15.8.2018 Pääkirjoitus: Sähköautosta on tulossa uusi normaali Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vielä kymmenen vuotta sitten sähköautoille naureskeltiin ja puisteltiin päätä. Enää ei naureta. Nyt poliittinen ohjaus vie kohti sähköistä liikennettä. Kiitos EU:n asettamien päästötavoitteiden, autotehtailta valmistuu nyt uusia sähköautoja, joiden tehtävä valmistajan näkökulmasta on ensi sijassa laskea valmistajan keskimääräiset hiilidioksidipäästöt asetettujen raja-arvojen sisään. Liiketoiminnallisesta näkökulmasta matkaa on vielä paljon siihen, että sähköautojen tuotanto muuttuu kannattavaksi liiketoiminnaksi. Toistaiseksi autotehtaiden kannattavuudesta pitävät huolen massamyyntiin yltävät polttomoottoriautot, joiden tuotekehityksen vaatimat investoinnit pystytään kattamaan markkinaehtoisesti – ja jotka myös rahoittavat sähköautojen tuotekehitystä. Kuluttajan asema muistuttaa tässä vaiheessa autotehtaiden tilannetta. Sähköautoja tarjotaan, mutta useimmille kuluttajille ne ovat vielä liian kalliita tai niiden hankintaan sijoitetun pääoman menetys näyttää ilmeiseltä. Harvalla kuluttajalla on varaa kokeilla sähköautoilua omilla rahoillaan. Moottorin toimituksen Vuosi sähköllä -testissä oleva Hyundai Ioniq Electric -täyssähköauto on tarjonnut mahdollisuuden tutustua sähköautoilun arkeen nyt, kun niiden markkina on vasta avautumassa. Yhteistä kaikkien eri käyttäjien ajatuksissa on ollut toimintamatka. Perinteisen polttomoottoriauton käyttäjä on tottunut nykyään 1000 kilometrin tuntumassa oleviin toimintamatkoihin yhdellä tankillisella. Kun sähköauto – tässä tapauksessa Hyundai Ioniq – lupaa vain noin 200 kilometriä ajoa ennen seuraavaa latausta, tuntuu se vanhaan tottuneesta kuljettajasta huolestuttavan pieneltä matkalta. Loppujen lopuksi kyse on kuitenkin ennen kaikkea asenteesta ja organisoinnista. Useimmille meistä 200 kilometriä riittää päivän ajoihin mainiosti. Jos päivittäinen ajomatka on jatkuvasti toimintasäteen rajoilla, silloin vaaditaan kuljettajalta ennen kaikkea uutta asennetta. Päivittäisen rutiinin pystyy aina rakentamaan uudella tavalla. Kesken päivän tai kesken työmatkan tapahtuvat pikalataukset tai jopa hitaammat lataukset voi hyvällä suunnittelulla ja valmistautumisella jo nyt yhdistää yleensä pienellä vaivalla päivärytmiin. Sähköauton latauksesta tai käytöstä ei enää muodostu päivän pääasiallista huolenaihetta, kunhan autonkäyttäjä asennoituu liikkumiseensa uudella tavalla. Käytössämme olevan Hyundai Ioniqin liikkeelle lähdettäessä ilmoittama toimintamatka on koko testin ajan ollut sangen luotettava. Samaa luotettavuutta todistaa myös eurooppalaisen AutoBest-tuomariston vast’ikään järjestämä kymmenen uuden sähköauton käyttötesti. Lähtökohta autonkäyttäjän suunnitelmalliselle toiminnalle on siis kunnossa. Viimeisen vuoden aikana sähköautoilun muutkin edellytykset ovat kehittyneet huimasti ja oletettavaa on, että kehityksen vauhti vain kiihtyy. Helppokäyttöinen mobiilisovellus (plugsurfing.fi) palvelee latausasemien löytämiseksi vieraammillakin paikkakunnilla, latausasemia tulee jatkuvasti lisää ja niiden toimintavarmuus paranee, kiitos käyttäjien aktiivisen palautteen. Tätä ensimmäisten käyttäjien aktiivisuutta tarvitaan jatkossakin, jotta kehitystyö niin latausverkoston kuin itse autojenkin osalta suuntautuu oikeisiin asioihin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan