29.10.2022

Polkupyöräilijöiden kuolemat: pimeällä sattuu ja kypärä pelastaisi

talvi sähköpyörällä helkama

Tutkijalautakunnat: vuosina 2016–2020 kuolleista kypärää käyttämättömistä pyöräilijöistä 53 % olisi eri todennäköisyyksillä pelastunut kuolemalta. Pyörän valojen puute myötävaikutti 12 pyöräilyonnettomuuden tapahtumiseen.

Vuosina 2016–2020 tapahtui 83 polkupyöräilijän kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Pyöräilyonnettomuuksissa kuoli 23 nais- ja 60 miespyöräilijää.

Kuolleista pyöräilijöistä vain joka kolmas (32 %) käytti kypärää.

Tiedot käyvät ilmi Onnettomuustietoinstituutin (OTI) keräämistä tiedoista. Onnettomuustietoinstituutti tutkii tarkoin kaikki liikenteen kuolonkolarit. OTI-pyöräilyraportti 2022 käy lävitse liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2016–2020 tutkimat polkupyöräilijän kuolemaan johtaneet onnettomuudet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuolleista joka kolmas käytti kypärää

OTIn koostamien tietojen mukaan kuolleista pyöräilijöistä joka kolmas (32 %) käytti kypärää.

Kypärä olisi pelastanut ihmishenkiä. Kypärää käyttämättömistä pyöräilijöistä 26 (53 %) olisi eri todennäköisyyksillä pelastunut kuolemalta, mikäli kypärä olisi ollut käytössä, raportissa arvioidaan.

Raportissa todetaan, että seitsemässä tapauksessa kypärän käytön vaikutus ei ole tiedossa.

Pimeällä sattuu onnettomuuksia

Polkupyöräilijän kuolemaan johtaneista onnettomuuksista joka neljäs tapahtui pimeän tai hämärän aikaan. Näissä onnettomuuksissa mukana olleista 20 pyöräilijästä joka toisella ei ollut onnettomuushetkellä pyörässään mitään valoa – ei edessä eikä takana.

Pelkkä etuvalo oli käytössä neljällä pyöräilijällä, kun taas pelkkä takavalo kahdella. Ilman takavaloa ajaneiden pyöräilijöiden onnettomuuksista yksi tapahtui kesäkuun 2020 jälkeen, jolloin takavalo olisi lain mukaan pitänyt olla käytössä. Neljällä pyöräilijällä oli sekä etu- että takavalo.

Valojen puuttumisella on merkitystä.

Tutkijalautakuntien arvioiden mukaan valojen puute myötävaikutti 12 pyöräilyonnettomuuden tapahtumiseen.

Talvipyöräily_2019_AH

Näin tieliikennelaki sanoo valoista

1.6.2020 voimaan tulleen tieliikennelain 49 §:n mukaan polkupyörässä pitää olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävän valaisimen lisäksi

myös taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin, kun pyörällä ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan tai kun näkyvyys on sään tai muun syyn vuoksi huonontunut (Tieliikennelaki 729/2018).

Polkupyörään kiinnitettävän valaisimen sijaan valaisin voidaan kiinnittää myös esimerkiksi pyöräilijän kypärään.

Polkupyörän etuvalopakko on ollut voimassa jo aiemmin.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: OTI-pyöräilyraportti 2022

a:1:{i:0;s:6:"123283";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat