29.1.2023

Finnlinesin matkustajamäärät ovat kasvussa – valittu liiketoimintastrategia linjassa asiakkaiden arvojen kanssa

Finnlinesin matkustajamäärien odotetaan kasvavan tästä vuodesta alkaen entisestään, uusien ja suurempien laivojen myötä. Tutkimuksen mukaan laivamatkustajat miettivät valinnassaan yhä enemmän ympäristöasioita.

Lentohäpeä on jo käsite, mutta vielä ainakaan allekirjoittanut ei ole kuullut puhuttavan risteilyhäpeästä - niin kauan kuin koralliriutat eivät ole vaarassa tuhoutua tai Venetsian kaupunki upota. Supersuositut risteilyt Itämerellä paljon rahtia kuljettavilla matkustaja-autolautoilla ovat lopun perin varsin ekologinen lomamatkailun muoto. Siitä huolimatta kestävä matkailu ja vastuullisuuden huomioiminen on tärkeää suurimmalle osalle laivamatkustajista.

Näin väittää Finnlinesin Norstatilla teettämä kyselytutkimus. Sen perusteella 60 prosenttia matkustajista piti kestävyyttä ja vastuullisuutta erittäin- tai melko tärkeänä perusteena matkapäätösten teossa. 40 prosentille vastuullisuus oli erittäin tärkeä tekijä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Palvelutuote ja asiakkaiden arvot kohtaavat

Finnlines ottaa ympäristöarvot liiketoiminnassaan tosissaan, niin kuin tämän vuoden aikana liikenteeseen saatavat uudet Superstar-luokan ropax -alukset Finncanopus ja Finnsirius ominaisuuksillaan jo osoittivat.

Monet laivayhtiöt panostavat ympäristöystävällisyyteen ensisijaisesti alustensa teknisillä ratkaisuilla, kuten vaihtoehtoisilla polttoaineilla. Finnlines näyttää vievän hankkeen pitkälle - aina ravintolapöytään ja matkustajien lautaselle asti. Painotuotteiden määrä on viety minimiin korvaamalla esimerkiksi ruokalistat, hinnastot ja matkaohjelmat diginäytöillä ja älypuhelinsovelluksilla.

Ravintoloissa suositaan mahdollisimman pitkälle paikallisia yrityksiä. Lähiruoan suosimisen ajattelisi olevan parannus myös kulinaariselta kantilta. Vai kuka nyt ei pitäisi lähellä tuotetuista uusista perunoista tai ruokajuomista?

- Satsaamme laadukkaisiin raaka-aineisiin ja pyrimme vähentämään hävikkiä. Tavoitteemme on, että meillä on laivaliikenteen monimuotoisimmat ruokailuvaihtoehdot, joissa esimerkiksi lihattomat vaihtoehdot otetaan vahvasti huomioon, muotoilee Marco Palmu, Finnlinesin matkustajaliikenteestä vastaava johtaja.

Finnlinesin aluksilla kuljetetaan hyvin paljon rahtia, mutta myös lomamatkustajia. Manner-Suomesta Ahvenanmaalle, Ruotsiin ja Saksaan (tai toisinpäin) suunnataan usein pitkillekin autolomille, jolloin mukana voivat olla myös perheen lemmikki-eläimet. Finnlinesin mukaan myös lemmikit huomioidaan näin tilasuunnittelussa. Muun muassa Superstarien bistroon on suunniteltu alue, jonne lemmikit, varmaankin etupäässä koirat, ovat tervetulleita.

Kaiken kaikkiaan lapsiperheet ovat liikennesuunnitelmassa etusijalla. Ensi kesänä Helsingin ja Travemünden välillä on 99 edestakaista lähtöä, joista kaikilla on yhtiön mukaan lapsiperheille suunnattua ohjelmaa.

Matkustajamäärissä hyvää kasvua

Finnlines raportoi vihdoin kasvaneista matkustajamääristä parin hiljaisemman, pandemian sävyttämän vuoden jälkeen. Kaikkien reittien matkustajamäärä oli vuonna 2022 edellisvuoteen verrattuna 13 prosenttia korkeampi, lukuarvona ilmaistuna 648 000.

- Yksittäisten matkustajien osalta kasvu on ollut erittäin myönteistä. Matkustajamäärissä ollaan lähes edeltävien vuosien tasolla, Marco Palmu summaa.

Kuluvana vuonna matkustajamäärien odotetaan jatkavan kasvuaan.

Lähde: Finnlines Kuvat: Finnlines, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat