31.12.2019 Liikenne Talvi sähköpyörällä: näy, älä riskeeraa henkeäsi! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talven pimeillä polkevan kannattaa huolehtia valot kuntoon ja heijastavia vaatteita päälle. Polkupyörien havaitseminen talvisaikaan on haastavaa, etenkin kun työmatkapyöräilijät liikkuvat tyypillisesti pimeään vuorokaudenaikaan: aamun varhaisina tunteina tai myöhään iltapäivällä hämärän hyssyn jo laskeuduttua. Kyselytutkimusten perusteella moni pyöräilee talvisin ainakin viikoittain. Pyörässä on oltava vaaleaa valoa näyttävä etuvalo pimeällä tai hämärässä ajettaessa sekä etu-, taka- ja sivuheijastimet. Etuheijastimen on oltava valkoinen ja takaheijastimen punainen. Etuvalo saa olla kiinteää tai vilkkuvaa valoa näyttävä. – Pyöräilijöiden on talvella elintärkeää tehdä itsensä näkyväksi. Ajovalot, heijastinliivi sekä pyörän heijastimet antavat muille tielläliikkujille paremman mahdollisuuden havaita pyöräilijä ajoissa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa. Vesalainen peräänkuuluttaa kaikilta tielläliikkujilta kykyä joustavaan yhteispeliin. – Niin pyöräilijöiden kuin muidenkin ajoneuvojen kuljettajien pitää sovittaa ajonopeutensa sellaiseksi, että pysähtyminen tarvittaessa onnistuu ennen risteystä. Liukkaalla talvikelillä, hämärässä tai pimeässä nopeuden tulee olla tuntuvasti alhaisempi kuin pidon ja näkyvyyden ollessa hyviä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valot kuntoon Etuvalon lisäksi myös takavalon käyttö on viisautta – ja uuden tieliikennelain velvoittamana pakollista 1.6.2020 alkaen kun olosuhteet vaativat. Pyörän ensiasennusvalot eivät välttämättä ole parhaat mahdolliset. Jos valaistusteho tai valokeilan muoto ei tyydytä, kannattaa pimeän selättäjiksi hankkia uusi etuvalo tai lisävalo, jotta näkyvyys eteen kohenee. Valoja valitsevan kannattaa kierrellä pyöräalan liikkeissä ja kysellä arviota eri ratkaisuista. Tässäkin tapauksessa pätee sanonta: köyhän ei kannata ostaa halpaa. Valoissakin laadulla ja hinnalla on yhteys, mutta vallitseva hintataso selviää vain liikkeissä ja verkkokaupoissa kiertelemällä. Myös otsalamppu sallittu Vuoden 2015 alusta lainmuutoksen myötä pyöräilijöille on ollut sallittua käyttää valaisimena myös otsalamppua, jotka ovat leditekniikalla toteutettuna nykyisin varsin tehokaita. Viranomainen eli Traficom on kuitenkin huomauttanut, että on turvallisinta käyttää otsalampun ohella myös pyörän omaa kiinteää valaisinta, sillä se viestittää otsalamppua paremmin muille liikkujille pyöräilynopeuden ja -suunnan. Liikenneturvan seurantojen mukaan enemmistö valoa käyttävistä pyöräilijöistä suosii kiinteää valoa. – Tasaisesti palavan pyöränvalon – ja siten pyöräilijän – etenemistä on helpompi seurata kuin vilkkuvalon. Kiinteä valo myös valaisee pyöräilijän edessä olevan ajoradan vilkkuvaa paremmin. Toiset tienkäyttäjät voivat myös kokea vilkkuvalon häiritseväksi, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa arvioi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Heijastimet ja kirkkaat värit Omalta osaltani autan asiaa etuvalon lisäksi pyörän heijastimin, kirkkaan ja heijastavan takalaukun sekä heijastavien ja kirkkaan väristen vaatteiden sekä kenkäsuojien avulla. Huomioliivi on edullinen hankinta, eikä laisinkaan yliampuvaa varustautumista. Kun liivi on tarpeeksi isoa kokoa, se ei kiristä tai haittaa talvivaatetuksenkaan päälle puettuna liikkumista. Reisiä suojaavat tuulen- ja vedenkestävät sadesuojat mukavoittavat polkemista ja auttavat myös näkymisessä: huomiokeltaisten suojien sivuilla on heijastavat kaistaleet. Kätevät kenkien taakse napsautettavat jalkinevalot kertovat takaa tuleville, että edessä liikkuu joku pyörän selässä. Valkoiset ledivalot voi säätää vilkkuviksi tai jatkuvasti palaviksi. Esimerkiksi Autoliiton kaupassa myytävät jalkinevalot maksavat 11,50 tai 17 euroa siitä riippuen onko ostaja Autoliiton jäsen. Autoilijan velvollisuudet Jos on pyöräilijöillä velvollisuuksia, on niitä tietty autoilijoillakin. Tieliikennelaki määrää, että ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Ajoneuvo on myös voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Pimeän ajan haasteiden selättämiseen kuuluvat auton tuulilasin, pyyhkijänsulkien ja ajovalojen kunnosta huolehtiminen. Fiksu autoilija sovittaa ajonopeutensa, ja ajaa pimeän aikaan varovaisemmin etenkin kaupunkiympäristössä, jossa liikkuu paljon ihmisiä jalan ja pyörällä. Kolmen kuukauden koeajo Talvi sähköpyörällä -juttusarja ilmestyy Moottorin netissä viikoittain. Juttusarjan aikana käydään lävitse talvisen työmatkapyöräilyn iloja ja haasteita sähköavusteisen pyöräilyn näkökulmasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Talvi sähköpyörällä: kolmen tonnin työmatkaratsu Talvi sähköpyörällä: nastarenkaat alle! Polkien läpi talven – mutta millaisin renkain? Talvi sähköpyörällä: pirullisten työmaiden ahdistamana Talvi sähköpyörällä: pirullisia koomakävelijöitä ja roisia huumoria Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa 5.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä soveltuu erinomaisesti työmutkapyöräilyyn 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Ensityypit on aina ne maittavimmat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku