29.10.2023 Ajoneuvot Rovanperä paljasti mestaruusreseptinsä: ”Voimme olla ylpeitä tästä” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkä rallikausi alkoi kääntyä Kalle Rovanperälle suotuisaksi keväällä. Alkuvuoden huoli huippuvauhdin puutteesta katosi kuin taikaiskusta. Kolme osakilpailuvoittoa ja tukku palkintokorokesijoituksia olivat lopulta riittävästi, jotta Kalle Rovanperän nimi loisti jälleen kirkkaimpana rallin MM-kauden päätteeksi.Uutena osakilpailuna sarjaan mukaan tuotu Keski-Euroopan ralli oli odotetusti todellinen selviytymistaistelu kuljettajille. Kun kyseisissä olosuhteissa oli saatava selvyys myös kuljettajien maailmanmestaruuden voittajan nimestä, oli yhtälö kauden haastavin.Ei siis ihme, että Rovanperä vaikutti aavistuksen raukealta heti kisan päätyttyä.- Kaiken kaikkiaan kisa oli vaikea, kuten jätkät kuvailivat. Tämä oli pitkä viikko, kun matkasimme kolmen eri maan väliä ja teimme nuotteja erikoiskokeille. Sitten alkoi ralli ja heti oli parin päivän ajan pahimmat olosuhteet pitkään aikaan. Pysyimme kuitenkin viileinä ja suunnitelmassamme, vahvisti Rovanperä rallin päättäneessä lehdistötilaisuudessa.Kauden käännekohta tapahtui vasta Portugalin rallissa keväällä. Alkuvuoden rallit jäivät tulosten osalta tavallista vaisummiksi, kuten lumella ajettavassa Ruotsin MM-rallissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArvostus huipussaanKoska mestaruudet tulivat perättäisinä vuosina, oli Rovanperällä oivallinen mahdollisuus vertailla saavutuksiaan keskenään. Molemmilla kerroilla mestaruus ratkesi suomalaisässälle ennen kauden viimeistä rallia, mutta tapa, jolla taistelu käännettiin kotiin, erosi huomattavasti aiemmasta.- Ehkä tämä ei tunnu viime vuotta paremmalta, mutta arvostan tätä mestaruutta enemmän, koska se oli vaikea saavuttaa ja vaati töitä paljon. Viime vuonna tunne oli isompi, koska mestaruus oli ensimmäinen. Nyt ajoimme fiksummin koko vuoden, noudatimme suunnitelmaamme ja olimme nopeita silloin, kun se oli tarpeen. Ajoimme silti paljon erikoiskoevoittoja, joten voimme olla ylpeitä siitä, mitä teimme.Rovanperän venymiskyky paineiden ollessa suurimmillaan on jotain ilmiömäistä, johon kilpakumppanit eivät pysty, eivätkä kovin herkästi ole sitä valmiita yrittämään.Rajua taistelua. Rovanperä sai kauden aikana tiukan haaste paitsi MM-jahdissa olleesta Elfyn Evansista, myös Sébastien Ogierista, jonka kanssa suomalaisässä väänsi tosissaan muun muassa Kenian Safari-rallissa.Oli tulossa oleva rallin lopputulos mikä tahansa, Rovanperä on varmin veto Power Stagen voittajaksi.- Meillä oli suunnitelma pisteiden keräämisestä. Power Staget puskettiin yhä, sillä vaikka niiden merkitys ei näytä suurelta, niin laskiessa pisteet yhteen, siitä kertyy iso potti.Mikäli olettaa kotikisan kutkuttavan Rovanperän mieltä eniten kauden aikana, erehtyy. Itse asiassa, Rovanperän rekordi Jyväskylästä on vielä toistaiseksi heikoimmasta päästä. Kotikisan voitto uupuu yhä, mutta etelänaapurista Rovanperällä on jo kolme ykkössijaa.Remmi tiukalle ja menoksi. Rovanperä on jo 23-vuotiaana yltänyt saavutuksiin, joista useimmat kuljettajat voivat vain haaveilla.- Kuten olen sanonut aiemminkin, Viro oli lempikisani. Nautin siitä rallista todella paljon. Se ajetaan lähellä Suomea, joten suomalaisia faneja saapuu paljon kisaan. Myös paikalliset fanit ovat alkaneet hurrata meille, joten tunne on kova. Tavallisesti se tuntuu vain siltä, että pidämme hauskaa ja tulos tulee luonnostaan.Mestaruustaistelun päättyminen tallikaverin ulosajoon tuntui Rovanperästä kurjalta. Elfyn Evans piristyi kauden puolivälissä niin, että nousi nopeasti Rovanperän pahimmaksi uhkaajaksi.- Se oli iso harmi, kun se sattui tiimikaverille. Taistelu jatkui pitkään, eikä minulla ole siitä mitään pahaa sanottavaa. Elfyn on reilu kilpailija, joten kun näkee hänen ajaneen ulos, yrittää miettiä hänen tuntemuksiaan. Hän otti melkoisen askeleen eteenpäin viime vuodesta. Meidän piti olla tasaisempia, koska hän oli niin nopea.Keskittymisen mestari. Kalle Rovanperän taidossa keskittyä omaan suoritukseen on paljon samaa kuin Tommi Mäkisellä, joka omalla urallaan ylsi jopa neljään perättäiseen maailmanmestaruuteen.Aina opittavaaTäydellisyyttä hipovista lopputuloksista huolimatta Rovanperä kokee olevansa yhä korkoa kasvamassa. Rallin MM-sarja tarjoaa oppia välillä kovalla kädellä, joten viisaan lähestymistavan nimeen vannova Rovanperä on ensimmäisenä imemässä uusia vinkkejä parantaakseen tuloskuntoaan entisestään.- Ennen kuin voittaa kaikki rallit kauden aikana, voi oppia uusia asioita. Sellainen tulos ei kovin todennäköisesti tapahdu, joten meillä on paljon opittavaa. Olemme nyt ajaneet neljä vuotta pääluokassa ja saavuttaneet kaksi mestaruutta niiden aikana. Se on melkoinen kannanotto, Rovanperä hykerteli.Kaudesta 2023 on jäljellä enää kolmen viikon kuluttua ajettava Japanin MM-ralli. Toista vuotta mukana sarjassa oleva osakilpailu on Toyotalle tärkeä taistelukenttä. Panosta on enää osakilpailuvoiton verran, mutta Rovanperä laskee itsensä hieman poikkeuksellisesti ulos kilpailun ennakkosuosikeista.- Se ei ollut meille paras ralli viime vuonna, eikä se taida olla sitä edes tänä vuonna. Haluan toki parantaa viime vuodesta, koska kyse on tiimin kotirallista. Paineita meillä ei enää ole, joten voimme nauttia enemmän. Pusketaan nyt enemmän, jotta saadaan hyvä tulos tiimille.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaLisää aiheestaNäin Kalle Rovanperä paketoi toisen maailmanmestaruuden – löi samalla Kankkusen ennätyksenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 5.2.2025 Moottoriurheilu Secto Rally Finlandin reitti julki – sunnuntaina nähdään jotain ennenkuulumatonta 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle