11.8.2021 Pääkirjoitus: Miten pääsemme päästöistä? Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen päästötavoite on erittäin kunnianhimoinen, kun muistetaan maamme yhdyskuntarakenne, julkisen liikenteen palveluverkoston vajavaisuus, vuodenaikojen vaihtelu ja lapsenkengissä oleva latausverkosto. Heinäkuun helteet tuottivat tällä kertaa EU:n komission suunnalta uutisia, joille olisi vielä vuonna 1990 naurettu vatsa kippurassa: kaikkea ne kesätoimittajat keksivätkin! Vaan nytpä ei naurata.Uutinen koski lakipakettia, jolla aiotaan vähentää kasvihuonekaasujen nettopäästöjä ainakin 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Vertailukohtana on vuosi 1990. Autoilun näkökulmasta asian ydin on, että pakettiin sisältyvät entistä tiukemmat henkilö- ja pakettiautojen päästörajoitukset. Nyt tavoitteena on vähentää uusien autojen päästöjä 55 prosentilla vuoteen 2030 mennessä, ja kokonaan päästöttömiä uusien autojen tulisi olla vuonna 2035. Vertailukohtana uusien autojen päästöille on kuluva vuosi.Vaikka komission päätös vielä vaatiikin jäsenmaiden hyväksynnän, on suunta selvä.Suomi tuskin haraa vastaan näille linjauksille, sillä meillä on jo julkaistu tavoite, jonka mukaan vuoteen 2045 mennessä koko liikenteen pitäisi olla päästötöntä. Suomi siis haluaa olla edelläkävijä, ja pyrkii EU-maiden eturiviin liikenteen päästöjen vähentäjänä.Tavoite on erittäin kunnianhimoinen, kun muistetaan maamme yhdyskuntarakenne, julkisen liikenteen palveluverkoston vajavaisuus, vuodenaikojen vaihtelu ja lapsenkengissä oleva latausverkosto.Enää ei ole kysymys siitä, pääsemmekö päästöistä. Nyt on etsittävä kaikki mahdolliset vastaukset kysymykseen: miten. Tekninen kehitys on huimaa, ja EU-linjaukset ovat antaneet sille suunnan. Kansallisesti ratkaistavaksemme jää, miten saamme teknisen kehityksen hyödyn realisoitua Suomen teille.Suomessa on kautta aikojen kipuiltu autoilun kalleuden vuoksi. Autovero, polttoainevero, käyttövoimavero – verotus on aina ollut suomalaisen autoilun kustannusten keskiössä. Asian toinen puoli on, että tätä liikenteestä joka vuosi kerättyä, kahdeksan miljardin euron veropottia on voitu jakaa vuosittain valtion talousarviossa erilaisiin julkisiin palveluihin, esimerkiksi terveydenhoitoon, koulutukseen, varhaiskasvatukseen tai vanhustenhoitoon.On vaikea löytää helppoa ja kivutonta tapaa uudistaa ikääntynyttä ajoneuvokalustoamme uusien tavoitteiden mukaiseksi. Autot ovat valtaosaltaan yksityisomistuksessa, ja niistä on maksettu aikanaan kalliisti. Vaihtaminen uuteen tai edes uudempaan ei ole yksinkertaista, sillä liikkuminen on suomalaiselle asumisen jälkeen toiseksi suurin kuluerä.Joukkoliikenteen kyky vastata haasteeseen on myös monisyinen. Joukkoliikenteessäkin kaluston tulisi edustaa uusinta tekniikkaa, ja bussien ja junien pitäisi kulkea hyvällä täyttöasteella – muutaman henkilön kuljettaminen isolla välineellä ei ole järkevää. Koko Suomen kattaminen toimivalla joukkoliikenteen palvelulla on sekin mahdottoman tuntuinen haaste. Toki voi olla niin, että 30 vuoden kuluttua asiaan on ratkaisu, jolle me tänä päivänä vain nauraisimme.Juuri nyt tarvitsemme laaja-alaista ratkaisujen etsintää. Yhdellä osa-alueella toimiva keino voi kostautua seurannaisvaikutuksina, jotka vaikeuttavat tavoitteisiin pääsyä tai joista aiheutuu uusia ongelmia. Meillä on osaamista ja asiantuntemusta, ja kaikki mahdollinen osaaminen on nyt otettava yhteisten ratkaisujen tueksi. Päästöttömään liikenteeseen ei voida tähdätä pelkkien ideologisten ajatusten voimalla, vaan liikkuminen ja liikenne on huomioitava osana yhteiskunnan toimintaa. Kotitalouksien maksukykyäkään ei voi sivuuttaa. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous