselyssä esiin tulleiden väärien luulojen syntysyitä.

– Arkiset kokemukset esimerkiksi kesäterassilta kotiin pyöräilystä voivat vaikuttaa kyselyn laajaan harhaluuloon, mutta vanha tuttu ohje pätee ajoneuvosta riippumatta: jos otat, et aja. Sen soisi olevan kaikille selvää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hutikassa vaarat kasvavat

Moni pitää humalassa pyöräilyä turvallisena. Kyselyyn vastanneista suomalaisista noin joka kuudes (16 %) oli samaa mieltä väitteestä, että pyöräily on ihan turvallinen kulkutapa humalassa. Tämä on kuitenkin vaarallinen ajatusmalli pyöräilijälle itselleen, mutta myös muille liikkujille.

– Alkoholi tai muu päihde vaikuttaa myös pyöräilyyn ja pyöräilevän ajokykyyn. Reaktioaika pitenee, liikkeiden hallinta vaikeutuu, riskinotto voi kasvaa ja havainnointikyky kaventua. Myös kypärä voi humalassa polkevalta jäädä liian helposti laittamatta, Piippa listaa.

Hän muistuttaa, ettei myöskään sähköpotkulaudan sarviin ole asiaa, jos on nauttinut muutakin kuin kansalaisluottamusta.

– Maistissa on syytä jättää kaikenlaiset ajoneuvot rauhaan ja valita selvän kaverin kyyti, julkinen liikenne tai taksi.

Liikenneturva selvitti suomalaisten liikenneasenteita ja -tietämystä touko–kesäkuussa 2020. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan online-kyselyyn vastasi 1 003 henkilöä, ja näyte edustaa 15–79-vuotiaita suomalaisia.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: Liikenneturva

Artikkeli julkaistu alun perin 29.6.2020

Luetuimmat