29.8.2023

Hyundai on kasaamassa supertiimiä ensi kaudelle rallin MM-sarjaan!

Korealaisvalmistaja panostaa ralliin enemmän kuin koskaan aiemmin.

Paperilla Hyundain rallitiimistä on tulossa erittäin vahva kaudelle 2024. Vaikka neuvottelut Kalle Rovanperän kanssa eivät tuottaneet odotettua tulosta, on moni muu huippukuljettaja sanomassa kyllä.

Jotta voi ymmärtää nykytilanteen, on tunnettava historia. Näin on myös Hyundain kohdalla, sillä tiimi on ollut mukana sarjassa jo kymmenen vuotta, mutta merkillä ei ole vielä koskaan voitettu kuljettajien mestaruutta, eikä näin ollen myöskään tuplamestaruutta, jollaiseen Toyota on pystynyt vuosina 2021 ja 2022.

Etenkin viime kausi näytti Hyundain kohdalla lopun alulta. Tiimi pääsi viime hetkillä mukaan Rally1-aikakaudelle, sillä uusien sääntöjen mukaisen auton rakentaminen oli jäänyt viime tinkaan. Itse asiassa, tiimi aloitti testaamisen jo toukokuussa 2021, ensimmäisenä kaikista tiimeistä, mutta joutui rypistämään suunnitelmansa roskikseen syksyllä.

Tahtotilan epäiltiin olevan kiikun kaakun, sillä tiimipäälliköksi nostettiin sisäisellä siirrolla henkilöstöpuolella täysin noviisi Julien Moncet. Ranskalainen oli aivan liian kiltti ja päätöksiin kykenemätön, ja tulokset sen mukaisia. Sen seurauksena Hyundai menetti johtotähtensä Ott Tänakin, kun virolainen turhautui tiimin saamattomuuteen.

Hyundailla on voitettu merkkimestaruus vuosina 2019 ja 2020, mutta ei lainkaan kuljettajien mestaruutta. Nyt merkki janoaa ensimmäistä tuplapottiaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teknistä osaamista

Ryhtiliike muhi kuitenkin pinnan alla.

Nykyisen Rally1-auton suunnitellut Christian Loriaux oli jo tiimissä, joten belgialainen tekniikkanero loi pohjaa paremmalle tulevaisuudelle.

Tason nostatus jatkui nykyisen tallipäällikkö Cyril Abiteboulin palkkaamisella kuluvan vuoden tammikuussa. Kesän alussa mukaan hyppäsi rallimaailman kovimmaksi tekniseksi osaajaksi arvioitu Francois-Xavier "FX" Demaison sekä formula ykkösistä siirtynyt Austin O`Brien.

Nämä siirrot ovat jo faktaksi todettavia asioita. Työ kulisseissa jatkuu entistä kovemmin, eikä rajoitu pelkästään tekniseen henkilökuntaan. Seuraavaksi etsinnässä on alan parhaimmat rattimiehet.

Todennäköisintä on, että mikäli Ott Tänak vain haluaa jatkaa uraansa, on edessä paluu Hyundaille. Tiimi on uusiutunut siinä määrin, että enää Tänak ei näe punaista epäjärjestyksestä ja sähellyksestä. Autotehtaan pääkonttorista on yksinkertaisesti lyöty niin paljon nappulaa tiskiin, että voittava tiimi saadaan kasattua.

Se kertoo yhden automerkin osalta paljon positiivista rallin MM-sarjasta. Maailmanmestaruuden voittaminen on yhä kova juttu merkin imagolle ja tunnettuudelle. Voi vain toivoa, että muutkin autotehtaat alkaisivat nähdä asian samoin, mutta merkkejä siitä ei toistaiseksi ole.

Ott Tänak olisi luonnollinen valinta Hyundain ykköstähdeksi. Vuoden 2019 maailmanmestarin osaavissa käsissä merkki saattaisi päästä tavoitteisiinsa.

Mitä Hyundain jättipanostus sitten tarkoittaa Toyotan kannalta?

Toyota on seitsemän mukanaolovuotensa aikana ollut Hyundain niskan päällä paria poikkeusta lukuun ottamatta. Vain Andrea Adamon ollessa tallipäällikkönä Hyundai kykeni merkkimestaruuteen, kun tiimi käytti erilaista henkilöstöjohtamista ja kaikki kipeätkin keinot tavoitteen saavuttamiseksi.

Kyse on jatkossakin vain kahden tiimin kaupasta, vaikka M-Sport yrittääkin pyristellä päätä pidempiä kilpakumppaneitaan vastaan.

Kuljettajarumba alussa

Hopea kahden kilpailijan turnauksessa on yhtä arvokas kuin nyrkkeilyottelussa - toiselle se joka tapauksessa ojennetaan. Niinpä Hyundai ei aio enää jatkossa jäädä lehdelle soittelemaan, vaan haalii itselleen kokoonpanon, jolla Toyota on nujerrettavissa.

Käytännössä se tarkoittaa ryöstöretkeä muihin tiimeihin. Ei olisi lainkaan tavatonta, vaikka Hyundai pistäisi lähes koko kuljettajakatraansa uusiksi viime hetkellä.

Esapekka Lapin (oik.) työtilanne vaikuttaa turvatulta myös jatkossa. Tallipäällikkö Cyril Abiteboul on väläytellyt Lapin roolin kasvattamisesta, sillä tällä kaudella Lappi joutui nöyrtymään joka kerta Thierry Neuvillen edessä.

Teemu Sunisen sopimus tiimin "nuorisojäsenenä" säilyy entisellään ja hän saa jakaa auton toisen kuljettajan kanssa. Näillä näkyminen auton tulee jakamaan Sébastien Ogier, joka on jo kahden vuoden ajan tyytynyt osaohjelmaan.

Oletettavaa on, että Suninen ja Ogier jakavat tiimin neljättä, koko kauden mukana olevaa autoa, joten mukaan saadaan myös kolmas täysipäiväinen kuljettaja. Tähän tehtävään tarjolla on vain Tänak.

Se jättää Thierry Neuvillen ja Esapekka Lapin melko turvalliseen asemaan, sillä heidän ei tarvitse väistyä kenenkään tieltä. Ainut kysymysmerkki jää leijumaan Neuvillen ylle, sillä mies on palvellut Hyundaita koko huippu-uransa. Mestaruus on jäänyt saavuttamatta, eikä Hyundai kykene tarjoamaan hänelle enää mitään uutta.

Syksyn kovin yllätyssiirto voisikin kohdistua näin ollen siihen, mikäli Neuville vaihtaisi päikseen paikkaa vaikkapa Elfyn Evansin kanssa. Molemmat saisivat tiiminvaihdosta uutta puhtia uralleen, joka tuntuu kehityksen osalta jämähtäneen hiekkaan.

Teksti ja kuvat: Miika Wuorela

Luetuimmat