4.1.2023 Matkailu M/S Finncanopus laskettiin vesille – Finnlinesin uusista lippulaivoista molemmat luovutetaan tänä vuonna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkailijat Naantalin ja Kapellskärin välillä pääsevät pian nauttimaan uusista laivoista, ja heitä mahtuu niihin tuplamäärä väistyvään laivastoon verrattuna. Moottori kirjoitti Finnlinesin uusista ropax -aluksista ensi kerran jo kolmisen vuotta sitten. Tuolloin aluksista tiedettiin lähinnä perusasioita, kuten lasti- ja matkustajakapasiteettia, ympäristötietoisuutta sekä rakennustelakkaa. Finnlinesilla on ollut hieman tätä niin kutsuttua Superstar-luokkaa ajallisesti edellä myös toinen uustuotantoprojekti, joka on tuottanut kolme uutta ro-ro -rahtialusta yhteistyössä emoyhtiö Grimaldi Linesin kanssa. Nämä sisarukset kantavat nimiä Finneco I, Finneco II ja Finneco III. Vuoden 2023 alussa ollaan kuitenkin myös Superstar-projektin kanssa niin pitkällä, että molemmat laivat on laskettu vesille, ja mikäli kaikki sujuu yhtä hyvin kuin tähänkin asti, odotetaan niitä liikenteeseen porrastetusti vuoden aikana, kesän jälkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ympäristö kiittää M/S Finnsiriusta ja -Finncanopusta Eräiden taivaan kirkkaimpien tähtien mukaan nimetyt Superstarit rakentava China Merchants Jinlingin telakka Kiinan Weihaissa laski sisaruksista ensimmäisen, M/S Finnsiriuksen vesille viime elokuussa, ja aivan joulukuun lopussa koitti puolestaan Finncanopuksen vuoro. Superstar-sisarukset edustavat ropax -luokkaa eli ne ovat ro-ro (roll-on-roll-off) -rahtialuksen ja matkustajalaivan yhdistelmiä. M/S Finnswan Alukset tulevat liikennöimään erityisesti auton kanssa matkaavien turistien sekä rekkaliikenteen suosimalla Naantali - Långnäs - Kapellskär -reitillä. Reitillä - jolta pääsee huristamaan Suomen, Ruotsin ja Ahvenanmaan teille jonottamatta kaupunkien ruuhkissa - liikennöivät juuri tällä hetkellä Star-luokan sisaralukset M/S Finnswan (Italia, 2007) ja M/S Europalink (Italia, 2007). Korvaavat alukset tulevat tuplaamaan Star-luokan matkustajakapasiteetin ottaessaan kyytiin maksimissaan 1 100 matkustajaa. Autokansien 5 200 kaistametrissä on 1 000 metriä lisää Stareihin verrattuna. Laivojen kokoa on kuitenkin kätevintä verrata rekisteritonnien määrässä. 60 000 rekisteritonnillaan Superstarit asettuvat Viking Linen Viking Gracen ja Viking Gloryn väliin, mutta koska matkustajia mahtuu yli puolitoista tuhatta vähemmän, ovat Finnlinesit joka tapauksessa selkeästi enemmän rahti- kuin matkustajalaivoja. . Toisin kuin mainittujen Viikkareiden sekä myös Tallinkin uusimpien pika-alusten M/S Megastarin ja -Mystarin kohdalla on ollut, Finnlines ei ole nähnyt parhaaksi varustaa uutuuksiaan maakaasukoneilla. Superstarit kulkevat sen sijaan Wärtsilän valmistamilla kaksitahtidieselkoneilla. Kaksitahtisuus saattaa äkkiseltään kalskahtaa öljynkatkuiselta Wartburgilta, mutta todellisuudessa isojen moottoreiden maailmassa kyseessä on energiatehokas valinta, ja kaksitahtidieselit ovat käytössä jo esimerkiksi Finneco -kolmosissa. Pääkoneet yhdistetään tässä tapauksessa kampiakselilta suoraan potkuriakseleille. Apukoneita ei välttämättä tarvitsee juoksuttaa satamissa, sillä käytössä ovat maasähköliitännät. Myös alusten akut vähentävät kapasiteetillaan polttoaineen kulutusta. Alusten pohjassa on uudenlainen ilmavoitelujärjestelmä, joka luo siihen ilmakuplia tarkoituksenaan vähentää veden vastusta. Erinäiset voiteluöljyt ovat aikaisempaa ympäristöystävällisempiä. Ympäristötietoisuus on ollut kova sana Superstarien suunnittelussa, ja se näkyy vähän kaikkialla, myös matkustajakokemuksessa. Esimerkiksi valaistusta ja ilmanvaihtoa voidaan säätää automaattisesti asuintiloissa, mikä vähentää energian kulutusta. Huonekalujen valmistuksessa käytetään kierrätysmateriaaleja, eikä paperiakaan tuhlata, sillä ruokalistat, matkaohjelmat ja hintaluettelot korvataan digitaalisilla näyttöruuduilla ja mobiilisovelluksilla. Lähteet: Finnlines, Fakta om Fartyg Kuvat: Finnlines, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?