mainos

29.4.2025

Simo Lammikko paljastaa yhden autoalan suurimmista huijauksista 2000-luvulla

Autoalan tubettaja Simo Lammikko paljastaa Youtube-videollaan yhden suurimmista huijauksista käytettyjen autojen markkinoilla 2020-luvulla. Kyseinen video on saanut osakseen paljon huomiota, eikä syyttä. Videolla Lammikko esittelee 2000-luvun yleisen matkamittarihuijauksen, jossa käytettyjä autoja myydään jopa tuhansia euroja niiden todellista arvoa korkeammilla hinnoilla tietämättömille kuluttajille.

Videolla näkyvä Volkswagen GTE Passat on yleinen huijausten kohde

Videolla Lammikko käyttää esimerkkinä vuoden 2016 Volkswagen GTE Passatia, jota on tuotu 2020-luvulla reiluin määrin Hollannista ja Ruotsista Suomeen. Hän mainitsee kyseisen mallin olevan matkamittarihuijausten kannalta herkullinen, koska tämän vuoden malleissa on usein vielä paperinen huoltokirja. 

Epäilykset heräsivät Lammikon autokorjaamossa, kun useissa kyseisen mallin autoissa toistui mittaristossa tyyppivika ”No basic settings”. Kun tälle vialle ei löytynyt mitään järkeen käyvää selitystä, alkoi Lammikko tutkimaan asiaa tarkemmin. Kuultuaan huhuja siitä, että näiden tuontiautojen matkamittarista olisi ruuvattu matkamittarilukemaa pienemmäksi, Lammikko otti kyseisen auton tarkempaan tarkasteluun.

Matkamittarihuijauksen yleiset merkit vahvistivat Lammikon epäilyksiä

Matkamittarilukema on yksi yleisimmistä mittareista käytetyn auton arvon määrittämiseen ja siksi se on myös yleinen huijauksen kohde käytettyjen autojen markkinoilla. Kääntämällä matkamittaria taaksepäin epärehelliset automyyjät saavat nostettua käytetyn auton hintaa huomattavasti korkeammaksi kuin mikä on todellinen arvo olisi. 

Videolla näkyvän GTE Passatin matkamittarilukemaksi väitettiin 165 tkm, mutta kuten Lammikko videolla toteaa, ei tämän luokan mittarilukemalla kuuluisi näkyä näin selkeää kulumaa useassa eri paikassa.

Videolla Lammikko käy läpi yleisimmät paikat, josta auton mittarilukemaan nähden liiallisen kuluman voi todeta:

  1. Vaihdekepin nuppi

Vaihdekepin nupin kunto on ensimmäinen asia, joka saattaa paljastaa auton olevan kerrottua kuluneempi. Vaikka nupin kunto ei vielä yksinään ole riittävästi todiste, on autokorjaamossa työskentelevän Lammikon helppo verrata vaihdekepin kulumaa muihin saman luokan autoihin, joita hän käsittelee usein. 

Hän toteaakin kyseisen auton vaihdekepin nupin näyttävän hyvin kuluneelta suhteessa ilmoitettuihin ajokilometreihin.

  1. Penkkien kunto

Toisena huomiona Lammikko mainitsee kyseisen Passatin kuljettajan penkin kunnon. Videolta näkyy, että penkin reunat ovat painuneet selkeästi lyttyyn, mikä ei normaalisti tapahdu vielä tällaisella mittarilukemalla. 

Myöhemmin videolla Lammikko vertaa penkkejä samantasoisen Passatin penkkeihin, jotka ovat silminnähden paremmassa ja ryhdikkäämmässä kunnossa. Lammikko korostaakin, että Passatin penkit ovat sen verran laadukkaat, ettei tällaista kulumaa pitäisi näkyä vielä tässä kohtaa.

  1. Konehuoneen yleinen kunto

Kolmantena Lammikko tarkastelee Passatin konehuoneen yleiskuntoa, josta paistaa osien likaisuus ja ruosteen merkit. Kun tämän auton konehuonetta verrataan toiseen vastaavaan autoon, voi konehuoneen kunnossa huomata selkeän eron. Ruosteisista klemmareista ei ole tietoakaan ja kaapelit ovat selkeästi puhtaammassa kunnossa.

  1. Huoltokirjan kunto

Lammikko jatkaa tutkimalla Passatin huoltokirjaa. Huoltokirjan kansi näyttää ikäiseltään, noin 10 vuotta vanhalta lehtiseltä, mutta samalla Lammikko toteaa, että se on nivottu yhteen uudelleen ja sen sisällä olevat sivut näyttävät paljon kansia uudemmilta. 

Huoltokirjassa olevat leimaukset on tehty samalla käsialalla, samalla kynällä ja samassa liikkeessä vuodesta toiseen, mikä herättää epäilyt siitä, että merkinnät on tehty yhdeltä istumalta. Tämä jatkuu aina vuoteen 2021 asti, jolloin auto on tuotu Suomeen.

carVertical todistaa Lammikon epäilykset oikeiksi

Pystyäkseen todistamaan vahvat epäilyksensä, Lammikko ottaa avuksi carVerticalin sovelluksen. carVertical on johtava autoalan datayhtiö, joka tarjoaa kattavia autojen historiatietoja yli 40:stä maasta. Syötettyään kyseisen Passatin VIN-numeron sovellukseen, aukeaa Lammikon nähtäville auton historiaraportti.

Heti ensimmäisenä Lammikon näyttämässä raportissa silmään osuu Matkamittari-osio, joka hälyttää ”Vaatii huomiota” -merkintää. Kun Lammikko ottaa osion tarkempaan katseluun, hälyttää raportti matkamittarilukeman väärennöksen vaaraa. 

Seuraavaksi sovelluksesta näkyykin auton ajokilometrien aiemmat tiedot kuvaajana, jotka paljastavat Lammikon epäilykset oikeiksi. Kuvaajasta näkee, miten Passatin matkamittarilukema laskee yhtäkkiä huomattavasti alemmas, mikä ei käy järkeen.

Vuonna 2021 Passatin matkamittaria on käännetty lähes 100 000 km taaksepäin

Lokakuussa 2020 auton mittarilukema on vielä ollut 195 139 km, mutta helmikuussa 2021 lukema on pudonnut 95 217 kilometriin, samalla kun auto on tuotu Suomeen ja rekisteröity Traficomin kautta.

Lammikko korostaa, että tästä ei voida vielä tietää, onko mittaria käännetty jo lähtömaassa vain onko se tehty Suomen puolella. On vaikeaa tehdä johtopäätöksiä siitä, kuka on vastuussa matkamittarin peukaloinnista. Selvää on kuitenkin se, että matkamittarin väärentäminen on tapahtunut sillä välillä, kun auto on katsastettu lähtömaassa ja kun se on rekisteröity Suomessa. Hän kuitenkin toteaa, että kuluttajan näkökulmasta olennaisinta on huijauksen merkittävä vaikutus auton hintaan katsoessa. 

Nopean vertailun tuloksena Lammikko toteaa, että tämä matkamittarihuijaus nostaa auton hinnan noin 14 000–15 000 euroon, kun taas kyseisen auton oikealla matkamittarilukemalla markkinahinta laskee noin 10 000–11 000 euroon. Tämän tuloksena Lammikko toteaa, että matkamittarin taaksepäin käännöllä auton hintaa on voitu nostaa jopa 2 000–3 000 euroa. 

Kuten Lammikko videon alussa mainitsi, näitä autoja on tuotu Suomeen 2020-luvulla hyvin reippain määrin. Matkamittarihuijausten todistaminen on kuitenkin ollut vaikeaa, mikä tarkoittaa, että markkinoille on päätynyt suuria määriä käytettyjä autoja, joilla on väärennetyt mittarilukemat. Tämän seurauksena valitettavan moni suomalainen on päätynyt maksamaan käytetystä autostaan tuhansia euroja ylihintaa.

carVerticalin raportit auttavat ehkäisemään myös muita huijauksia

Käytettyjen autojen matkamittarihuijaus ei ole ainoa merkittävä asia, joka voidaan todistaa carVerticalin historiaraporttien avulla. carVerticalin raporteista voi käydä ilmi myös useita muita hyödyllisiä ajoneuvon historiaan liittyviä tietoja, joita ovat esimerkiksi:

  • Vahingot: Raportti kertoo, mitä vaurioita ajoneuvoon on syntynyt onnettomuuksien yhteydessä. Samalla näet yksityiskohtia onnettomuudesta, kuten päivämäärät ja korjauskustannukset.
  • Varkaudet: Raportti kertoo onko ajoneuvoa ilmoitettu varastetuksi. Tietojen perusteena käytetään poliisilta ja muista rekistereistä kerättyjä tietoja. 
  • Omistushistoria: Näet, kuinka monta omistajaa ajoneuvolla on ollut sen historian aikana ja onko autoa myyty usein eteenpäin.
  • Turvallisuus: Raportti kertoo auton turvallisuusluokitukset sekä mahdolliset takaisinkutsut. Nämä auttavat hahmottamaan auton yleistä turvallisuustasoa ja välttämään vaaralliset ajoneuvot.

Ajoneuvon historian selvittäminen mahdollistaa auton myynti-ilmoituksen tietojen todentamisen. Jos myynti-ilmoituksessa on jätetty mainitsematta tiettyjä asioita auton historiasta, on syytä olla varovainen. Joskus voi olla parempi unohtaa kyseinen auto ja etsiä puhtaamman historian omaava auto. 

Historiaraportin tietoja voi myös hyödyntää apuna paremmasta hinnasta neuvoteltaessa. Jos historia paljastaa lieviä vikoja, joilla on kuitenkin merkittävä vaikutus auton jälleenmyyntihintaan, voit helposti neuvotella kyseisestä autosta paremman hinnan. Myyjän on vaikea väittää vastaan, kun voit todistaa väitteesi raportin avulla. 

carVertical pyrkii edistämään käytettyjen autojen markkinoiden läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta

Kuten Lammikko videolla toteaa, tämän kaltaiset matkamittarihuijaukset ovat yleisiä 2020-luvun käytetyissä autoissa, myös muiden kuin Passat-mallien kohdalla. Ilman kattavaa dataa käytettyjen autojen historian todentaminen on vaikeaa, ja moni huijaus menee läpi kuluttajien ollessa tietämättömiä siitä, mitä konepellin alla on aiemmin tapahtunut. 

Nämä käytettyjen autojen huijaukset voivat tarkoittaa tuhansien eurojen menetyksiä käytetyn auton ostajalle. Kuluneempi auto tarkoittaa myös usein lisääntyneitä huoltokuluja, koska auton osien kunto on oletettua huonompi. 

Matkamittarihuijausten lisäksi epärehelliset myyjät voivat pyrkiä piilottamaan muita vikoja tai esimerkiksi vakavan onnettomuuden aiheuttamia vaurioita, joita ei ole korjattu kunnolla. Pahimmassa tapauksessa auton ostaja päätyy ajamaan tietämättään vaarallisella autolla, jonka ei kuuluisi olla enää liikenteessä.

carVertical kerää dataa yli 900 eri tietolähteestä ja sillä on vuosittain yli 2,4 miljoonaa käyttäjää. carVerticalin kattavat ajoneuvon historiaraportit ovat mahdollistaneet läpinäkyvyyden lisäämisen käytettyjen autojen markkinoilla, ja se toimii tehokkaana vastaiskuna epärehellisiä automyyjiä vastaan. Kattavat historiatiedot lisäävät käytettyjen automarkkinoiden reiluutta, koska kattavien tietojen ansiosta ajoneuvojen markkinahinta on helpompi arvioida. 

Auton historiaraportin ostaminen on pieni hinta siitä, että voit välttyä automyyjien huijauksilta. Tarkastamalla auton historian voit olla rauhallisin mielin, koska tiedät tehneesi reilut ja turvalliset autokaupat. 

Hyödynnä 20 % alennusta carVerticalin historiaraportista tällä koodilla: moottorifi

Luetuimmat