Tampereen Ratikka

Liikenne Uutinen 14.2.2021

Osaatko raitiovaunujen väistämissäännöt? Autoliitto opastaa

Jos autokoulusta ja ratikkakaupungissa ajamisesta on kulunut jo tovi, kannattaa raitiovaunujen väistämissäännöt kerrata ennen Helsinkiin tai Tampereelle lähtemistä.

Aiemmin raitiovaunujen joukossa ajamiseen on Suomessa tutustuttu ainoastaan Helsingissä. Nyt raitiovaunuja täytyy osata väistää oikein myös Tampereella.

Pääsääntö on, että raitiovaunulle on annettava aina esteetön kulku. STOP-merkki ja kärkikolmio koskevat toki myös raitiovaunua, mutta merkin asettelu tuo omat ulottuvuutensa aiheeseen.

– Raitiovaunu voi tulla risteykseen esimerkiksi ajoneuvoliikenteestä poikkeavasta suunnasta, jolloin ajoneuvoja varten asetetun väistämismerkin vaikutus ei koskekaan raitiovaunua, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Raitiovaunuihin tottumaton ei välttämättä aina muista, että tasa-arvoisessa risteyksessä on väistettävä myös vasemmalta lähestyvää raitiovaunua. Eli mikäli raitiovaunulle ei ole sen tulosuunnassa väistämismerkkejä, täytyy sitä väistää aina.

Myös tilanteissa, joissa ajoneuvolla käännytään ja heti käännöksen jälkeen ylitetään raitiotie. Näissä tilanteissa täytyy huomioida niin edestä kuin takaakin lähestyvät raitiovaunut. Tämä koskee myös liikennevalo-ohjattuja risteyksiä. Nuolivalolla käännyttäessä väistettäviä raitiovaunuja ei kuitenkaan pitäisi olla.

– Ajoneuvon kuljettajan on vihreästä nuolivalosta huolimatta syytä varmistaa, että painava raitiovaunu varmasti pysähtyy. Erityisesti syksyllä kiskoille pudonneet puiden lehdet vähentävät kitkaa ja vaikeuttavat raitiovaunun pysäyttämistä. Tarpeettomia pysähdyksiä vihreän nuolivalon palaessa on kuitenkin syytä välttää, jotta ei itse yllätä takana ajavaa, Vesalainen opastaa.

Erilainen valo-opastin

Joissain paikoissa autoilijat pysäytetään kolmion muotoisella raitiovaunuvalo-opastimella

Raitiovaunuvalot toimivat hieman poikkeavasti. Keltainen vilkkuva valo varoittaa lähestyvästä raitiovaunusta, jolloin muiden on liikenteessä noudatettava erityistä varovaisuutta ja valmistauduttava pysähtymään. Keltaisen valon palaessa yhtenäisesti tai punaisten valojen vilkkuessa on pysähdyttävä. Raitiovaunun mentyä punaiset valot sammuvat ja keltainen valo vilkkuu hetken, kunnes sammuu ja liikenne jatkuu normaalisti.

Valo-opastimia ei jokaisessa risteyksessä kuitenkaan ole tai ne eivät aina välttämättä toimi. Toimiessaankin raitiovaunuvalo-opastin on pimeä silloin, kun raitiovaunua ei tule. Opastin näyttää siis samalta, kuin ollessaan esimerkiksi vian seurauksena pois toiminnasta.

”Ikinä ei pidä luottaa pelkkään valo-opastimeen, vaan aina pitää havainnoida huolellisesti, onko raitiovaunu tulossa”, Vesalainen muistuttaa.

Lähde: Autoliitto Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Keskustelu