11.6.2015

Nissan uskoo sähköautoihin – mutta kaipaa tukitoimia

Suomen teillä vasta 470 sähköautoa

Nissanin Euroopan sähköautojohtaja Jean-Pierre Diernaz nostaa megatrendinä esiin väkirikkaiden alueiden heikentyvän ilmanlaadun, joka osaltaan vie kohti sähköautoilua, ehkä pakkojenkin kautta.

– Euroopassakin on suurkaupunkeja, joissa on jouduttu turvautumaan ajamisen rajoituksiin kehnon ilmanlaadun vuoksi, näin ei voi jatkua.

Kilpailijoista esimerkiksi Toyota uskoo ladattavien hybridien olevan välivaiheen ratkaisu ennen täyssähköautoja. Hybrid-linjauksia ovat tehneet myös saksalaiset BMW ja Mercedes-Benz. Nissanin painotus on erilainen.

Nissanin Euroopan sähköautojohtaja Jean-Pierre Diernaz toivoo valtiollisia tukitoimia sähköautoilun edistämiseksi.

– Meillä keskiössä ovat täyssähköautot.

Diernaz on ilahtunut Leafin myynnin viriämisestä Iso-Britanniassa, joka alkuvuoden tahdilla tulee ohittamaan Norjan vuoden kokonaismyynnissä. Saarivaltakunnassa myytiin kuluvan vuoden tammi–huhtikuussa 2 048 Leafia. Luvuissa seuraavat maat olivat Norja (1 497), Ranska (755), Saksa ( 494), Hollanti (245) ja Ruotsi (228).

– Vaikka joissakin maissa kuten Italiassa on otettu takapakkia, on monissa maissa valmiutta ylläpitää ja lisätä sähköautojen hankinta- ja käyttötukia. Sähköautoilun leviäminen vaatii valtiollisia tukitoimia, Diernaz tähdentää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saksassa ja Suomessa tahmaa

Euroopan suurimmilla automarkkinoilla Saksassa on edetty hitain askelin ja ilman merkittäviä tukia. Toisaalta jos Saksa lähtee tukitoimien tielle, voi moni muu maa seurata perässä.

Suomessa sähköautoilu on heiveröistä: toukokuun lopussa oli liikennekäytössä vain 470 sähköautoa. Autokantamme kaikkiaan on noin 2,6 miljoonaa henkilöautoa.

Tammi–huhtikuussa Suomessa meni kaupaksi 45 Leafia, vuonna 2014 kaikkiaan 77 Leafia.

Uutuuksia odotellessa

Nissan esitteli Leafin vuonna 2010, Suomeen täyssähköisten perheautojen airut tuli vuotta myöhemmin. Nissanin sähköautokatras on vielä vähälukuinen.

Sähköpakettiauto e-NV200 ja sen viisipaikkainen henkilöautomainen Evalia-sisar saavat syyskuussa Suomessakin rinnalleen seitsenpaikkaisen Evalian.

– Se käy suurkaupunkien taksiksi, hotellien ja yritysten pikkubussiksi, ja miksei suurperheillekin.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat