Liikenne | Talvi sähköpyörällä | 28.1.2020

Talvi sähköpyörällä: ja valkeus tuli!

Helkama-sähköpyörän perushyvä etuvalo on himmeähkö tuikku erilliseen tehovaloon verrattuna.

Jaa artikkeli

Aamujen sysimusta pimeys saa harkitsemaan lisävalon asentamista sähköpyörän keulille. Helkaman etuvalo ajaa asiansa perushyvin, mutta on valaisukyvyiltään rajoittunut, jos kiinteästi asennetun etuvalon kykyjä verrataan tehokkaisiin erillisvaloihin. Emme nyt juutu valmistajien lupaamiin valovirran lumenarvoihin tai valosävyihin. Tähän käyttökokeeseen tarkoitukseen riittää, kun silmämääräisesti arvioidaan valojen näyttämää.

Talvipyöräily_2019_AH

Helkaman kiinteä etuvalo on varsin kyvykäs vaikkei ole koolla pilattu. Leditekniikka mahdollistaa siron muotoilun. Vertailun vuoksi kokeilen talvipyöräilykäytössä myös kahta erillisvaloa, joita myy muun muassa XXL-urheilutarvikeketju.

Kokeiltavat erillisvalot ovat Magicshinen valmistamia.

Kahden ledin ratkaisu

Polkupyörän ohjaustankoon asennettava etuvaloyksikkö on vankkaa tekoa. Etuvalon kotelointi vakuuttaa. Pakkauksessa on tarvittavat kumilenksut, joilla etuvalon saa kiinnitetyksi sekä akku ja tarvittavat laturijohdot. Etuvalon saa myös kiinnitettyä pyöräilykypärään. Valosetissä on mukana myös takavalo sekä langaton kaukosäädin kumpaankin valoon.

Etuvalon teho on valittavissa kolmesta ja toimintona on myös vilkkuvalo. Takavalossa on tasaisen valon lisäksi kaksi vilkkuvaa valoa. Etuvalo osaa varoittaa, jos virta on käytön aikana loppumaisillaan. Vaivatonta on, että kumipintainen ja napakkatoiminen käyttökytkin sijaitsee lampun päällä. Tehovalinta onnistuu myös pyöräilyhanskat kädessä.

Erillisvalo valaisee etualan kiitettävän tehokkaasti – ja laajemmalla valokeilalla kuin pyörän omalla etuvalolla.

Valmistaja lupaa etuvalon käyttöajaksi maksimiteholla 2,5 tuntia. Toiminta-aikoihin tosin kannattaa suhtautua varauksella. Luvattu latausaika on 2–2,5 tuntia. Valmistaja kertoo etuvalon valotehoksi 1 600 lumenia. Kahden ledin etuvalon ja takavalon sisältämä valosetti maksaa 99,90 euroa.

Viiden ledin ratkaisu

Koekäytössä oli myös valmistajansa malliston kärkituote, jossa on peräti viisi lediyksikköä. Valotehon säätötasot ovat 100, 50, 25 ja 10 prosenttia, valittavana on myös vilkkutoiminto. Valossa on ylikuumenemissuoja.

Tehokkuutensa vuoksi tämä erillisvalomalli on myös maastossa pyöräilevien suosiossa. Pimeässä maastossa eteneminen on tietty haastavampaa, kuin tutuilla ja tasaisilla ajoväylillä pyöräily.

Etuvalo on talvella polkevan tosiystävä: etuala valaistuu hämmästyttävän tehokkaasti. Tämän etuvalon avulla voi ajoissa väistellä menoa huojuttavat kuopat tai muut haasteet – myös muut kulkijat näkevät pyöräilijän sitä paremmin mitä tehokkaampi on etuvalo.

Valoyksikkö on jämerästi koteloitu ja se kiinnitetään kiitettävän vankan varren avulla ohjaustankoon. Valmistaja lupaa viiden ledin etuvalon käyttöajaksi maksimiteholla puolitoista tuntia. Toiminta-aikoihin kannattaa aina suhtautua pienellä varauksella. Luvattu latausaika on 5,5–6 tuntia. Valmistaja kertoo etuvalon valotehoksi 6 500 lumenia. Hintaa tehovalolla on 199 euroa.

Jaa artikkeli

Keskustelu