11.2.2020 Liikenne Talvi sähköpyörällä: Asennetta ja kerrospukeutumista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sadesään ikävyydet voi selättää riittävän pitkähelmaisella takilla ja kenkäsuojilla. Talvella pyöräily kysyy asennetta, mutta on pitkälti myös vaatetuskysymys. Jos on varustautunut oikein, polkeminen on lystikästä, vaikka pakkaset paukkuisivat tai sade piiskaisi. Tänä talvena on saanut nauttia lähinnä jälkimmäisestä. Tärkeä kolmiyhteys on riittävän lämmin, tarpeeksi hengittävä ja sopivan väljä vaatetus. Moni polkija luottaa kerrospukeutumiseen, jossa päällimmäisenä on kosteutta pitävä kerros ja alimmaisena eristävä aluskerrasto. Jos vaatetuksen kuten takin toiminnallisuus on toteutettu hengittävin materiaalein ja kosteudenpoistoaukoin, ollaan oikealla tiellä. Takin riittävän pitkä helma varmistaa sen, ettei polkijan alaselkä jää suojatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pakkaset hoituu, loska kismittää Kylmyys on talvipyöräilyn haasteista se helpommin selätettävä. Kun välikerros on riittävä ja päällimmäinen kerros pitää tuulta, ei kuivalla pakkaskelillä ole isompia ongelmia. Pyöräilykypärän alle mahtuu ainakin ohut pipo. Moni talvipyöräilijä käyttää laskettelusta tuttuja kypärähuppuja tai putkihuiveja kaulan ja korvien alueen suojaamiseksi. Ikävimmät polkemiskokemukset koittavat kylmän, pimeän ja märän yhdistelmästä. Pilkkopimeänä aamuna sateinen tai loskainen sää saa ulko-ovella mietteliääksi: entä jos tänään jättäisin polkemisen väliin ja istahtaisin lämpimään autoon. Pyörän renkaat nostavat märästä tienpinnasta ja kaikista lätäköistä vesiroiskeen, josta osa, mutta vain osa, kuolettuu lokasuojiin. Ja jos takalokarissa on kunnollisen kokoinen kuminen roiskeläppä, ei renkaista nouseva jättövesi roisku takin selkämyksen korkeudelle saakka. Kenkäsuojat ehdottomat Kunnolliset kenkäsuojat ovat ehkä paras varuste mitä talvipyöräilijän avuksi on keksitty. Fiksut suojat on suunniteltu niin, että takavetoketjun ja tarranauhojen avulla ne saa vaivattomasti puetuksi. Fiksut kenkäsuojat ovat riittävän kookkaat, jotta ne suojaavat jalkaterän lisäksi nilkan alueen ja nousevat pohkeeseen. Suojia on kahdenlaisia: ohuita vedeltä suojaavia malleja ja paksumpia lämpöeristäviä malleja. Jos työmatkapyöräily on säännöllistä ja ympärivuotista, on tarve kaksille kenkäsuojille ilmeinen. Suosittelen lämpimästi myös reisiä suojaavia huomiokeltaisia tuulen- ja vedenkestäviä sadesuojia. Ne ovat kevyet ja helpot laittaa ylle sekä rullata pois. Suojat ovat jalkojen takaosasta avoimet, joten kosteus pääsee vaivatta ulos. Vaihtovaatteet kuivana perille Pyörälaukkuja on monenlaisia. Näillä säillä kannattaa varmistua siitä, että käytössä on laukku, joka kestää sade- ja roiskevettä. On kurjaa, jos perillä esiin kaivetut vaihtovaatteet ovat kastuneet. Monen pyörälaukun päälle voi vetää suojahupun, joka toimittaa suojaamisen tehtävää mutta on kirkkaan värisenä myös turvavaruste. Kun sateesta huolimatta pyörän selkään noussut työmatkapyöräilijä pääsee perille, on edessä kaksi palkintoa. Kuuma suihku ja kuivat vaihtovaatteet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolmen kuukauden koeajo Talvi sähköpyörällä -juttusarja ilmestyy Moottorin netissä viikoittain. Juttusarjan aikana käydään lävitse talvisen työmatkapyöräilyn iloja ja haasteita sähköavusteisen pyöräilyn näkökulmasta. Lue lisää: Talvi sähköpyörällä: ja valkeus tuli! Talvi sähköpyörällä: näkymällä autat autoilijaa Talvi sähköpyörällä: sateen piiskausta Talvi sähköpyörällä: ihan parasta kehnoissa oloissa Talvi sähköpyörällä: montako nastaa on riittävästi? Talvi sähköpyörällä: näy, älä riskeeraa henkeäsi! Talvi sähköpyörällä: pirullisia koomakävelijöitä ja roisia huumoria Talvi sähköpyörällä: riittävästi vaihteita Talvi sähköpyörällä: nastarenkaat alle! Talvi sähköpyörällä: pirullisten työmaiden ahdistamana Talvi sähköpyörällä: kolmen tonnin työmatkaratsu Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus ja Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa 5.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä soveltuu erinomaisesti työmutkapyöräilyyn 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Ensityypit on aina ne maittavimmat 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?