9.3.2022 Autoilun hinta Ukrainan sota tuntuu bensapumpulla – polttoaineet ennätyshinnoissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polttoaineiden hinnat ovat kohonneet ennätyslukemiin. Bensapistoolin tarttuessa autoilijat ovat saaneet tuta Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan, sillä sota kurittaa humanitaarisen kriisin lisäksi myös taloutta. Osansa saavat suomalaiset autoilijat. Suurta ihmetystä bensapumpulla on herättänyt se, että ensimmäistä kertaa historiassa dieselin hinta on kohonnut 95E-bensiiniä korkeammalle. Venäjän sotatoimet ovat nostaneet kaikkien polttoaineiden hintoja, mutta erityisesti korotuspaineet ovat osuneet dieseliin. Kyse on ostohintojen noususta. Jutun kirjoitushetkellä 95 E10 bensiinin keskihinta on Suomessa 2,160 euroa ja dieselin 2,168 euroa. Kalleinta polttonestettä on 98 E5, jonka pumppuhinta on keskimäärin 2,241 euroa. Kahden euron kipuraja ylittyy siis kirkkaasti. Ennätyskorkea polttoaineen hinta muodostuu kotimaassa ennen kaikkea verotuksesta. Bensiinituotteissa veron osuus on reilut 60 prosenttia litrahinnasta ja dieselissä karkeasti puolet. Jäljelle jäävä osuus muodostuu raakaöljyn hinnasta ja jalostuksesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Öljytynnyri maksaa entistä enemmän Venäjän sotatoimet ovat nostaneet raakaöljyn hintoja reilusti. Vuoden 2022 vaihteessa 159 litran vetoinen raakaöljybarreli maksoi 70 dollaria, mutta tällä hetkellä hinta on yli 100 dollaria. – Ukrainan tilanne on nostanut hankkimamme raakaöljyn hintoja huomattavasti. Erilaisten sanktioiden ja ostoboikottien vuoksi kysyntä on huomattavassa määrin siirtynyt pois venäläisistä raakaöljyistä muihin laatuihin, kuten Pohjanmeren öljyihin, kertoo ST1 ja Shell -ketjujen kaupallinen johtaja Timo Jokinen. Ei liene yllätys, että Suomen polttoaineteollisuus on ollut riippuvainen Venäjältä tulevasta raakaöljystä. Venäläisen raakaöljyn hankinnassa tapahtui koronan seurauksena käänne, jonka vuoksi mustaa kultaa virtasi Suomeen enemmän muualta maailmasta kuin Venäjältä. Kysyimme raakaöljyn alkuperää suomalaisilta polttoaineen myyjiltä, ja vastausten perusteella venäläisen raakaöljyn osuus on ainakin tällä hetkellä pieni. ST1:n, Shellin ja ABC:n asemille polttoaineet tulevat NEOT Group -yrityksen kautta, ja siellä Venäjän raakaöljy on marginaalissa. Emoyhtiö North European Oil Trade Oy:n (NEOT) omistavat SOK ja ST1 Nordic Oy. NEOT toimittaa polttoaineita pohjoismaisille huoltamoille. Vuositasolla yritys toimittaa 2 000 asemalle seitsemän miljardia litraa polttoainetta. NEOTin mukaan Suomen markkinoille ostetut tuotteet ovat peräisin Itämeren ympäristössä olevista jalostamoista, jotka toimivat Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Puolassa. Suoria ostoja Venäjältä yritys ei sanomansa mukaan tee. – Pääosa tuotteista tuodaan Göteborgin jalostamolta, jossa käytetään Pohjanmeren raakaöljyä, ei lainkaan venäläisiä laatuja, selventää Timo Jokinen. Suurella osalla kotimaisista toimijoista vaikuttaisi siis olevan pesä kunnossa venäläisen öljyn suhteen, vaikkakin sotakannalla olevan itänaapurin tuotteista ei uskalleta sanoutua kokonaisuudessaan irti. Neste korvaamassa venäläisen öljyn muilla NEOT Groupin lisäksi polttoaineenmyyntiä harjoittaa Suomessa ja pohjolassa Neste. Se on poikkeuksellinen toimija muihin verrattuna, sillä yritys jalostaa polttoaineensa itse. Nesteellä on Porvoossa jättimäinen jalostamo, jonka kapasiteetti on 206 000 barrelia päivässä. Nesteen raakaöljyn alkuperään ei anneta yhtä selkeää vastausta kuin NEOTin tapauksessa. Yritys ei käytä yhtä tiettyä raakaöljylaatua, vaan optimoi hankintansa hinnan, laadun ja siitä saatavan tuotesaannon mukaan. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on kuitenkin saanut aikaan liikehdintää myös Nesteellä. – Vallitsevasta tilanteesta johtuen korvaamme suurimman osa venäläisen raakaöljyn hankinnasta muilla raakaöljylaaduilla, kuten Pohjanmeren öljyllä, Nesteen viestinnästä kerrotaan. Sana sota on polttoaineteollisuuden suussa kuuma peruna, ja sitä ei tunnu uskaltavan käyttää tässä yhteydessä kuin ST1:n Timo Jokinen. Mieluummin puhutaan tilanteesta, epävarmuudesta tai vaikkapa konfliktista. Lähetimme kyselyn raakaöljyn alkuperästä suurimmille kotimaisille polttoainetta myyville toimijoilla. Vastaukset saimme kaikilta muilta paitsi Teboil-ketjulta. Tämä ei ole yllätys, sillä sidonnaisuudet Lukoiliin ja Venäjälle ovat ilmeiset. Teboilin Suomen viestintäjohtaja oli jopa ohjeistanut Kaleva-lehden artikkelia korjaamaan jutustaan sanan sota. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Horisontissa ei ole halpaa bensiiniä Olkoonkin niin, että Suomessa venäläisen raakaöljyn merkitys ei tällä haavaa ole suuri, on tosiasia, että polttoaineiden hinnat ovat kasvussa. Bensalitran hinta on kohonnut selkeästi yli kahden euron, mutta kattoa on tuskin vielä nähty. Samaa mieltä tuntuvat olevan myös polttoaineita myyvät toimijat. – Polttoaineiden hinnat ovat edelleen nousussa ja trendi näyttää kyllä jatkuvan, sanoo ABC-ketjun kehitysjohtaja Tiina Viksten. Sitä, millaisiin lukemiin polttoaineiden litrahinnat tulevat kohoamaan, on vaikea arvioida. Siihen vaikuttavat Ukrainan sodan jatkuminen ja yleinen maailmantilanne. Hinnat eivät kuitenkaan ole kääntymässä laskuun lähiaikoina, vaikka pumpulla näkyvät lukemat saattavatkin heitellä päivätasolla paljonkin. Jollain aikavälillä maailman öljyvirrat tulevat löytämään tasapainon. Suomessa haaste on toki myös se, että polttoaineita verotetaan reippaasti. Raakaöljyn hinta ei ole ainoa bensa- tai diesel-litraan vaikuttava tekijä. – Valmisteverot ja arvonlisävero nousevat suhteessa vastaavasti, joten polttoaineen hinnoissa tullaan näkemään tuntuvia korotuksia, kunnes kriisi laukeaa, tiivistää SEO:n toimitusjohtaja Arto Viljanen. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 13.4.2024 Autoilu Autoilun verotuksen rasitustaso ei ole itseisarvo, muistuttaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku