4.1.2023

M/S Finncanopus laskettiin vesille – Finnlinesin uusista lippulaivoista molemmat luovutetaan tänä vuonna

Matkailijat Naantalin ja Kapellskärin välillä pääsevät pian nauttimaan uusista laivoista, ja heitä mahtuu niihin tuplamäärä väistyvään laivastoon verrattuna.

Moottori kirjoitti Finnlinesin uusista ropax -aluksista ensi kerran jo kolmisen vuotta sitten. Tuolloin aluksista tiedettiin lähinnä perusasioita, kuten lasti- ja matkustajakapasiteettia, ympäristötietoisuutta sekä rakennustelakkaa. Finnlinesilla on ollut hieman tätä niin kutsuttua Superstar-luokkaa ajallisesti edellä myös toinen uustuotantoprojekti, joka on tuottanut kolme uutta ro-ro -rahtialusta yhteistyössä emoyhtiö Grimaldi Linesin kanssa. Nämä sisarukset kantavat nimiä Finneco I, Finneco II ja Finneco III. 

Vuoden 2023 alussa ollaan kuitenkin myös Superstar-projektin kanssa niin pitkällä, että molemmat laivat on laskettu vesille, ja mikäli kaikki sujuu yhtä hyvin kuin tähänkin asti, odotetaan niitä liikenteeseen porrastetusti vuoden aikana, kesän jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ympäristö kiittää M/S Finnsiriusta ja -Finncanopusta

Eräiden taivaan kirkkaimpien tähtien mukaan nimetyt Superstarit rakentava China Merchants Jinlingin telakka Kiinan Weihaissa laski sisaruksista ensimmäisen, M/S Finnsiriuksen vesille viime elokuussa, ja aivan joulukuun lopussa koitti puolestaan Finncanopuksen vuoro. Superstar-sisarukset edustavat ropax -luokkaa eli ne ovat ro-ro (roll-on-roll-off) -rahtialuksen ja matkustajalaivan yhdistelmiä.

M/S Finnswan

Alukset tulevat liikennöimään erityisesti auton kanssa matkaavien turistien sekä rekkaliikenteen suosimalla Naantali - Långnäs - Kapellskär -reitillä. Reitillä - jolta pääsee huristamaan Suomen, Ruotsin ja Ahvenanmaan teille jonottamatta kaupunkien ruuhkissa - liikennöivät juuri tällä hetkellä Star-luokan sisaralukset M/S Finnswan (Italia, 2007) ja M/S Europalink (Italia, 2007). Korvaavat alukset tulevat tuplaamaan Star-luokan matkustajakapasiteetin ottaessaan kyytiin maksimissaan 1 100 matkustajaa. Autokansien 5 200 kaistametrissä on 1 000 metriä lisää Stareihin verrattuna. Laivojen kokoa on kuitenkin kätevintä verrata rekisteritonnien määrässä. 60 000 rekisteritonnillaan Superstarit asettuvat Viking Linen Viking Gracen ja Viking Gloryn väliin, mutta koska matkustajia mahtuu yli puolitoista tuhatta vähemmän, ovat Finnlinesit joka tapauksessa selkeästi enemmän rahti- kuin matkustajalaivoja. .

Toisin kuin mainittujen Viikkareiden sekä myös Tallinkin uusimpien pika-alusten M/S Megastarin ja -Mystarin kohdalla on ollut, Finnlines ei ole nähnyt parhaaksi varustaa uutuuksiaan maakaasukoneilla. Superstarit kulkevat sen sijaan Wärtsilän valmistamilla kaksitahtidieselkoneilla. Kaksitahtisuus saattaa äkkiseltään kalskahtaa öljynkatkuiselta Wartburgilta, mutta todellisuudessa isojen moottoreiden maailmassa kyseessä on energiatehokas valinta, ja kaksitahtidieselit ovat käytössä jo esimerkiksi Finneco -kolmosissa. Pääkoneet yhdistetään tässä tapauksessa kampiakselilta suoraan potkuriakseleille. Apukoneita ei välttämättä tarvitsee juoksuttaa satamissa, sillä käytössä ovat maasähköliitännät. Myös alusten akut vähentävät kapasiteetillaan polttoaineen kulutusta.

Alusten pohjassa on uudenlainen ilmavoitelujärjestelmä, joka luo siihen ilmakuplia tarkoituksenaan vähentää veden vastusta. Erinäiset voiteluöljyt ovat aikaisempaa ympäristöystävällisempiä.

Ympäristötietoisuus on ollut kova sana Superstarien suunnittelussa, ja se näkyy vähän kaikkialla, myös matkustajakokemuksessa. Esimerkiksi valaistusta ja ilmanvaihtoa voidaan säätää automaattisesti asuintiloissa, mikä vähentää energian kulutusta. Huonekalujen valmistuksessa käytetään kierrätysmateriaaleja, eikä paperiakaan tuhlata, sillä ruokalistat, matkaohjelmat ja hintaluettelot korvataan digitaalisilla näyttöruuduilla ja mobiilisovelluksilla.

Lähteet: Finnlines, Fakta om Fartyg Kuvat: Finnlines, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat