31.5.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Audi Rosemeyer ja Bentley Hunaudières – Bugatti Veyronin kadonneet sisaret Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ainutlaatuinen W16 -moottoriprojekti johti maailman nopeimpaan katuautoon, mutta VW-konsernin sisällä myös pariin pöytälaatikkoon jääneeseen sisarmalliin. Bugatti Veyron on nyttemmin saanut seuraa 400+ km/h -katuautojen maailmassa, mutta on varmasti edelleen porukassaan kaikkein nimekkäin. Ennätyksellistä luksusautoa suunniteltiin pitkään, ja sen voimanlähde oli edesmenneen VW-johtaja Ferdinand Karl Piëchin suuren myötävaikutuksen tulos.Bugatti EB 16/4 Veyron -prototyyppi vuodelta 2001.Volkswagen hankki Bugatti Automobilesin hallintaansa vuonna 1998, samaan aikaan Bentleyn kanssa. Nyt Volkswagenilla oli hallinnassaan kaksi maailmanluokan ultraluksusautobrändiä, ja siinä olikin riittävästi pohjaa autoteollisuuden superlatiiville.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBentley HunaudièresVolkswagen kehitti W16-moottorinsa VR6- ja edelleen VR8-moottoreiden kautta. Huippukalliin kehitysprojektin ensimmäinen näyttö oli Bentley Hunaudières vuodelta 1999. Tämä hyperautokonsepti oli myös uusi alku Bentleylle, aamunkoitto Volkswagenin alaisuudessa suunniteltaville autoille.Aiemminhan Bentleyn mallit olivat vuosikymmenien ajan olleet käytännössä kopioita aiemman omistajan, Rolls-Roycen, malleista. Hunaudièresissa onkin varsinkin keulan alueella sekä myös vanteissa nähtävissä päivänselvää sukunäköä esimerkiksi Continentaliin ja -Flying Spuriin, jotka ovat brittimerkin Volkswagen-aikakauden ensimmäisiä hedelmiä.Sen sijaan tulevaan Bugatti EB 16/4:ään ja sitä kautta Veyroniin ulkonäöllisiä yhtäläisyyksiä oli tässä vaiheessa huomattavasti vähemmän. Malleja yhdisti ensisijaisesti keskelle sijoitettu 8,0-litrainen W16, joka tuotti Hunaudièresissa vapaastihengittävänä 630 hevosvoimaa ja 760 newtonmetriä. Valmistajan ilmoittamalla huippunopeudella 350 kilometriä tunnissa Hunaudières lienee eräitä maailman nopeimpia käsivaihteisia autoja. Hirviömoottorin jatkeena oli nimittäin 5-vaihteinen manuaali ja takaveto.Auton ranskankielinen nimi juontuu Le Mansin radan suoralta, jolla sir Tim Birkin ohitti Blower Bentleyllään aikanaan vuonna 1929 Rudolf Caracciolan ohjaaman Mercedes-Benzin.Bentley esitteli Hunaudièresia vuoden 1999 Geneven autonäyttelyssä, jota silmällä pitäen auto myös rakennettiin. Bentleyllä ei ollut aikomusta tehdä konseptista tuotantoautoa, mutta konsernilla oli suuret suunnitelmat W16-moottoroidun hyperauton seuraavia vaiheita ajatellen.Audi RosemeyerSeuraava, jo jonkin verran suurempi askel kohti Bugattin hyperautoa oli VW:n luksusmerkeistä saksalaisen näkemys W16:lla varustetusta katuautosta. Audi Rosemeyer vuodelta 2000 oli yhden kappaleen konseptimalli, jota ei yleisön pyynnöstä huolimatta aiottu ottaa tuotantoon, eikä se itse asiassa edes ollut toimintakelpoinen auto. Rosemeyeriä esiteltiin vuosituhannen alussa joissain autonäyttelyissä.Rosemeyerissä oli (yhtenä) erikoisuutena luukut ajovalojen päällä.Muutamia sellaisia perustavanlaatuisia ominaisuuksia Rosemeyerissä kuitenkin oli, jotka veivät koko konseptia lähemmäksi aikanaan lanseerattavaa Bugatti EB 16/4 Conceptia, joka oli viimeinen askel ennen tuotantokelpoista Bugatti Veyronia.Rosemeyerissa edelleen ahtamattoman ja viisiventtiilisen (x 16) W16:n tehoa kasvatettiin 710 hevosvoimaan, vääntömomentin pysyessä edelleen 760 newtonissa. Tärkeä askel Bugattin suuntaan oli nelivedon käyttöönotto. Vaihteiden määrä kasvoi kuuteen, mutta vaihdot olisi hoidettu edelleen käsin. Huippunopeus olisi yltänyt Hunaudièresin kanssa samaan 350 kilometriin tunnissa.Rosemeyerin pintapelleissä on havaittavissa 30-luvun villien streamliner-konseptien piirteitä. Myös nimi viittaa samaan suuntaan, sillä auton kaima Bernd Rosemeyer oli 30-luvun 16-sylinteristen Auto Union -hopeanuolten ennätysmies.Ulkonäkö Audi Rosemeyerissä oli jo huomattavankin lähellä Bugattia. Tämä on havaittavissa yleissiluetin lisäksi aivan erityisesti keulassa, maskin ja ajovalojen muodossa.Ensimmäinen Veyronin lähes valmis prototyyppi näki päivänvalon lopulta vuonna 2003. Veyronin tuotanto käynnistyi vuonna 2005, ja kyseessä oli tuolloin sekä maailman nopein että kallein katulaillinen tuotantoauto. 1 001 hevosvoiman ja 1 250 newtonmetrin kapasiteetillaan alkuperäinen Veyron kykeni 407 km/h huippunopeuteen. Kymmenen tuotantovuoden aikana Veyroneita lähti maailmalle 450 kappaleen edestä.Teksti: Benjamin Helander Lähteet ja kuvat: Audi, Bentley, BugattiLisää aiheestaNimi muutettu: Acadianin ja Beaumontin pienempi- ja isompilohkoiset kesäautot Kanadasta Nimi muutettu: Audi R8 ja muita Lamborghini-kaupan kylkiäisiä Nimi muutettu: Ferrari SP12 EC – Eric Claptonin ainutlaatuinen 458 Nimi muutettu: Fiat 124 Spider ja Mazda MX-5 – kaksi upeaa roadsteria Nimi muutettu: Fiat 500 täytti 65 vuotta – Autobianchi Giardiniera ja muita kuriositeetteja Nimi muutettu: Holden Monarosta riitti hauskuutta vientiin asti Nimi muutettu: Maserati MC12 Stradale – kun Ferrari Enzo sai seuraa Modenasta Nimi muutettu: Rolls-Royce Corniche ja Bentley Corniche – kesäautojen aateliset, jotka pelastivat molemmat merkit perikadolta Nimi muutettu: Sabra Sport – israelilaisen urheiluauton erikoinen tarina Nimi muutettu: Willys Interlagos oli Brasilian ensimmäinen urheiluauto, takanaan kansainvälisiä juonenkäänteitäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ”Transitporter” on pian täällä – Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä