25.2.2020 Liikenne Talvi sähköpyörällä: harjasuolausta ja säiden temppuja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupunkipyörä on hoitanut tehtävänsä erinomaisesti, haasteena on väylien talvihoito. Talvikuukausien sähköavusteinen pyöräily on uskollisen ratsun puolesta sujunut mainiosti. Vankkarakenteinen Helkama SE10 -kaupunkisähköpyörä on hoitanut osansa kunnialla, olipa kyseessä vaihteiden tai jarrujen toiminta, akun latauksen vaivattomuus tai luvatun sähköisen toimintamatkan toteutuminen. Haasteet ovat toisaalla.Teiden ja väylien talvihoidossa on järjestys, jonka mukaan liikennöitävään kuntoon saatetaan aluksi pääväylät, sitten pienemmät ja vähäliikenteisemmät tiet. Öisten lumimyräköiden jäljiltä lumenaurauskalusto ei millään riitä aamun varhaisina tunteita kaikkialle – olipa kyseessä ajotiet tai kevyen liikenteen väylät.Pääkaupunkiseudulla ei tänä talvena tosin ole juuri ollut aamuisia auraustarpeita. Nastarenkaat ovat rapisseet asvaltilla. Alla oleva harvinainen ajokuva otettiin aamupäivästä loppiaisena 6.1. – muutamaa tuntia myöhemmin vesisade sulatti lumipeitteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyöräily-ystävällisyys kohentunutEi liene väärin arvioida, että pääkaupunkiseudun pyöräteiden verkosto on paremmassa kunnossa kuin koskaan: on rakennettu uusia reittejä ja baanoja, pyöräilijät huomioon ottavia risteysratkaisuja ja myös talvikunnossapitoon on kiinnitetty aiempaa enemmän huomiota.Helsinki on aiempaa pyöräily-ystävällisempi. Yksi mittari eri Euroopan kaupunkien pyöräily-ystävällisyydessä on kahden vuoden välein julkaistava Copenhagenize Index. Tuoreimmalla vuoden 2019 listalla Helsinki oli sijalla 10. Tulos on kahdeksaan sijaa parempi sitten edellisen listauksen. Kärjessä ja Helsingin edellä olivat Kööpenhamina, Amsterdam, Utrecht, Antwerpen, Strasbourg, Bordeaux, Oslo, Pariisi ja Wien – jotka sijaitsevat Helsinkiä etelämpänä.Helsingin vahvuuksiksi on nostettu 1 300 kilometrin mittainen pyörätieverkosto ja erilliset pyöräilybaanat. Sivusto huomioi myös kaupungin uudet innovaatiot talvikauden tienhoidossa.Liikenneturvan pyöräilykyselyn mukaan, 64 prosenttia pyöräilisi enemmän, jos talvikunnossapito pyöräilyväylillä paranisi. Kyselyyn vastanneista 44 prosenttia oli joutunut viimeisen kolmen vuoden aikana pyöräilyonnettomuuteen. Syyksi onnettomuudelle nimettiin useimmiten keli tai olosuhde, tai oma arviointi- tai havaintovirhe.Helsingissä uusia kokeilujaHelsingin kokeilussa muutamilla pyöräilyväylillä lumi poistetaan harjaamalla ja liukkaudentorjuntaan käytetään liuossuolaa, aurauksen ja hiekoituksen sijaan. Yhdellä reitillä lumi poistetaan harjaamalla ja liukkaudentorjuntaan kokeillaan biohajoavaa kaliumformiaattia, ja toisella reitillä toteutetaan tehostettua aurausta ja liukkaus torjutaan hiekoitussepelillä.Harjasuolaukseen perustuva korkean laatutason kunnossapito on kustannuksiltaan noin puolitoistakertainen panostus Helsingin kaupungille.Sepeli sapettaaHelsingin polkupyöräilijät ry:n (HePo) mukaan talvihoidon yksi keskeinen haaste on talvihoidon epäjatkuvuus: talvihoidon taso voi vaihdella kesken reitin. HePo pitää ongelmallisena renkaan alla liukuvaa sepeliä, joka puhkoo renkaita.Pyöräliitto on sitä mieltä, että Suomessa tulee talviolosuhteiden entistä rajumpien vaihteluiden vuoksi arvioida uudelleen, miten pyöräteitä ylläpidetään talvisin. Liitto huomauttaa, että vaikka Etelä-Suomessa on tänä talvena pyöräilty pääosin lumesta ja jäästä puhtailla kaduilla, on kaduille levitetty sepeliä ehkäisemään ajoittaista liukkautta.– Sepeli toimii lumettomalla asvaltilla kuin kuulalaakeri. Sen vuoksi moni pyöräilijä kaatuu, ja sepeli myös puhkoo renkaita. Nykyisissä sääolosuhteissa liukkautta tulisi poistaa esimerkiksi harjaamalla ja suolaamalla, mutta nämä menetelmät leviävät Suomessa hitaasti, Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen arvioi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto: kalliita kilometrejäPolkupyöräilyä halutaan valtiovallankin toimesta edistää monin eri keinoin. Tässä tavoitteessa ei Autoliiton näkemyksen mukaan ole sinänsä huomauttamista, mutta ”tuntuu siltä, että pyöräilyyn liittyvät rajoitukset jätetään tarkoituksella mainitsematta”, todetaan liiton lausunnossa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) MAL 2019 -suunnitelmasta.Autoliiton mukaan ei ole oikein ottaa pyöräliikenteelle tilaa autoliikenteelle tarkoitetuilta ajokaistoilta: pyöräliikenteen volyymien vaihteluiden johdosta se on rajallisten resurssien ja tilan tuhlaamista, sillä pyöräliikenne tarvitsee rinnalleen sää- ja vuodenaikavaihtelujen takia vaihtoehtoisen liikkumismahdollisuuden. ”Olosuhteiden muuttumisen myötä valtaosa pyöräilijöistä siirtyy joukkoliikenteen – pienempi osa myös henkilöautojen – käyttäjiksi. Hyvänä esimerkkinä tästä ovat kaupunkipyörät; niiden säästä riippuva käyttöaste vaihtelee melkoisesti ja koko järjestelmä suljetaan talvikauden ajaksi.”Autoliiton mukaan MAL 2019 -suunnitelman mukaisen autoliikenteelle kilpailukykyisen pyöräliikenteen pääverkon rakentaminen maksaisi arviolta 200 miljoonaa euroa. ”Hinta vaikuttaa korkealta, etenkin kun rinnalla pitää olla vaihtoehtoinen liikennekapasiteetti. Yhden kilometrin rakentaminen maksaisi 220 000 euroa.” Kolmen kuukauden koeajo päättyy Talvi sähköpyörällä -juttusarja on ilmestynyt Moottorin netissä viikoittain. Juttusarjassa on käyty eri näkökulmista lävitse talvisen työmatkapyöräilyn iloja ja haasteita. Koeajossa oli käytössä Helkama SE10 -kaupunkisähköpyörä. Lue lisää: Talvi sähköpyörällä: kolmen tonnin työmatkaratsu Talvi sähköpyörällä: nastarenkaat alle! Talvi sähköpyörällä: pirullisten työmaiden ahdistamana Talvi sähköpyörällä: riittävästi vaihteita Talvi sähköpyörällä: pirullisia koomakävelijöitä ja roisia huumoria Talvi sähköpyörällä: näy, älä riskeeraa henkeäsi! Talvi sähköpyörällä: montako nastaa on riittävästi? Talvi sähköpyörällä: ihan parasta kehnoissa oloissa Talvi sähköpyörällä: näkymällä autat autoilijaa Talvi sähköpyörällä: sateen piiskausta Talvi sähköpyörällä: ja valkeus tuli! Talvi sähköpyörällä: Asennetta ja kerrospukeutumista Talvi sähköpyörällä: missä muut polkijat? Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus ja Marko JokelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 4.7.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Helkama X – kaikenlaisille kuskeille 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen