30.10.2023 Ajoneuvot Mestarikartturi kyseenalaisti pitkän kisan mielekkyyden: ”Onko se enää turvallista?” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kalle Rovanperän kartanlukija Jonne Halttunen näki kaksikon rallikaudessa merkkejä taktisesta kypsyydestä. Nyt jo tiedämme, että kausi päättyi suomalaisittain onnellisten tähtien alla. Matka toiseen täysosumaan vaatii kuitenkin pikakelauksen tammikuuhun ja kauden alkumetreille, jotta koko kuva aukenee. Kakkossijaa Monte Carlossa seurasi kolme vaisumpaa rallia, joiden aikana Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen eivät yltäneet palkintokorokevauhtiin. Ruotsissa, Meksikossa ja Kroatiassa lopputulos oli kaikissa kismittävä neljäs sija. Tarkoituksellisesti Toyota-kaksikko ei lähtenyt piilottamaan kynttiläänsä vakan alle. Eikä kyse liioin ollut hallitsevan mestarikaksikon kantamista paineista, vaan yksinkertaisesti kilpailun kovenemisesta ja lähtöpaikan merkityksestä. - Sen voi nähdä tuloksista, että kilpailun taso oli kovempi kuin viime vuonna. Kun vielä viime vuonna yritimme voittaa kaiken ja otimme isoja riskejä, tänä vuonna otimme nyt erilaisen suhtautumisen asioihin. Kun tuntui, että voimme voittaa, silloin yritimme sitä. Ainut virhe sattui Suomessa, eikä sekään ollut mikään iso juttu, Halttunen summaa. Mukavia töitä yhdessä tehden. Kiireinen kilpailukausi tarkoittaa sitä, että Rovanperä ja Halttunen viettävät samassa autossa leijonanosan vuodessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ketsuppipullo aukeaa Mediassa meno oli tuimempaa kuin asianosaisten omissa arvioissa. Rovanperän nähtiin kadottaneen Midaan kosketuksensa, mutta kyse oli lopulta tilapäisestä notkahduksesta, jonka taustalla oli useita syitä. - Ehkä se oli Portugali, koska sitä ennen meillä oli ollut kuiva kausi. Muistan vieläkin sen helpotuksen, kun voitto tuli. Alkukausi oli ollut tasainen, mutta Portugalin jälkeen aloimme tosissaan napsia pisteitä. Kesän rallit menivät Rovanperältä ja Halttuselta tavalliseen tapaan. Tulokset olivat mestarin arvoisella tasolla, joten MM-tittelin uusiminen näytti olevan jälleen ajan kysymys. Kausi huipentui Saksan, Tsekin ja Itävallan jakaessa järjestelyvastuun kauden 12. MM-osakilpailussa. Kartanlukijoille se tiesi tolkuttoman pitkiä päiviä, joista suuri osa kului siirtymäosuuksilla kilpailijoiden ylittäessä maarajoja useita kertoja päivässä. - Tämä ralli oli extremeä - ehkä vähän liiankin. Laskin, että viiden yön aikana nukuin vain 20 tuntia. Onko se enää turvallista, kun päivät ovat niin pitkiä? Teemme paljon töitä nuottien kanssa, ja lisäksi kisa oli todella pitkä. Sanoin jo torstaina, että olen ollut viikon täällä ja ralli oli vasta alkamassa. Tämä oli hyvä palkinto vaativassa kisassa. Toyotan hyvästä tiimihengestä kertoo paljon se, että vaikka kamppailu erikoiskokeilla on tulikivenkatkuista, säilyy ystävyys taistelun tauottua. Yhteispeliä. Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen tietävät kokemuksesta, millaisen reseptin huipputulokset rallin MM-sarjassa vaativat. Vahinkoja sattuu Nopea taktiikan muutos syntyi Rovanperän autokunnassa ilman sen isompia palavereja. Jostain piti luopua, jotta kauden päätavoite ei vaarantuisi, ja tällä kertaa se tarkoitti reilua vauhdin tiputtamista. Rovanperän nimi tippui erikoiskoetuloksissa kärkipaikalta viimeisien Rally1-autojen joukkoon, mikä näytti rallifaneista erikoiselta, mutta ymmärrettävältä ratkaisulta. - Minuutti ennen lähtövuoroamme saimme tiedon radiosta. Ehdimme puhua hieman ja sopia, että nyt otetaan vain rennosti. Elfyn (Evans) ja Scott (Martin) ovat kivoja kavereita, joiden kanssa vietämme aikaa rallien ulkopuolellakin. Ei ollut kiva nähdä heitä tien varressa, mutta kyllähän heidän kohtalonsa teki kisastamme helpomman. Tallikaverin epäonni ei silti ollut merkitykseltään suuressa roolissa mestaruustaistelussa. Rovanperä ja Halttunen olivat lauantaiaamuun mennessä hankkineet jo reilun, 45 sekunnin, kaulan Evansiin, joten viikonloppu olisi päättynyt suomalaisjuhliin ilman yllättävää käännettäkin. - Näkisin, että mestaruus tuli silti ajamalla, koska kaikki puskevat 110 lasissa. Näitä vain sattuu, Halttunen huomauttaa. Ulospäin näyttää siltä, että Rovanperän ja Halttusen työskentely on niin vakaalla ja varmalla pohjalla, että kaikki jaossa oleva oppi on jo tullut sisäistettyä. - Vaikka voittaisi 20 titteliä, niin ei ole silti valmis. Opittavaa on aina, joten pitää puskea ja pyrkiä parempaan. Jotkin kuljettajista syttyvät paineista, toiset saavat hartiansa rennoksi vasta tilanteessa, jossa paras anti kaudesta on jo saavutettu. Kauden päätösrallissa Japanissa Rovanperä ja Halttunen saavat kokeilla, miltä meno maistuu, kun kisataktiikan voi luoda kaikki tai ei mitään -pohjalle ja tavoitella voittoa rallissa, joka profiililtaan ei miellytä ykköskuljettaja Rovanperää. - Kalle ei tykkää hitaista mikkihiiripätkistä, joita Japanissa riittää. Tykkäämme kuitenkin haasteista, joten haluamme ylittää tämän haasteen. Täytyy vain ajatella eri tavalla. En näe syytä, miksemme voisi ajaa hyvää tulosta myös Japanissa, niputtaa Halttunen. Teksti ja kuvat: Miika Wuorela Lisää aiheesta Näin Kalle Rovanperä paketoi toisen maailmanmestaruuden – löi samalla Kankkusen ennätyksen Rovanperä paljasti mestaruusreseptinsä: ”Voimme olla ylpeitä tästä” Jos Kalle Rovanperää väsyttää, saattaa kartanlukija Jonne Halttunen hypätä rattiin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Moottoriurheilu Voisiko amerikkalainen suoratoistojätti pelastaa myös rallin MM-sarjan? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe