15.8.2018 Pääkirjoitus: Sähköautosta on tulossa uusi normaali Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vielä kymmenen vuotta sitten sähköautoille naureskeltiin ja puisteltiin päätä. Enää ei naureta. Nyt poliittinen ohjaus vie kohti sähköistä liikennettä. Kiitos EU:n asettamien päästötavoitteiden, autotehtailta valmistuu nyt uusia sähköautoja, joiden tehtävä valmistajan näkökulmasta on ensi sijassa laskea valmistajan keskimääräiset hiilidioksidipäästöt asetettujen raja-arvojen sisään. Liiketoiminnallisesta näkökulmasta matkaa on vielä paljon siihen, että sähköautojen tuotanto muuttuu kannattavaksi liiketoiminnaksi. Toistaiseksi autotehtaiden kannattavuudesta pitävät huolen massamyyntiin yltävät polttomoottoriautot, joiden tuotekehityksen vaatimat investoinnit pystytään kattamaan markkinaehtoisesti – ja jotka myös rahoittavat sähköautojen tuotekehitystä. Kuluttajan asema muistuttaa tässä vaiheessa autotehtaiden tilannetta. Sähköautoja tarjotaan, mutta useimmille kuluttajille ne ovat vielä liian kalliita tai niiden hankintaan sijoitetun pääoman menetys näyttää ilmeiseltä. Harvalla kuluttajalla on varaa kokeilla sähköautoilua omilla rahoillaan. Moottorin toimituksen Vuosi sähköllä -testissä oleva Hyundai Ioniq Electric -täyssähköauto on tarjonnut mahdollisuuden tutustua sähköautoilun arkeen nyt, kun niiden markkina on vasta avautumassa. Yhteistä kaikkien eri käyttäjien ajatuksissa on ollut toimintamatka. Perinteisen polttomoottoriauton käyttäjä on tottunut nykyään 1000 kilometrin tuntumassa oleviin toimintamatkoihin yhdellä tankillisella. Kun sähköauto – tässä tapauksessa Hyundai Ioniq – lupaa vain noin 200 kilometriä ajoa ennen seuraavaa latausta, tuntuu se vanhaan tottuneesta kuljettajasta huolestuttavan pieneltä matkalta. Loppujen lopuksi kyse on kuitenkin ennen kaikkea asenteesta ja organisoinnista. Useimmille meistä 200 kilometriä riittää päivän ajoihin mainiosti. Jos päivittäinen ajomatka on jatkuvasti toimintasäteen rajoilla, silloin vaaditaan kuljettajalta ennen kaikkea uutta asennetta. Päivittäisen rutiinin pystyy aina rakentamaan uudella tavalla. Kesken päivän tai kesken työmatkan tapahtuvat pikalataukset tai jopa hitaammat lataukset voi hyvällä suunnittelulla ja valmistautumisella jo nyt yhdistää yleensä pienellä vaivalla päivärytmiin. Sähköauton latauksesta tai käytöstä ei enää muodostu päivän pääasiallista huolenaihetta, kunhan autonkäyttäjä asennoituu liikkumiseensa uudella tavalla. Käytössämme olevan Hyundai Ioniqin liikkeelle lähdettäessä ilmoittama toimintamatka on koko testin ajan ollut sangen luotettava. Samaa luotettavuutta todistaa myös eurooppalaisen AutoBest-tuomariston vast’ikään järjestämä kymmenen uuden sähköauton käyttötesti. Lähtökohta autonkäyttäjän suunnitelmalliselle toiminnalle on siis kunnossa. Viimeisen vuoden aikana sähköautoilun muutkin edellytykset ovat kehittyneet huimasti ja oletettavaa on, että kehityksen vauhti vain kiihtyy. Helppokäyttöinen mobiilisovellus (plugsurfing.fi) palvelee latausasemien löytämiseksi vieraammillakin paikkakunnilla, latausasemia tulee jatkuvasti lisää ja niiden toimintavarmuus paranee, kiitos käyttäjien aktiivisen palautteen. Tätä ensimmäisten käyttäjien aktiivisuutta tarvitaan jatkossakin, jotta kehitystyö niin latausverkoston kuin itse autojenkin osalta suuntautuu oikeisiin asioihin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt