10.11.2022 Liikenne Kuinka valita rengaspaineet talvella? Toimi näin, jos talvipaineita ei ole määritelty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton vinkeillä selviää, kuinka valita rengaspaineet talvella. Kannattaako paineita alentaa pakkasilla paremmin pidon saavuttamiseksi? Rengaspaineet talvella mietityttävät monia ja oikeat rengaspaineet ovatkin tärkeät ympäri vuoden. Osa jopa pohtii, tulisiko paineita alentaa talvikelillä paremman pidon saavuttamiseksi. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, että väite rengaspaineiden alentamisen vaikutuksesta lienee peräisin työkone-, traktori- ja raskaan liikenteen maailmasta. Edellä mainituissa renkaan pintapainetta saadaan jaettua isommalle alueelle pudottamalla rengaspaineita. Näin vähennetään lähinnä uppoamisriskiä pehmeään ajoalustaan, kuten peltoon, tai kelirikkoaikana sivutiehen. Varsinaiseen maantieajoon ja normaaleihin nopeuksiin näillekin suositellaan korkeampia paineita ja esimerkiksi osassa tukkiautoja paineita pystytään säätämään ohjaamosta käsin, yhdellä napinpainalluksella. – Henkilöauton kohdalla rengaspaineiden alentamisesta ei käytännössä ole mitään hyötyä – pikemminkin päinvastoin. Liian alhaiset rengaspaineet heikentävät auton ajo-ominaisuuksia, vaikeuttavat sen hallintaa sekä lisäävät polttoaineen kulutusta, neuvoo Vesalainen. Vajaapaineinen rengas myös rikkoutuu herkemmin. Kun rengaspaineet ovat suunnitellulla tasolla, rengas ohjautuu tarkasti ja on mukava sekä turvallinen ajaa. Tästä syystä oikea rengaspaine on äärimmäisen tärkeä ja niistä tulee pitää huolta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rengaspaineet talvella Kylmät ilmat on syytä huomioida, kun säädetään rengaspaineita talvikaudelle. Lämpötila nimittäin vaikuttaa rengaspaineisiin lämpölaajenemisen johdosta. Samasta syystä on tärkeää pitää mielessä, että rengaspaineet tulee aina mitata kylmistä renkaista eikä koskaan heti ajon jälkeen. – Mikäli autolle ei ole erikseen määritelty talvipaineita, kannattaa talvirenkaiden paineet säätää 0,2 baria valmistajan kyseiselle kuormitukselle suosittelemia arvoja korkeammiksi. Lämpötilanmuutos kylmemmäksi pienentää renkaan ilmanpainetta noin 0,1 baria jokaista 10 celsiusastetta kohden. Tuolla talvirenkaisiin yleisesti suositellulla pienellä ylipaineella pyritään tasaamaan juuri lämpötilanvaihtelujen aiheuttamia muutoksia renkaan käyttäytymiseen, kertoo Vesalainen. Autonvalmistajan suosittelemat rengaspaineet löytyvät pääsääntöisesti auton käyttöohjekirjasta ja lisäksi ne ovat usein kuljettajan oven pielessä tai polttoaineen täyttöluukun kannessa. Rengas on suunniteltu toimimaan optimaalisimmin juuri valmistajan suosittelemilla paineilla. – Rengaspaineet olisi syytä tarkastaa kerran kuukaudessa tai aina, kun auton kuormausta olennaisesti muutetaan, muistuttaa Vesalainen. Vesalainen jatkaa myös, että yleensä autolle on määritelty kahdet paineet erilaisia kuormituksia silmällä pitäen. Osa autonvalmistajista on määritellyt lisäksi niin sanotut eco-paineet, joilla saadaan parannettua auton rullaavuutta ja näin pienennettyä polttoaineen kulutusta. Eco-paineilla ajettaessa auto saattaa tuntua jo hieman pintakovalta eli polttoaineen säästöstä maksetaan pieni hinta matkustusmukavuuden heikkenemisenä. Teksti: Henri Posa Kuvituskuva: Eetu Kokkonen/Moottorin arkisto Artikkeli julkaistu alun perin helmikuussa 2021 Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku