11.2.2020

Talvi sähköpyörällä: Asennetta ja kerrospukeutumista

Sadesään ikävyydet voi selättää riittävän pitkähelmaisella takilla ja kenkäsuojilla.

Talvella pyöräily kysyy asennetta, mutta on pitkälti myös vaatetuskysymys. Jos on varustautunut oikein, polkeminen on lystikästä, vaikka pakkaset paukkuisivat tai sade piiskaisi. Tänä talvena on saanut nauttia lähinnä jälkimmäisestä.

Tärkeä kolmiyhteys on riittävän lämmin, tarpeeksi hengittävä ja sopivan väljä vaatetus. Moni polkija luottaa kerrospukeutumiseen, jossa päällimmäisenä on kosteutta pitävä kerros ja alimmaisena eristävä aluskerrasto. Jos vaatetuksen kuten takin toiminnallisuus on toteutettu hengittävin materiaalein ja kosteudenpoistoaukoin, ollaan oikealla tiellä.

Takin riittävän pitkä helma varmistaa sen, ettei polkijan alaselkä jää suojatta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pakkaset hoituu, loska kismittää

Kylmyys on talvipyöräilyn haasteista se helpommin selätettävä. Kun välikerros on riittävä ja päällimmäinen kerros pitää tuulta, ei kuivalla pakkaskelillä ole isompia ongelmia. Pyöräilykypärän alle mahtuu ainakin ohut pipo. Moni talvipyöräilijä käyttää laskettelusta tuttuja kypärähuppuja tai putkihuiveja kaulan ja korvien alueen suojaamiseksi.

Ikävimmät polkemiskokemukset koittavat kylmän, pimeän ja märän yhdistelmästä. Pilkkopimeänä aamuna sateinen tai loskainen sää saa ulko-ovella mietteliääksi: entä jos tänään jättäisin polkemisen väliin ja istahtaisin lämpimään autoon.

Pyörän renkaat nostavat märästä tienpinnasta ja kaikista lätäköistä vesiroiskeen, josta osa, mutta vain osa, kuolettuu lokasuojiin. Ja jos takalokarissa on kunnollisen kokoinen kuminen roiskeläppä, ei renkaista nouseva jättövesi roisku takin selkämyksen korkeudelle saakka.

Kenkäsuojat ehdottomat

Kunnolliset kenkäsuojat ovat ehkä paras varuste mitä talvipyöräilijän avuksi on keksitty. Fiksut suojat on suunniteltu niin, että takavetoketjun ja tarranauhojen avulla ne saa vaivattomasti puetuksi. Fiksut kenkäsuojat ovat riittävän kookkaat, jotta ne suojaavat jalkaterän lisäksi nilkan alueen ja nousevat pohkeeseen.

Suojia on kahdenlaisia: ohuita vedeltä suojaavia malleja ja paksumpia lämpöeristäviä malleja. Jos työmatkapyöräily on säännöllistä ja ympärivuotista, on tarve kaksille kenkäsuojille ilmeinen.

Suosittelen lämpimästi myös reisiä suojaavia huomiokeltaisia tuulen- ja vedenkestäviä sadesuojia. Ne ovat kevyet ja helpot laittaa ylle sekä rullata pois. Suojat ovat jalkojen takaosasta avoimet, joten kosteus pääsee vaivatta ulos.

Vaihtovaatteet kuivana perille

Pyörälaukkuja on monenlaisia. Näillä säillä kannattaa varmistua siitä, että käytössä on laukku, joka kestää sade- ja roiskevettä. On kurjaa, jos perillä esiin kaivetut vaihtovaatteet ovat kastuneet. Monen pyörälaukun päälle voi vetää suojahupun, joka toimittaa suojaamisen tehtävää mutta on kirkkaan värisenä myös turvavaruste.

Kun sateesta huolimatta pyörän selkään noussut työmatkapyöräilijä pääsee perille, on edessä kaksi palkintoa. Kuuma suihku ja kuivat vaihtovaatteet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmen kuukauden koeajo

Talvi sähköpyörällä -juttusarja ilmestyy Moottorin netissä viikoittain. Juttusarjan aikana käydään lävitse talvisen työmatkapyöräilyn iloja ja haasteita sähköavusteisen pyöräilyn näkökulmasta.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus ja Autoliitto

Luetuimmat