25.2.2020 Liikenne Talvi sähköpyörällä: harjasuolausta ja säiden temppuja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupunkipyörä on hoitanut tehtävänsä erinomaisesti, haasteena on väylien talvihoito. Talvikuukausien sähköavusteinen pyöräily on uskollisen ratsun puolesta sujunut mainiosti. Vankkarakenteinen Helkama SE10 -kaupunkisähköpyörä on hoitanut osansa kunnialla, olipa kyseessä vaihteiden tai jarrujen toiminta, akun latauksen vaivattomuus tai luvatun sähköisen toimintamatkan toteutuminen. Haasteet ovat toisaalla. Teiden ja väylien talvihoidossa on järjestys, jonka mukaan liikennöitävään kuntoon saatetaan aluksi pääväylät, sitten pienemmät ja vähäliikenteisemmät tiet. Öisten lumimyräköiden jäljiltä lumenaurauskalusto ei millään riitä aamun varhaisina tunteita kaikkialle – olipa kyseessä ajotiet tai kevyen liikenteen väylät. Pääkaupunkiseudulla ei tänä talvena tosin ole juuri ollut aamuisia auraustarpeita. Nastarenkaat ovat rapisseet asvaltilla. Alla oleva harvinainen ajokuva otettiin aamupäivästä loppiaisena 6.1. – muutamaa tuntia myöhemmin vesisade sulatti lumipeitteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pyöräily-ystävällisyys kohentunut Ei liene väärin arvioida, että pääkaupunkiseudun pyöräteiden verkosto on paremmassa kunnossa kuin koskaan: on rakennettu uusia reittejä ja baanoja, pyöräilijät huomioon ottavia risteysratkaisuja ja myös talvikunnossapitoon on kiinnitetty aiempaa enemmän huomiota. Helsinki on aiempaa pyöräily-ystävällisempi. Yksi mittari eri Euroopan kaupunkien pyöräily-ystävällisyydessä on kahden vuoden välein julkaistava Copenhagenize Index. Tuoreimmalla vuoden 2019 listalla Helsinki oli sijalla 10. Tulos on kahdeksaan sijaa parempi sitten edellisen listauksen. Kärjessä ja Helsingin edellä olivat Kööpenhamina, Amsterdam, Utrecht, Antwerpen, Strasbourg, Bordeaux, Oslo, Pariisi ja Wien – jotka sijaitsevat Helsinkiä etelämpänä. Helsingin vahvuuksiksi on nostettu 1 300 kilometrin mittainen pyörätieverkosto ja erilliset pyöräilybaanat. Sivusto huomioi myös kaupungin uudet innovaatiot talvikauden tienhoidossa. Liikenneturvan pyöräilykyselyn mukaan, 64 prosenttia pyöräilisi enemmän, jos talvikunnossapito pyöräilyväylillä paranisi. Kyselyyn vastanneista 44 prosenttia oli joutunut viimeisen kolmen vuoden aikana pyöräilyonnettomuuteen. Syyksi onnettomuudelle nimettiin useimmiten keli tai olosuhde, tai oma arviointi- tai havaintovirhe. Helsingissä uusia kokeiluja Helsingin kokeilussa muutamilla pyöräilyväylillä lumi poistetaan harjaamalla ja liukkaudentorjuntaan käytetään liuossuolaa, aurauksen ja hiekoituksen sijaan. Yhdellä reitillä lumi poistetaan harjaamalla ja liukkaudentorjuntaan kokeillaan biohajoavaa kaliumformiaattia, ja toisella reitillä toteutetaan tehostettua aurausta ja liukkaus torjutaan hiekoitussepelillä. Harjasuolaukseen perustuva korkean laatutason kunnossapito on kustannuksiltaan noin puolitoistakertainen panostus Helsingin kaupungille. Sepeli sapettaa Helsingin polkupyöräilijät ry:n (HePo) mukaan talvihoidon yksi keskeinen haaste on talvihoidon epäjatkuvuus: talvihoidon taso voi vaihdella kesken reitin. HePo pitää ongelmallisena renkaan alla liukuvaa sepeliä, joka puhkoo renkaita. Pyöräliitto on sitä mieltä, että Suomessa tulee talviolosuhteiden entistä rajumpien vaihteluiden vuoksi arvioida uudelleen, miten pyöräteitä ylläpidetään talvisin. Liitto huomauttaa, että vaikka Etelä-Suomessa on tänä talvena pyöräilty pääosin lumesta ja jäästä puhtailla kaduilla, on kaduille levitetty sepeliä ehkäisemään ajoittaista liukkautta. – Sepeli toimii lumettomalla asvaltilla kuin kuulalaakeri. Sen vuoksi moni pyöräilijä kaatuu, ja sepeli myös puhkoo renkaita. Nykyisissä sääolosuhteissa liukkautta tulisi poistaa esimerkiksi harjaamalla ja suolaamalla, mutta nämä menetelmät leviävät Suomessa hitaasti, Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen arvioi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoliitto: kalliita kilometrejä Polkupyöräilyä halutaan valtiovallankin toimesta edistää monin eri keinoin. Tässä tavoitteessa ei Autoliiton näkemyksen mukaan ole sinänsä huomauttamista, mutta ”tuntuu siltä, että pyöräilyyn liittyvät rajoitukset jätetään tarkoituksella mainitsematta”, todetaan liiton lausunnossa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) MAL 2019 -suunnitelmasta. Autoliiton mukaan ei ole oikein ottaa pyöräliikenteelle tilaa autoliikenteelle tarkoitetuilta ajokaistoilta: pyöräliikenteen volyymien vaihteluiden johdosta se on rajallisten resurssien ja tilan tuhlaamista, sillä pyöräliikenne tarvitsee rinnalleen sää- ja vuodenaikavaihtelujen takia vaihtoehtoisen liikkumismahdollisuuden. ”Olosuhteiden muuttumisen myötä valtaosa pyöräilijöistä siirtyy joukkoliikenteen – pienempi osa myös henkilöautojen – käyttäjiksi. Hyvänä esimerkkinä tästä ovat kaupunkipyörät; niiden säästä riippuva käyttöaste vaihtelee melkoisesti ja koko järjestelmä suljetaan talvikauden ajaksi.” Autoliiton mukaan MAL 2019 -suunnitelman mukaisen autoliikenteelle kilpailukykyisen pyöräliikenteen pääverkon rakentaminen maksaisi arviolta 200 miljoonaa euroa. ”Hinta vaikuttaa korkealta, etenkin kun rinnalla pitää olla vaihtoehtoinen liikennekapasiteetti. Yhden kilometrin rakentaminen maksaisi 220 000 euroa.” Kolmen kuukauden koeajo päättyy Talvi sähköpyörällä -juttusarja on ilmestynyt Moottorin netissä viikoittain. Juttusarjassa on käyty eri näkökulmista lävitse talvisen työmatkapyöräilyn iloja ja haasteita. Koeajossa oli käytössä Helkama SE10 -kaupunkisähköpyörä. Lue lisää: Talvi sähköpyörällä: kolmen tonnin työmatkaratsu Talvi sähköpyörällä: nastarenkaat alle! Talvi sähköpyörällä: pirullisten työmaiden ahdistamana Talvi sähköpyörällä: riittävästi vaihteita Talvi sähköpyörällä: pirullisia koomakävelijöitä ja roisia huumoria Talvi sähköpyörällä: näy, älä riskeeraa henkeäsi! Talvi sähköpyörällä: montako nastaa on riittävästi? Talvi sähköpyörällä: ihan parasta kehnoissa oloissa Talvi sähköpyörällä: näkymällä autat autoilijaa Talvi sähköpyörällä: sateen piiskausta Talvi sähköpyörällä: ja valkeus tuli! Talvi sähköpyörällä: Asennetta ja kerrospukeutumista Talvi sähköpyörällä: missä muut polkijat? Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus ja Marko Jokela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa 5.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä soveltuu erinomaisesti työmutkapyöräilyyn 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Ensityypit on aina ne maittavimmat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku