8.4.2018 Matkailu Matka: Viron merimuseo – mykistävä ja kiinnostava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jättimäisessä museorakennuksessa on esillä virolaista merenkulkua ja laivoja vuosilta 1918–2018. Viro juhlii tänä vuonna satavuotissynttäreitään. Virallinen juhlapäivä oli helmikuun 24. päivä, jolloin myös avautui Merimuseon tuorein näyttely ”100 vuotta vesillä – virolaisia laivoja 1918–2018.”Viro on merenrantavaltio, jolle avoin vesitie on monelta kantilta merkinnyt paljon. Vesitse on tultu tultu, paettu, käyty kauppaa ja saatu yhteiskunnallisia ja muita vaikutteita. Satamat ja laivat olivat merkittävässä roolissa myös sotatapahtumissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPurjelaivoista nykyaikaanNäyttely tuo esiin virolaisia merimiestaitoja sekä laivojen kehitystä. Näyttelyn edetessä käyvät vierailijalle ilmi purje- ja höyrylaivakausien merkkipaalut, sota-alusten tarinat, rahti- ja kalastuslaivojen toiminta sekä tietysti myös matkustusalusten liikennöinnin saavutukset.Meriväylien tärkeydestä ja vilkkaudesta myös nykypäivinä kertoo se, että esimerkiksi Helsingin ja Tallinnan väliä matkustaa yli 9 miljoonaa ihmistä vuodessa. Syvyyksien jätti vangitsee katseenViron merivoimat muodostettiin jo ennen Viron vapaussodan puhkeamista 21. marraskuuta 1918. Tärkeä meripuolustuksen kehitysaskel otettiin kun Iso-Britanniasta tilattiin kaksi sukellusvenettä eli Kalev ja Lembit, jotka otettiin käyttöön 1937.Näistä jälkimmäinen on museossa katseenvangitsijana. Pituutta Lembitillä on 59,5 metriä ja leveyttä 7,5 metriä. Sukellussyvyyttä Lembit kesti maksimissaan 90 metriä ja sen toiminta-aika oli neljä viikkoa.Lembitin ja tämän sisaraluksen hankinnan taustalla oli Suomen ja Viron salainen sotilasyhteistyö. Sen tavoitteena oli Suomenlahden tykistösulku, johon liittyivät sukellusveneet ja rannikkotykistöjen yhteinen tulenjohto kummaltakin puolelta Suomenlahtea.Viron merivoimat luotin uudelleen vuonna 1994 ja se alkoi erikoistua miinanraivauskyvyn kehittämiseen. Uudet sotalaivat saatiin avustuksina lähinnä Saksasta, Tanskasta ja Suomesta. Ilmava elämysLentosatamassa hieman Tallinnan ulkopuolella sijaitseva Viron merimuseo on kiehtova käyntikohde yksistään rakennuksen arkkitehtuurin vuoksi. Valtava tyhjä tila mykistää ja luo ainutlaatuiset puitteet erilaisille pysyville näyttelyille.Museo sijaitsee entisessä vesitasolentokoneiden hangaarissa. Vuosina 1916–17 rakennettu rakennusjätti oli valmistuessaan ensimmäinen näin kookas ilman keskipylväiden tukea ratkaistu teräsbetonirakennus maailmassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEstonia pysäyttää yhäEstonian karu kohtalo pysäyttää yhä. Moni näyttelyvieras seisahtuu kuin naulittuna lukemaan siitä, mitä tapahtui Tallinnasta Tukholmaan matkalla olleelle alukselle 28. päivänä syyskuuta 1994.Kova aallokko ja Estonian keulavisiirin irtoaminen upottivat aluksen. Mukana olleista 989 ihmisestä vain 137 saatiin pelastetuksi, 852 ihmistä jäi hyiseen hautaan.Opastus herättää tarinatNäyttelyssä ovat esillä myös virolaisen merenkulun murrosvaiheet kuten päiväntasaajan yli seilaaminen Viron lipun alla, Ruotsista Amerikkaan pakeneminen tai Tallinnasta lähtevien risteilymatkojen käynnistyminen Itämerellä. Laivojen pienoismallit ja niiden taustalla olevat tarinat heräävät eloon hyvän oppaan johdatuksella. Opastusta – saatavilla myös suomeksi – voi suositella lämpimästi. Tunnin kestävä opastus maksaa sisäänpääsymaksun lisäksi 45 euroa.Näyttely on avoinna tammikuuhun 2019. Museo on auki päivittäin toukokuusta syyskuuhun kello 10–19. Lokakuusta huhtikuuhun museo on auki ti–su kello 10–18.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lisätietoja: www.meremuuseum.ee https://meremuuseum.ee/lennusadam/fi/100-vuotta-vesillae-virolaisia-laivoja-1918-2018/ Viron satavuotistapahtumat: www.ev100.ee Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?