29.10.2023 Ajoneuvot Rovanperä paljasti mestaruusreseptinsä: ”Voimme olla ylpeitä tästä” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkä rallikausi alkoi kääntyä Kalle Rovanperälle suotuisaksi keväällä. Alkuvuoden huoli huippuvauhdin puutteesta katosi kuin taikaiskusta. Kolme osakilpailuvoittoa ja tukku palkintokorokesijoituksia olivat lopulta riittävästi, jotta Kalle Rovanperän nimi loisti jälleen kirkkaimpana rallin MM-kauden päätteeksi.Uutena osakilpailuna sarjaan mukaan tuotu Keski-Euroopan ralli oli odotetusti todellinen selviytymistaistelu kuljettajille. Kun kyseisissä olosuhteissa oli saatava selvyys myös kuljettajien maailmanmestaruuden voittajan nimestä, oli yhtälö kauden haastavin.Ei siis ihme, että Rovanperä vaikutti aavistuksen raukealta heti kisan päätyttyä.- Kaiken kaikkiaan kisa oli vaikea, kuten jätkät kuvailivat. Tämä oli pitkä viikko, kun matkasimme kolmen eri maan väliä ja teimme nuotteja erikoiskokeille. Sitten alkoi ralli ja heti oli parin päivän ajan pahimmat olosuhteet pitkään aikaan. Pysyimme kuitenkin viileinä ja suunnitelmassamme, vahvisti Rovanperä rallin päättäneessä lehdistötilaisuudessa.Kauden käännekohta tapahtui vasta Portugalin rallissa keväällä. Alkuvuoden rallit jäivät tulosten osalta tavallista vaisummiksi, kuten lumella ajettavassa Ruotsin MM-rallissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArvostus huipussaanKoska mestaruudet tulivat perättäisinä vuosina, oli Rovanperällä oivallinen mahdollisuus vertailla saavutuksiaan keskenään. Molemmilla kerroilla mestaruus ratkesi suomalaisässälle ennen kauden viimeistä rallia, mutta tapa, jolla taistelu käännettiin kotiin, erosi huomattavasti aiemmasta.- Ehkä tämä ei tunnu viime vuotta paremmalta, mutta arvostan tätä mestaruutta enemmän, koska se oli vaikea saavuttaa ja vaati töitä paljon. Viime vuonna tunne oli isompi, koska mestaruus oli ensimmäinen. Nyt ajoimme fiksummin koko vuoden, noudatimme suunnitelmaamme ja olimme nopeita silloin, kun se oli tarpeen. Ajoimme silti paljon erikoiskoevoittoja, joten voimme olla ylpeitä siitä, mitä teimme.Rovanperän venymiskyky paineiden ollessa suurimmillaan on jotain ilmiömäistä, johon kilpakumppanit eivät pysty, eivätkä kovin herkästi ole sitä valmiita yrittämään.Rajua taistelua. Rovanperä sai kauden aikana tiukan haaste paitsi MM-jahdissa olleesta Elfyn Evansista, myös Sébastien Ogierista, jonka kanssa suomalaisässä väänsi tosissaan muun muassa Kenian Safari-rallissa.Oli tulossa oleva rallin lopputulos mikä tahansa, Rovanperä on varmin veto Power Stagen voittajaksi.- Meillä oli suunnitelma pisteiden keräämisestä. Power Staget puskettiin yhä, sillä vaikka niiden merkitys ei näytä suurelta, niin laskiessa pisteet yhteen, siitä kertyy iso potti.Mikäli olettaa kotikisan kutkuttavan Rovanperän mieltä eniten kauden aikana, erehtyy. Itse asiassa, Rovanperän rekordi Jyväskylästä on vielä toistaiseksi heikoimmasta päästä. Kotikisan voitto uupuu yhä, mutta etelänaapurista Rovanperällä on jo kolme ykkössijaa.Remmi tiukalle ja menoksi. Rovanperä on jo 23-vuotiaana yltänyt saavutuksiin, joista useimmat kuljettajat voivat vain haaveilla.- Kuten olen sanonut aiemminkin, Viro oli lempikisani. Nautin siitä rallista todella paljon. Se ajetaan lähellä Suomea, joten suomalaisia faneja saapuu paljon kisaan. Myös paikalliset fanit ovat alkaneet hurrata meille, joten tunne on kova. Tavallisesti se tuntuu vain siltä, että pidämme hauskaa ja tulos tulee luonnostaan.Mestaruustaistelun päättyminen tallikaverin ulosajoon tuntui Rovanperästä kurjalta. Elfyn Evans piristyi kauden puolivälissä niin, että nousi nopeasti Rovanperän pahimmaksi uhkaajaksi.- Se oli iso harmi, kun se sattui tiimikaverille. Taistelu jatkui pitkään, eikä minulla ole siitä mitään pahaa sanottavaa. Elfyn on reilu kilpailija, joten kun näkee hänen ajaneen ulos, yrittää miettiä hänen tuntemuksiaan. Hän otti melkoisen askeleen eteenpäin viime vuodesta. Meidän piti olla tasaisempia, koska hän oli niin nopea.Keskittymisen mestari. Kalle Rovanperän taidossa keskittyä omaan suoritukseen on paljon samaa kuin Tommi Mäkisellä, joka omalla urallaan ylsi jopa neljään perättäiseen maailmanmestaruuteen.Aina opittavaaTäydellisyyttä hipovista lopputuloksista huolimatta Rovanperä kokee olevansa yhä korkoa kasvamassa. Rallin MM-sarja tarjoaa oppia välillä kovalla kädellä, joten viisaan lähestymistavan nimeen vannova Rovanperä on ensimmäisenä imemässä uusia vinkkejä parantaakseen tuloskuntoaan entisestään.- Ennen kuin voittaa kaikki rallit kauden aikana, voi oppia uusia asioita. Sellainen tulos ei kovin todennäköisesti tapahdu, joten meillä on paljon opittavaa. Olemme nyt ajaneet neljä vuotta pääluokassa ja saavuttaneet kaksi mestaruutta niiden aikana. Se on melkoinen kannanotto, Rovanperä hykerteli.Kaudesta 2023 on jäljellä enää kolmen viikon kuluttua ajettava Japanin MM-ralli. Toista vuotta mukana sarjassa oleva osakilpailu on Toyotalle tärkeä taistelukenttä. Panosta on enää osakilpailuvoiton verran, mutta Rovanperä laskee itsensä hieman poikkeuksellisesti ulos kilpailun ennakkosuosikeista.- Se ei ollut meille paras ralli viime vuonna, eikä se taida olla sitä edes tänä vuonna. Haluan toki parantaa viime vuodesta, koska kyse on tiimin kotirallista. Paineita meillä ei enää ole, joten voimme nauttia enemmän. Pusketaan nyt enemmän, jotta saadaan hyvä tulos tiimille.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaLisää aiheestaNäin Kalle Rovanperä paketoi toisen maailmanmestaruuden – löi samalla Kankkusen ennätyksenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Moottoriurheilu Kaikkien aikojen kunnianhimoisin Formula 1 -elokuva vie katsojan formula-auton rattiin 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?