1.11.2023 Ajoneuvot Manageri Timo Jouhki summaa Rovanperän täydellisen rallikauden – ja kommentoi tuoreita välivuosihuhuja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uran toinen maailmanmestaruus tuli ansaitusti Kalle Rovanperälle palkintona likipitäen täydellisesti sujuneesta kaudesta. Suurin muutos kauteen 2022 oli taktisen kypsyyden osoittaminen. Kisaa paikan päällä seurannut Timo Jouhki saattoi todeta nuoren suojattinsa olevan lyömättömässä iskussa kilpakumppaneihinsa nähden.- Kallella oli tällä kaudella aivan eri ote tekemiseen kuin viime vuonna. Hän ajatteli eri tavalla, miten homma hoidetaan. Nyt kauteen kuului taktisempi ajattelu, jossa hän tyytyi neljänteen sijaan tai vastaavaan - vastakohtana viime vuoden hurlumhei -suhtautumiseen, Jouhki summaa.Kuluvan vuoden mestaruus tuli tasaisemman puurtamisen tuloksena, mutta juuri sellaiseen Kalle Rovanperä oli itsensä kypsyttänyt. Jokaista rallia tai jokaista erikoiskoetta ei tarvitse voittaa.- Viime vuodesta täytyy muistaa, että Hyundailla ei ollut auto kunnossa alunperin ja lisäksi kuljettajat tekivät virheitä. Kalle pääsi nopeasti sisään hybridiautoon.Ylisanoille katetta. Manageri Timo Jouhki saattoi vain ihastella Rovanperän kypsyyttä MM-rallikauden edetessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKipinä löytyiKauden ainut ohilaukaus osui kotikisaan, kun matka jäi kesken rallin kärkipaikalta Myhinpään erikoiskokeella. Hieman paremmalla tuurilla ralli olisi jatkunut.- Portugalin voiton jälkeen hän pääsi mukaan taisteluun, eikä kauteen mahtunut kuin yksi virhe. Kisa ei olisi jäänyt kesken, mikäli ojassa ei olisi ollut sitä kävelysiltaa. Kausi on ollut Kallelle täydellisempi suorituksien osalta kuin viime vuosi.Mestaruus varmistui Keski-Euroopan rallissa samalla teemalla kuin kausi siihen asti oli edennyt. Kun tieto tallitoverin ja pahimman uhkaajan, Elfyn Evansin, keskeytyksestä saavutti Rovanperän, löysäsi hän heti vauhdin ja tyytyi ajelemaan erikoiskokeet läpi sunnuntaivauhtia.Pirteyttä tekemisessä on myös ollut aiempaa enemmän.- Kyse on kahdesta hyvin erilaisesta kaudesta. Nyt on käytetty päätä ja osoitettu henkistä kypsymistä. Kalle oli viime vuoden jälkeen henkisesti aika loppu kilpailemiseen, mutta tällä kaudella hän ollut aivan toisella tavalla "fired".Rovanperän suvereenius ei tullut kilpakumppaneille enää yllätyksenä, mikäli se sitä vielä kauteen 2022 lähdettäessä oli. Nyt nuorta suomalaista osattiin jo pitää silmällä, mutta se oli sivuseikka. Kilpailunumeron 69 kiiti yhä vastustamattomasti karkuun pahimmilta haastajilta.- Kuten hän itsekin sanoi: tämä mestaruus tuntuu palkitsevammalta kuin ensimmäinen. Kyllä hän on kuluvan kauden aikana osoittanut paljon taktista kypsymistä ja ikäisekseen hän on muutoinkin todella kehittynyt. Myös median hän on aina hanskannut hyvin.On haastavaa keksiä, miten Rovanperä voisi näyttää vielä etevämmältä kuin hän tällä kaudella teki.- Vaikea on lähteä tavoittelemaan täydellisempää kautta, sillä podiumsijoituksia tuli seitsemän ajetusta 12 rallista. Voittoja (3) voisi olla enemmän, mutta joissain ralleissa "handikappia" on niin paljon, että ei voi voittaa kuin tuurilla. Ruotsin rallissa hän joutui ajamaan Brattbyn erikoiskokeen oleellisesti huonommissa olosuhteissa kuin toiset. Siinä meni mahdollisuus voittoon, vaikka ei hän maailman parhaiten sitä rallia ajanut.MM-sarjan piikkipaikalla Rovanperä luuttusi erikoiskokeita puhtaaksi toisille jokaisessa sorarallissa. Se tarkoitti samalla rajua tasoitusta, jota Rovanperän ajohanskat eivät kyenneet aina paikkaamaan.- Lähtökohdat ensimmäisenä autona ovat esimerkiksi Sardiniassa lähes mahdottomat - paitsi, jos sataa. Silloin Kalle on aina ylivoimainen, oli sitten soraa tai asvalttia.Tiimi takana. Kalle Rovanperä voi olla varma, että Toyotan tiimi antaa jatkossakin kaiken tukensa mestaruustaistelussa.Vastustajien pystyttävä parempaanJotta taistelut rallien voitoista ja mestaruuksista olisivat tulevaisuudessa jännittävämpiä, näkee Jouhki parannustarpeen kilpakumppanien leireissä.Toisena tehdastiiminä sarjaa kiertävä Hyundai on vasta saamassa oman palettinsa kuntoon palkattuaan lajin teknisenä nerona tunnetun Francois-Xavier Demaisonin.- Hyundain täytyy saada Toyotan etumatkaa kiinni. Ei ehkä vielä tällä autolla, mutta "FX" on perkeleen kova jätkä ja laittaa auton luotettavuuden ensin kuntoon. Seuraavalla autolla he sitten jo pääsevät varmasti pidemmälle. Miksei pääsisi? Voimasuhteet tasoittuvat, vaikka Kalle ei olekaan siellä.Kipinä löytyi. Kauden 2022 jälkeen Rovanperä oli henkisesti väsynyt kilpailemiseen, mutta löysi menestyksen makean nektariinin myötä uutta pontta ajamiseen.Mutta missä Rovanperä viilettää kaudella 2024?Saksalaismedia Rallye Magazin väläytteli tiistaina Rovanperän olevan valmis löysäämään kilpailutahtiaan, tai pitämään jopa välivuoden. Näin hän voisi keskittyä enemmän suosikkiharrastukseensa driftingiin, tai suorittaa vuonna 2019 aloittamansa asepalveluksen loppuun.Jouhki kumoaa odotetusti huhut siitä, että Rovanperä olisi tyystin jättämässä rallin MM-sarjan.- Ei missään nimessä ole mitään sapattivuotta tulossa. Se on spekulaatiota. En voi muuta sanoa, mutta ei hän lajista poistu. Sopimukset on tehty ja Toyota julkistaa ne 20. marraskuuta, päättää Jouhki.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaNäin Kalle Rovanperä paketoi toisen maailmanmestaruuden – löi samalla Kankkusen ennätyksen Rovanperä paljasti mestaruusreseptinsä: ”Voimme olla ylpeitä tästä” Mestarikartturi kyseenalaisti pitkän kisan mielekkyyden: ”Onko se enää turvallista?” Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 25.5.2025 Moottoriurheilu Härkien taistelussa – Lamborghini Super Trofeo World Final 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”