15.1.2022 Liikenne Tunneleissa ajetaan herkästi ylinopeutta, kertoo tutkimus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suuri osa maantietunneleiden autoilijoista ajaa ylinopeutta. Kaupunkiliikennetunneleissa ylinopeutta ajavien osuus on noin 80 % ja moottoritietunneleissa hieman yli 50 %. Ylinopeus maantietunneleissa on yleistä. Tutkimus selvitti tunneleissa ajettavien ylinopeuksien yleisyyttä ja arvioi ylinopeuden aiheuttamaa turvallisuusongelmaa. Sekin käy ilmi, että tieliikenneonnettomuudet tunneleissa aiheuttavat herkemmin vakavampia seurauksia kuin avonaisilla tieosuuksilla tapahtuvat onnettomuudet. Väyläviraston tutkimuksessa selvitettiin myös tunneleiden automaattivalvonnan hyötyjä sekä kykyä hillitä liikenteen ajonopeuksia. Maantietunneleissa tehdyt nopeusmittaukset osoittavat, että suuri osa maantietunneleiden autoilijoista ajaa ylinopeutta. Kaupunkiliikennetunneleissa ylinopeutta ajavien osuus on noin 80 % ja moottoritietunneleissa hieman yli 50 %. Vastaavasti kaupunkitunneleissa 15 % kuljettajista ajaa yli 10–15 km/h ylinopeutta ja moottoritietunneleissa 15 % kuljettajista ajaa yli 15 km/h ylinopeudetta. Tutkimuksessa tehdyt mittaukset toteutettiin eri puolilla Suomea Karnaisten (Vt1), Markkinamäen (Vt7), Hiidenkallion (Mt102) ja Revontulen (Vt4) tunneleissa sekä Rantatunnelissa (Vt12). Artikkelin kuvituksena (kuten alla) on valokuvia Lahden eteläisen kehätien lähes kilometrin pituisesta Liipolan tunnelista, jossa järjestettiin loppuvuodesta 2020 myös pelastusharjoitus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Peräänajoja ja kaistanvaihtokolareita Suomessa yleisimmät onnettomuustyypit tunneleissa ovat peräänajot ja kaistanvaihto-onnettomuudet sekä törmäämiset tunnelin laitteisiin ja rakenteisiin. Suomessa on 25 maantietunnelia, joista suurin osa sijaitsee moottoritieympäristössä. Lisäksi isompien kaupunkien kehä- ja läpiajoteillä on useita kaupunkiliikennetunneleita. Väyläviraston koostamien tietunneleiden tapahtumien yhteenvetoraporttien mukaan vuosina 2017–2019 Suomen maantietunneleissa on tapahtunut yhteensä 84 onnettomuutta tunneleissa sisällä ja 12 onnettomuutta tunnelialueella tunnelin ulkopuolella. – Tunnelissa tapahtuvat onnettomuudet johtavat herkemmin vakavampiin seurauksiin: suljetussa ympäristössä esimerkiksi onnettomuuden raivaus- ja pelastustyöt vaikeutuvat. Lisäksi tunneleiden onnettomuudet sekä mahdolliset tulipalot aiheuttavat verrattain suurempia taloudellisia vahinkoja, Väyläviraston tietunneliturvallisuuden asiantuntija Kari Korpela kertoo. Tutkimusten johtopäätöksissä otetaan esiin, että automaattinen nopeusvalvonta vaikuttaa liikenteen keskinopeuksiin ja suurimpiin ylinopeuksiin laskevasti. Tämä vähentää myös tunneleissa tapahtuvien henkilövahinko-onnettomuuksien sekä kuolemaan johtavien onnettomuuksien määrää. ”Muista maantieympäristöön soveltuvista nopeudenhallintakeinoista esimerkiksi leveillä keskiviivamerkinnöillä on todettu olevan suotuisa vaikutus ajonopeuksiin”, tutkimuksessa todetaan. Tunnelien tarkkailua 24/7 Jos kaikki sujuu hyvin, tunnelit sujuvoittavat liikennettä ja vähentävät esimerkiksi meluhaittoja ja ruuhkaisuutta kaupunkialueilla. Ajoneuvoliikenteen päästötkin vähenevät, kun kaupunkialueiden halki kulkevat ajoneuvot voivat ohittaa turhat pysähdykset ja liikennevaloristeykset tunnelin kautta. Tunneleita tarkkaillaan Suomessa läpi vuorokauden. Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic operoi tunneleita Helsingistä Rovaniemelle neljästä tieliikennekeskuksesta Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Oulussa. Tarkkailtavaa riittää, sillä väkirikkaalla alueella kuten pääkaupunkiseudulla sijaitsevat tunnelit ovat erittäin vilkkaasti liikennöityjä. Esimerkiksi Kehä I:llä sijaitsevan Mestarintunnelin yli 80 000 auton päivittäisen ajoneuvoliikenteen tietoa kerryttää tieliikennekeskuksen käyttöön mm. 24 liikennekameraa, päivitetty paloilmoitinjärjestelmä sekä 48 häiriönhallintajärjestelmän kameraa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Fintraffic, Väyläviraston julkaisuja 30/2021: Maantietunneleissa ajettavien ylinopeuksien vaikutus tunneliturvallisuuteen Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?